goed en slecht nieuws startmotor
goed en slecht nieuws startmotor
Goedemorgen
Beetje late reactie maar toch, goed en slecht nieuws de man van de anwb had een stekkertje over het hoofd gezien, deze zat los bij het relais van de startmotor, startmotor werkt dus nog, maar zou het kunnen dat mijn accu's slecht zijn en daardoor de startmotor niet goed werkt. De accu's waren gisteren namelijk leeg na ff aanslepen en een rondje gereden te hebben starte die gewoon, maar vanmorgen weer de accu's leeg, een voordat de startmotor "greep" was het 10 keer proberen????
Als er te weinig spanning in de accu's zit zou het dan kunnen dat de bendix niet goed werkt?????
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf"109 D 1983 die slecht start
Beetje late reactie maar toch, goed en slecht nieuws de man van de anwb had een stekkertje over het hoofd gezien, deze zat los bij het relais van de startmotor, startmotor werkt dus nog, maar zou het kunnen dat mijn accu's slecht zijn en daardoor de startmotor niet goed werkt. De accu's waren gisteren namelijk leeg na ff aanslepen en een rondje gereden te hebben starte die gewoon, maar vanmorgen weer de accu's leeg, een voordat de startmotor "greep" was het 10 keer proberen????
Als er te weinig spanning in de accu's zit zou het dan kunnen dat de bendix niet goed werkt?????
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf"109 D 1983 die slecht start
Re: goed en slecht nieuws startmotor
Hoi Martijn,
Als er te weinig stroom in de accu zit, dus een te lage spanning dan kan het zijn dat je startrelais weigert, dus ook de startmotor.
Test : startkabels erop van een auto met een VOLLE accu en starten.
Start hij normaal dan ligt het probleem bij je accu en of dynamo.
Start hij niet zoek het dan in de startmotor en het relais.
Check ook de massaverbinding van het chassis naar de motor.
Succes.
Henk 88 LW diesel
Als er te weinig stroom in de accu zit, dus een te lage spanning dan kan het zijn dat je startrelais weigert, dus ook de startmotor.
Test : startkabels erop van een auto met een VOLLE accu en starten.
Start hij normaal dan ligt het probleem bij je accu en of dynamo.
Start hij niet zoek het dan in de startmotor en het relais.
Check ook de massaverbinding van het chassis naar de motor.
Succes.
Henk 88 LW diesel
Re: goed en slecht nieuws startmotor
Hoi Henk,
Ik denk dat de Dynamo wel goed is, na aanslepen en een stukje rijden kon ik gewoon starten!! Ik heb een 24 V uitvoering dus kan ik niet mijn gewone auto gebruiken om te starten!!! Dus ik denk dat mijn accu's slecht zijn. Als ik meet over de accu,s dan heb ik wel 24 V, als ik dan start zakt het naar +/- 13 V???? is dat goed??? ik weet het niet.
Groeten Martijn
Ik denk dat de Dynamo wel goed is, na aanslepen en een stukje rijden kon ik gewoon starten!! Ik heb een 24 V uitvoering dus kan ik niet mijn gewone auto gebruiken om te starten!!! Dus ik denk dat mijn accu's slecht zijn. Als ik meet over de accu,s dan heb ik wel 24 V, als ik dan start zakt het naar +/- 13 V???? is dat goed??? ik weet het niet.
Groeten Martijn
Re: goed en slecht nieuws startmotor
nee, das veeeeel te laag.
Verder heb ik er geen ervaring mee, maar ik kan mij voorstellen dat het startrelais kan "lekken" als deze verleten of nat is. even een ampere metertje tussen de accukabel houden als de auto uitgeschakeld is, dan weet je of deze (veel) stroom verbruikt als ie uit staat.
Jan Schober
Verder heb ik er geen ervaring mee, maar ik kan mij voorstellen dat het startrelais kan "lekken" als deze verleten of nat is. even een ampere metertje tussen de accukabel houden als de auto uitgeschakeld is, dan weet je of deze (veel) stroom verbruikt als ie uit staat.
