vrij loop naaf
vrij loop naaf
een vraag
wat doet een vrij loopnaaf?
ik kom die dingen overal tegen. maar ik heb geen idee wat ze doen.
het heeft te maken met de vooras en zorgt voor minder wrijving cq geluid. en je zou er ook minder brandstof mee verbruiken.
klikt een beetje als een wonder middel.
wie kan mij hier meer over vertellen en is het mogelijk om deze dingen ook op een 109 te zetten?
wat kosten ze en is het zelf te doen?
groeten van jasper "goodness gracious"109 ambulance
wat doet een vrij loopnaaf?
ik kom die dingen overal tegen. maar ik heb geen idee wat ze doen.
het heeft te maken met de vooras en zorgt voor minder wrijving cq geluid. en je zou er ook minder brandstof mee verbruiken.
klikt een beetje als een wonder middel.
wie kan mij hier meer over vertellen en is het mogelijk om deze dingen ook op een 109 te zetten?
wat kosten ze en is het zelf te doen?
groeten van jasper "goodness gracious"109 ambulance
Re: vrij loop naaf
Vrijloopnaven koppelen de voorste steekassen los van de naven.
Hierdoor draaien de (voor)steekassen, het voordifferentieel en de cardanas niet meer nutteloos mee in 2wd. Bij overwegend weggebruik is het zeker aan te raden.
Ik heb er zelf goede ervaringen mee, het verbruik zakt wat, en het voordifferentieel en de voorste cardanas worden gespaard. Ik merk zelf ook een gunstige invloed op het stuurgedrag.
Het is wel nodig dat af en toe met de vrijloopnaven ingeschakelt gereden wordt, dit om de kruiskoppelingen van de steekassen te smeren, en afhankelijk van het bouwjaar van de 109 en de constructie van de vrijloopnaven, de vrijloopnaven van smering te voorzien.
Op een 109 passen de 24 spline vrijloopnaven van diverse merken.
Dennis B.
Hierdoor draaien de (voor)steekassen, het voordifferentieel en de cardanas niet meer nutteloos mee in 2wd. Bij overwegend weggebruik is het zeker aan te raden.
Ik heb er zelf goede ervaringen mee, het verbruik zakt wat, en het voordifferentieel en de voorste cardanas worden gespaard. Ik merk zelf ook een gunstige invloed op het stuurgedrag.
Het is wel nodig dat af en toe met de vrijloopnaven ingeschakelt gereden wordt, dit om de kruiskoppelingen van de steekassen te smeren, en afhankelijk van het bouwjaar van de 109 en de constructie van de vrijloopnaven, de vrijloopnaven van smering te voorzien.
Op een 109 passen de 24 spline vrijloopnaven van diverse merken.
Dennis B.
Jasper,
Als je in 2x4 rijdt worden je achterwielen aangedreven. Je voorwielen worden vanuit de tussenbak niet aangedreven. De tussenas naar voren en de vooras zijn echter wel verbonden met je voorwielen. De voorwielen "drijven" dus wel dit assenstelsel aan. Dit is onnodig en kost energie door o.a. versnelling en wrijving. Vrijloopnaven zorgen er voor dat de wielen de assen niet meer aandrijven. Vrijloopnaven bestaan in veschillende types, uitstappen en omdraaien, maar ook "semi-automatisch", even in de achteruit. Je kan ze zeker ook voor een 109 bestellen, als je handig bent is het niet moeilijk (help ik je daar mee?) Prijzen voor gebruikt weet ik niet, ik meen dat ik ze bij Vis in Scheveningen voor ong € 100 nieuw zag liggen, maar houd mij daar niet aan (bellen is weten).
Groet,
John
Als je in 2x4 rijdt worden je achterwielen aangedreven. Je voorwielen worden vanuit de tussenbak niet aangedreven. De tussenas naar voren en de vooras zijn echter wel verbonden met je voorwielen. De voorwielen "drijven" dus wel dit assenstelsel aan. Dit is onnodig en kost energie door o.a. versnelling en wrijving. Vrijloopnaven zorgen er voor dat de wielen de assen niet meer aandrijven. Vrijloopnaven bestaan in veschillende types, uitstappen en omdraaien, maar ook "semi-automatisch", even in de achteruit. Je kan ze zeker ook voor een 109 bestellen, als je handig bent is het niet moeilijk (help ik je daar mee?) Prijzen voor gebruikt weet ik niet, ik meen dat ik ze bij Vis in Scheveningen voor ong € 100 nieuw zag liggen, maar houd mij daar niet aan (bellen is weten).
Groet,
John
Jasper,
Vrijloopnaven zitten inderdaad op de vooras en ze zorgen inderdaad voor een verminderd brandstofverbruik (miniem), minder slijtage aan de voorste cardanas, diff en lagers omdat je de wielen als het ware lopkoppelt van de steekassen.
Hierdoor wordt het hele zwikkie niet door de wielen aangedreven als je gewoon in 2WD op de weg rijd.
