technische vraag..
technische vraag..
Hoi,
Ik had met mijn '66 IIa 88 1 wiel (linksachter) dat steeds zwart werd. Er werd vet van de naaf uit geslingerd zeg maar...
Nu is mijn wiel weer langzaam schoon aan 't worden dus maak ik mij zorgen dat er iets 'op' is.
Is dit iets dat 'op de stoep' te fiksen is? Ik heb al zitten kijken in de haynes manual en ik denk dat het de bedoeling is dat ik dat dopje eraf haal, iets los draai en voorzien van nieuw vet en pakking weer vastzet? Zijn daarvoor die zakjes-met-afgewogen-hoeveelheid-vet waar ik al eens over gelezen heb?
Help!
Groetjes Lorenz IIa 88 RHD 'Dreadnought'
Ik had met mijn '66 IIa 88 1 wiel (linksachter) dat steeds zwart werd. Er werd vet van de naaf uit geslingerd zeg maar...
Nu is mijn wiel weer langzaam schoon aan 't worden dus maak ik mij zorgen dat er iets 'op' is.
Is dit iets dat 'op de stoep' te fiksen is? Ik heb al zitten kijken in de haynes manual en ik denk dat het de bedoeling is dat ik dat dopje eraf haal, iets los draai en voorzien van nieuw vet en pakking weer vastzet? Zijn daarvoor die zakjes-met-afgewogen-hoeveelheid-vet waar ik al eens over gelezen heb?
Help!
Groetjes Lorenz IIa 88 RHD 'Dreadnought'
Re: technische vraag..
Hoi Lorenz.
Die zakjes zijn bedoeld voor je swivel bollen. Die zitten alleen aan je vooras (stuurkogels)
Achter is vaak het probleem dat je aandrijfflens een lekke pakking heeft of niet goed vastzit....
Aanpak is het volgende:
Even aandrijf flens losbouten (6 boutjes) steekas eruit trekken met flens.
Dan even wat nieuw vet in de lagers doen. (eventueel hub (naaf) eraf halen dan kun je ook het binnenste lager doen als je toch bezig bent. (daarvoor moet het wiel er wel af, als je alleen het buitenste lager doet kan het blijven zitten)
Dan alles goed schoonmaken op het flens montage vlak, een nieuwe pakking of wat vloeibare siliconen pakking erop doen en flens terug doen en bouten goed aandraaien.
Eventueel nog even je differentieel olie checken (achterzijde diff dopje losdraaien en vullen tot vulopening)
En klaar is Lorenz weer!
Cheers Bowy
Die zakjes zijn bedoeld voor je swivel bollen. Die zitten alleen aan je vooras (stuurkogels)
Achter is vaak het probleem dat je aandrijfflens een lekke pakking heeft of niet goed vastzit....
Aanpak is het volgende:
Even aandrijf flens losbouten (6 boutjes) steekas eruit trekken met flens.
Dan even wat nieuw vet in de lagers doen. (eventueel hub (naaf) eraf halen dan kun je ook het binnenste lager doen als je toch bezig bent. (daarvoor moet het wiel er wel af, als je alleen het buitenste lager doet kan het blijven zitten)
Dan alles goed schoonmaken op het flens montage vlak, een nieuwe pakking of wat vloeibare siliconen pakking erop doen en flens terug doen en bouten goed aandraaien.
Eventueel nog even je differentieel olie checken (achterzijde diff dopje losdraaien en vullen tot vulopening)
En klaar is Lorenz weer!
Cheers Bowy
Re: technische vraag..
Je kan ook naar Nerderhorst komen dan wil ik je wel helpen, het is niet een grote klus,
MvG Peter
MvG Peter
Re: technische vraag..
Dankje Peter,
Ik heb inmiddels alleen het vilt-pakkingkje vervangen. Klopt het dat deze een beetje plat gedrukt word tijdens aandraaien van die moer?
(als dat niet zo is heb ik het fout gedaan dus....... )
Ik kijk het wel ff aan..
Groet Lorenz IIa 88 'Dreadnought'
(draait je vacuumpomp al?)
Ik heb inmiddels alleen het vilt-pakkingkje vervangen. Klopt het dat deze een beetje plat gedrukt word tijdens aandraaien van die moer?
(als dat niet zo is heb ik het fout gedaan dus....... )
Ik kijk het wel ff aan..
Groet Lorenz IIa 88 'Dreadnought'
(draait je vacuumpomp al?)
Re: technische vraag..
He Lorenz,
Alles gelukt nadat ik ben vertrokken?? Als het vilten pakking iets samengedrukt word sluit het in ieder geval goed af!
Weer wat geleerd, toch?
Greetz, Maarten
(die morgen als het niet al te koud is hetzelfde gaat doen, maar dan met nieuwe steekassen en meenemers)
Re: technische vraag..
Lorenz,
Kijk ook even of de as ontluchting nog goed werkt, als deze dicht zitten kan het door drukopbouw ook gaan lekken bij de aandrijfflensen.
Mocht het kogeltje wat roestig zijn geworden dan kun je deze vervangen door een balhoofd kogeltje van een (ouderwetse) fiets.
Dennis B.
Kijk ook even of de as ontluchting nog goed werkt, als deze dicht zitten kan het door drukopbouw ook gaan lekken bij de aandrijfflensen.
Mocht het kogeltje wat roestig zijn geworden dan kun je deze vervangen door een balhoofd kogeltje van een (ouderwetse) fiets.
Dennis B.