Jan Schober
Re: goed en slecht nieuws startmotor
Hi Martijn
13 volt is VEEL te laag, bij goede accu's en goede aansluitingen mag je spanning niet verder zakken dan ong. 22 volt. Is dus logisch dat ie niet wil starten.
Jij kan ook geen zware arbeid verrichten als je een tijd niet gegeten hebt.
Lege accu's laden via de laaddynamo, moet je op z'n minst een uurtje sturen.
Kan je de accus niet apart laden op een acculader?
Je kan ook met starten over 1 accu meten en dan over de andere, als er 1 is die b.v. in elkaar zakt tot 3 a 4 volt is dat de boosdoener. Gaan ze beiden erg laag dan proberen ze apart op te laden, minstens 24 uur elk. Helpt dat nog niet moet je meneer Varta bellen.
Succes, Ruud.
13 volt is VEEL te laag, bij goede accu's en goede aansluitingen mag je spanning niet verder zakken dan ong. 22 volt. Is dus logisch dat ie niet wil starten.
Jij kan ook geen zware arbeid verrichten als je een tijd niet gegeten hebt.
Lege accu's laden via de laaddynamo, moet je op z'n minst een uurtje sturen.
Kan je de accus niet apart laden op een acculader?
Je kan ook met starten over 1 accu meten en dan over de andere, als er 1 is die b.v. in elkaar zakt tot 3 a 4 volt is dat de boosdoener. Gaan ze beiden erg laag dan proberen ze apart op te laden, minstens 24 uur elk. Helpt dat nog niet moet je meneer Varta bellen.
Succes, Ruud.
Re: goed en slecht nieuws startmotor
Waarschijnlijk slechte accu,s
Met starten toch minstens 20 volt nodig.
Het is het beste ,zeker voor de dynamo, om 2 dezelfde accus erin te zetten.
Succes
LW 88 Henk
Met starten toch minstens 20 volt nodig.
Het is het beste ,zeker voor de dynamo, om 2 dezelfde accus erin te zetten.
Succes
LW 88 Henk
Re: goed en slecht nieuws startmotor
Sterker nog: twee exact dezelfde accu's van gelijke leeftijd en ladingstoestand.
Veel accu's van dubieuze herkomst hebben nieuw al zo'n grote spreiding in inwendige weerstand dat zij ongeschikt zijn voor serie of parallelschakeling.
Dennis B.
Veel accu's van dubieuze herkomst hebben nieuw al zo'n grote spreiding in inwendige weerstand dat zij ongeschikt zijn voor serie of parallelschakeling.
Dennis B.
Re: goed en slecht nieuws startmotor
Bedankt,
Ik ga nu na de F! de accu's even controleren en een lange proefrit maken!!!!! De accu's kunnen niet s'nachts leeg lopen want ik heb een massa schakelaar. Waarcshijnlijk zijn de accu's op!!!!
Bedankt
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 D 1983 die nu een beetje slecht gegeten heeft!!!
Ik ga nu na de F! de accu's even controleren en een lange proefrit maken!!!!! De accu's kunnen niet s'nachts leeg lopen want ik heb een massa schakelaar. Waarcshijnlijk zijn de accu's op!!!!
Bedankt
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 D 1983 die nu een beetje slecht gegeten heeft!!!
sluiting???
Vraag,
Hoe kan het dat ik tussen 1 van de aansluitkabels van de startmotor(de kleine die samen met de dikke) en de massa sluiting meet?????
dit is toch niet goed???????
Groeten Martijn
Hoe kan het dat ik tussen 1 van de aansluitkabels van de startmotor(de kleine die samen met de dikke) en de massa sluiting meet?????
dit is toch niet goed???????
Groeten Martijn
Re: goed en slecht nieuws startmotor
De inwendige weerstand van de startmotor is erg laag, dus het lijkt of je sluiting hebt.