Niet vergeten de vrijloopnaven weer in te schakelen mocht je wel een keer het terrein in gaa, want anders kon je wel eens niet zo ver komen. Dit zijn dan meestal meteen de plekken waar je juist niet uit de auto wilt gaan om de vrijloopnaven alsnog in te schakelen.
Greetz, Maarten
Hallo Jasper,
Ik heb een SIII88 en rij er dagelijks mee naar m'n werk, vv zo'n 60 km.
Het eerste wat ik destijds erop heb gezet waren die 2 vrijloopnaven, en dit scheelt aanzienlijk in geluid !!. Brandstof valt te verwaarlozen, dat merk je toch niet als je 1 op 5 rijdt.
Zekers aan te raden, en zijn heel makkelijk zelf te monteren.
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Ik heb een SIII88 en rij er dagelijks mee naar m'n werk, vv zo'n 60 km.
Het eerste wat ik destijds erop heb gezet waren die 2 vrijloopnaven, en dit scheelt aanzienlijk in geluid !!. Brandstof valt te verwaarlozen, dat merk je toch niet als je 1 op 5 rijdt.
Zekers aan te raden, en zijn heel makkelijk zelf te monteren.
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
SMB heeft ook hele mooie liggen en kosten volgens mij ruim onder de 100 euro!
Cheers Bowy met nieuwe vrijloopnaven en steekassen.
Cheers Bowy met nieuwe vrijloopnaven en steekassen.
ik heb er ook op de 88 zitten en rij 1;10 met mijn diesel maar ook met een overdive er op en gaat ook 110km.
jo fo li
jo fo li
Begin de bouten alvast maar in te spuiten met Imal.
Die willen nogal eens vastzitten.
Doe jezelf een lol en zet er dan gelijk nieuwe bouten in.
Die willen nogal eens vastzitten.
Doe jezelf een lol en zet er dan gelijk nieuwe bouten in.
Maar .... het is niet alleen maar feest hoor!
Ze kunnen na verloop van tijd behoorlijk olie gaan lekken, (er zijn niet voor niets revisiesetjes te koop) en bij mij was het geluidsverschil niet merkbaar.
Daarnaast heb ik in het terrein meermalen situaties meegemaakt dat ik geen voorwielaandrijving had in een diep spoor of tegen een kleiwand doordat de schakelaars op de naven in de modder bleven "hangen" en zichzelf uitschakelden.
Al met al voor mij voldoende redenen om ze er na een jaartje toch maar weer af te halen ...
Gerard
Als je de goede koopt heb je daar geen last van.
En dan is het dus wel feest.
Dennis B.
En dan is het dus wel feest.
Dennis B.
Achter ook een setje ??
Bij kapotte steekassen kunnen ze je dan makkelijk wegslepen.
Arie
Bij kapotte steekassen kunnen ze je dan makkelijk wegslepen.

Arie
Lijkt me lachen Arie,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Aad Koene,
Minder als een nieuw Differentieel
Aad Koene,
Aad Koene,
Ja, Ja,
anders waren het geen breekpennetjes geworden
Grtz,
Arie
anders waren het geen breekpennetjes geworden

Grtz,
Arie
Arie,
jij verteld het nu als grap over die vrijloopnaven op de achterwielen.
Maar onlangs vroeg iemand mij serieus of dat mogelijk was want hij vond de Selecto`s op zijn voorwielen mooier dan die vieze doppen op zijn achterwielen !!
Aad Koene,
jij verteld het nu als grap over die vrijloopnaven op de achterwielen.
Maar onlangs vroeg iemand mij serieus of dat mogelijk was want hij vond de Selecto`s op zijn voorwielen mooier dan die vieze doppen op zijn achterwielen !!
Aad Koene,
Ja,
gewoon het binnewerk eruit, kan ook niemand je een loer draaien.
Arie
gewoon het binnewerk eruit, kan ook niemand je een loer draaien.
Arie
Je gaat het geloven of niet maar iemand hier in de buurt
rijdt een N@ss@N P@tr@l met voor en achter vrijloopnaven. Is in ieder geval een apart gezicht maar ziet er goed uit.
Zal hem eens vragen wat het nut ervan is.
rijdt een N@ss@N P@tr@l met voor en achter vrijloopnaven. Is in ieder geval een apart gezicht maar ziet er goed uit.
Zal hem eens vragen wat het nut ervan is.
Als je een N@ss@n P@tr@l rijdt dan spoor je al niet laat staan dat je hem dan wat moet vragen.
Tonka Peter
Tonka Peter
ik zal eens gaan kijken of die erop ga zetten dan. rij zo goed als altijd op een normale weg dus zouden ze voor mij wel brijkbaar moeten zijn. zeker als ik al die uitleg lees die jullie geven.
bedankt voor de hulp
groeten van jasper "goodness gracious" 109 ambulance
bedankt voor de hulp
groeten van jasper "goodness gracious" 109 ambulance