Medeprikkers,
Mijn koppeling slipt af en toe, in de hogere versnellingen, we hebben het hier al eerder over gehad. Een paar dagen terug heb ik geconstateerd dat het olieniveau van de koppeling iets gezakt was en heb dat bijgevuld. M.i. kan die olie, mocht dat lekken, niet op de koppelingsplaat terecht komen, de bedieningscilinder van de koppeling bevind zich toch buiten het koppelingshuis? Vandaag heb ik ook nog geconstateerd dat onder het koppelingshuis wat olie hangt, aan de geur te beoordelen is het geen motorolie, wellicht hydraulische of versnellingsbak olie. Waar kan die olie vandaan komen? Om te controleren of die olie van buiten komt of uit het koppelingshuis, heb ik de waadplug erin gezet en aangedraaid, nu moet ik toch kunnen zien of de olie van binnen of van buiten komt.
En als laatste: hebben jullie ervaring met toevoegingen voor versnellingsbakolie die de afdichtringen die iets te veel zweten weer goed laten afsluiten?
Dank voor jullie hulp.
John
slippende koppeling
Re: slippende koppeling
Het uiteinde van de koppelingscilinder van een S3 steekt in het vliegwielhuis, dus theoretisch zo de vloeistof op de koppelingsplaten kunnen komen. De hoeveelheden bij lekkage zijn normaal gesproken dermate laag dat dit in de praktijk zelden voorkomt. Een lekkende keerring van de versnellingsbak of van de krukas kan wel dusdanig lekken dat dit de koppelingsplaten bereikt. Olie bij de wadeplug kan van diverse kanten komen door de rijwind bv. vanaf de motor of vooras. Van bovenaf van de motor of de doorvoer van de selecteurassen van de versnellingsbak. Van binnenuit van een lekkende krukas of priseas keerring. De wadeplug monteren als het niet nodig is kan in geval van een behoorlijk lekkende keerring ervoor zorgen dat er olie in het vliegwielhuis blijft staan, als dit nivo de starterkrans bereikt zal het rondgeslingert kunnen worden en vrijwel zeker op de koppelingsplaten neerslaan. Het beste is dus deze plug te verwijderen.
Een slippende koppeling door olie gaat meestal gepaard met stoten bij het aangrijpen.
Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van extra toevoegingen, een te veel lekkende keerring of pakking hoort vervangen te worden.
Dennis B.
Een slippende koppeling door olie gaat meestal gepaard met stoten bij het aangrijpen.
Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van extra toevoegingen, een te veel lekkende keerring of pakking hoort vervangen te worden.
Dennis B.