steekas

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Harry Rombout SIII/88 (1976)

steekas

Bericht door Harry Rombout SIII/88 (1976) »

Nog bedankt Schoentje, Serious IIA en Jan Schober voor jullie tips.

Ja hoor de rechter steekas is afgebroken, ging er gemakkelijk uit maar er zit nog een stukje in de spiebaan van het diff.huis.
Zal ik dus wel de achteras moeten demonteren en dat het stuk eruit halen.

De as demonteren is al bijna gebeurd maar het stuk eruit halen?????
Heeft iemand hier ervaring mee. Bij voorbaat THANKS.
Maarten B

Re: steekas

Bericht door Maarten B »

Hoi Harry,

Ik kon het stukje er vanaf de andere kant van het diff uit tikken met een drevel en hamertje. Wel even van te voren kijken waar en hoe je gaat slaan, anders kun je ook op andere zaken staan te meppen in het diff.
Succes er mee!

Greetz, Maarten
Sander Ehbets

Bericht door Sander Ehbets »

Hoi Harry,

Heb dat ook net aan de hand gehad.
Aan de andere kant ook de steekas eruit gehaald en met zo'n electrapijpje of iets anders duns van een dikke meter lang het restantje voorzichtig uit het diff. geslagen. Ligt dan wel in de dikke buis van de as en je moet de remmen en de asstomp (waar de lagers op zitten) er af halen om de boel schoon te maken .

succes Sander
foxhunters Anton

Bericht door foxhunters Anton »

Als het alleen de resten met splines zijn, die je wil verwijderen, kun je hem ook nog iets verder in het diff slaan met een stuk ijzeren staaf.
Als het stompje binnen de buiten kant van het diff zit kun je het complete diff van de as verwijderen.
Eenmaal buiten de as is het verwijderen van de restanten meestal vrij makkelijk.

Anton
Bob Nonnekens

Bericht door Bob Nonnekens »

Valt reuze mee hoor Harry (been there, done that),

ik moet toegeven het is een lomp zwaar ding maar als je een sjorband (spnaband of ratel-band) om de chassisbalken heenslaat en om het uitstekende deel van de diff dan kan je hem beheerst uit zijn huis schuiven en voorzichtig laten zakken.
Verder is het een kwestie van de aandrijfas losmaken (4 boutjes), olie aftappen (tenzij je een gezichtsmasker wilt..), de andere steekas een stukje uittrekken (de 6 boutjes van de meenemerplaat losdraaien en de as een cm of zes uittrekken, en de 12 (meen ik me te herinneren) boutjes van de diff losdraaien.

Als je de diff eruit hebt kan je tenminste goed zien of er geen zooi (stukjes metaal van de splines) is achtergebleven en of de diff hiervan geen verdere schade heeft opgelopen.

Bij montage (in elk willekeurig werkplaatshandboek staat: montage is het omgekeerde van de demontage dus dat zeg ik dan ook maar) even alle pasvlakken goed schoonmaken en een dun laagje pakkingkit aanbrengen samen met nieuwe pakkingen (diff en 2x meenemerplaten). Die kosten nauwelijks iets en helpen je wel om weer een oliedicht geheel te krijgen.

Leg even een stuk dekzeil onder je auto (tot buiten de wielen), dan blijft je oprit of parkeerstrook een stuk schoner!

Echt, bovenstaande klus is nauwelijks meer moeite dan proberen de stukjes met lange buizen naar buiten te tikken en je bent er nu wel zeker van dat er niets is achtergebleven en er geen andere schade is die je op een ongelegen moment kan verrassen.

Succes!

Bob Nonnekens

('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Plaats reactie