weer gloei problemen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
menno SIII 88 SIIA 88

weer gloei problemen

Bericht door menno SIII 88 SIIA 88 »

goeindag ook

mijn 88 diesel gloeit weer niet voor dus ik had weer de 2de spiraal kapot die heb ik vervangen toen gloeide hij heel effe en hoorde ik een tik of een pang weet ik veel dus ik naar die weerstand gegekeken en die was helemaal uitgerekt dus ik heb die ook maar vervangen maar nu doet hij helemaal niets meer...
waar kan dat aan liggen
zit er een loop richting op die weerstand?
is het gloeien gezekerd bij een series?
wie kan me uit de gloei helpen
gr menno
sirmartin

Re: weer gloei problemen

Bericht door sirmartin »

Een weerstand is een weerstand, deze heeft geen looprichting. Bijvoorbeeld een diode wel. De gloeipluggen zijn zover ik weet niet gezekerd in de militaire uitvoering, kan er niks in echelon 1 over terugvinden. maar 2e echelon van een 109 zegt weer wel dat er een zekering hoort te zitten en verwijst naar 1e echelon. De 4 pluggen staan dus in serie en ook weer in serie met de voorschakelweerstand. Over de weerstand staat je oranje lampje op het dashboard dat aangeeft dat je aan het voorgloeien bent.
Ik zou weer de voltmeter pakken en gaan meten of er voor de voorschakelweerstand naar de massa wel spanning staat tijdens voorgloeien. Is dat wel het geval dan moet je langzaam naar de massa toe gaan meten, dus iedere keer een plug verder om te kijken of het daar ergens mis gaat. Is dit niet het geval dan moet je naar voor toe gaan werken. Dus kijken of er wel een zekering zit (wat mij wel aannemelijk lijkt) die defect is en het contactslot dat er ook nog voor zit. En een relais dat door het contactslot wordt aangestuurt om de pluggen van spanning te voorzien. Hoor je dat ook inkomen?
Dat zie ik ook niet in de schema's staan maar hoor toch zelf wel een relais inkomen met voorgloeien. Dat relais schakeld dus de grote voorgloeistroom in en je contactslot het relais. Dit omdat je contactslot niet zulke grote stromen kan hebben.
Er is dus veel te controleren.
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Wilde nog typen ...sterkte,

Martin
joke

Bericht door joke »

Hi Martin,

Ik heb ook een SIII gehad , zij het een civiele maar die had geen relais in het voorgloei circuit. Alle stroom liep via het contactslot.
Groet,
Ruud
90 1985
Disco 1994
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ah ja..... ik zag het ook niet in de schema's staan ..maar hoor toch duidelijk een relais inkomen.

Groet,
Martin
Marc van Aperen

Bericht door Marc van Aperen »

He Menno,

Laat even weten of het lukt anders kan ik je maandagavond wel even helpen.

Gr.

Marc van Aperen
menno SIII 88 SIIA 88

Bericht door menno SIII 88 SIIA 88 »

goeindag ook

na lang uitpuzzelen is het toch goedgekomen

eerst de 2de gloeispiraal vervangen maar ik met mijn domme kop doe er een gloei STIFT in.
deze heeft een zeer andere weerstand..
dus die weerstand spiraal was door gefikt
ik heb deze omgezet met die van het 109 vrak wat ik nog had
toen op zoek naar een andere gloei SPIRAAL
deze heb ik tegen mij pricipes uit mijn SIIA gehaalt en een kapotte terug gedraait zodat er geen vocht bij kan.
dus nu gloeid hij super en start weer mooi snel

maar binnen nu en een zeer korte tijd komen mijn pakketje van paddock binnen met 4 nieuwe pluggen met een parralel schakeling.

bedankt voor de info en tot het volgende probleem wat waarschijnlijk het wisselen van een tussenbak wordt.

gr menno & Bloodymary
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ah... dat wilde ik niet zeggen...... ik dacht dat je er nu wel uit was met die spiralen en stiften :-p
Gooi ze nu nooit meer door elkaar ;-)

Martin
Plaats reactie