Echte sluiting is als je 0 ohm meet.
Grt Henk..........
Echte sluiting is als je 0 ohm meet.
Grt Henk..........
Re: goed en slecht nieuws startmotor
volgens mij heb ik het gevonden, van de startmotor loopt de bruine draad naar het contactslot, hier had ik een "kleine sluiting (lek stroom??) Nadat ik hem weer had aangesleept met de Seat Leon (niet in verhouding, maar ja) heb ik 30 a 40 min rond gereden, de spanning die ik tijdens het rijd had was 27,11 V. Toen ik thuis was heb ik hem opnieuw gestart en toen zakte de spanning tijdens hets starten tot 20 a 21 V. Dit ziet er toch goed uit?????
Groeten Martijn ten Broeke
Groeten Martijn ten Broeke
Re: sluiting???
De inwendige weerstand van de startmotor is maar een paar ohm, dit lijkt dus een sluiting.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
Re: goed en slecht nieuws startmotor
Martijn,
Ja dat klopt, als je 40 minuten hebt gereden moeten de accu's wel weer redelijk wat vermogen hebben opgebouwd, ik zou die startmotor er even afschroeven en even controleren, das niet zo veel werk, en dan weet je veel meer. als de contacten helemaal versleten zijn zou ik deze (laten) reviseren.
Ik kan mij wel voorstellen dat de accus afgelopen nacht behoorlijk hard achteruit zijn gegaan. als deze een nacht lang een kleine sluiting voor hun kiezen krijgen zijn ze behoorlijk diepontladen. Ik heb het zelf een keer gehad, en er was weinig meer over van mijn accu, starten was er al helemaal niet meer bij, ook niet na 24 uur aan de lader.
Conclusie: schroef je startmotor er af en kijk er wat in rond, en laat je accu's even testen bij de kwikfit of zo.
Jan Schober
Ja dat klopt, als je 40 minuten hebt gereden moeten de accu's wel weer redelijk wat vermogen hebben opgebouwd, ik zou die startmotor er even afschroeven en even controleren, das niet zo veel werk, en dan weet je veel meer. als de contacten helemaal versleten zijn zou ik deze (laten) reviseren.
Ik kan mij wel voorstellen dat de accus afgelopen nacht behoorlijk hard achteruit zijn gegaan. als deze een nacht lang een kleine sluiting voor hun kiezen krijgen zijn ze behoorlijk diepontladen. Ik heb het zelf een keer gehad, en er was weinig meer over van mijn accu, starten was er al helemaal niet meer bij, ook niet na 24 uur aan de lader.
Conclusie: schroef je startmotor er af en kijk er wat in rond, en laat je accu's even testen bij de kwikfit of zo.
Jan Schober
Re: sluiting???
Hi
Zelfs die paar ohm haal je niet, denk meer in tienden van ohms, is dus met een normale universeelmeter niet te meten. Hiervoor heb je een micro-ohm meter nodig.
Martijn als je de motor los hebt, kijk eens of je speling hebt in je lagerbussen, als je teveel hebt trekt het anker tegen de wikkelingen en remt de motor af.
Als dit gebeurt gaat de startmotor snel naar de knoppen!!.
Controleer ook de borstelveren of er niet 1 is uitgegloeid, de beide borstels moeten ong, dezelfde druk hebben.
Groet Ruud.
Zelfs die paar ohm haal je niet, denk meer in tienden van ohms, is dus met een normale universeelmeter niet te meten. Hiervoor heb je een micro-ohm meter nodig.
Martijn als je de motor los hebt, kijk eens of je speling hebt in je lagerbussen, als je teveel hebt trekt het anker tegen de wikkelingen en remt de motor af.
Als dit gebeurt gaat de startmotor snel naar de knoppen!!.
Controleer ook de borstelveren of er niet 1 is uitgegloeid, de beide borstels moeten ong, dezelfde druk hebben.
Groet Ruud.