virussen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bob Nonnekens

virussen

Bericht door Bob Nonnekens »

Hoi medeprikkers,

ik heb een legale licentie van Norton Antivirus 2004 en voer drie keer per week de liveupdate uit. Mijn virusscanner haalt momenteel dagelijks een aantal besmette bijlagen uit mijn mailbox dus ik ben blij dat ik hem heb.

Desondanks krijg ik van een aantal medeprikkers berichten dat ze van mij besmette mailtjes krijgen. Gelukkig zijn ze zo sportief (bedankt Theo) dat ze me niet met naam noemen in de priksels.
Ik snap daar dus geen donder van. Hoe kan ik een geldige, schijnbaar goed werkende virusscanner hebben en toch ondertussen wormen, virussen, e.d. door sturen?
Ik zoek nog liever een storing in de elektra van mijn werkezeltje.
Wie heeft suggesties om dit probleem op te lossen?

Bob Nonnekens

('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Chris 110

Re: virussen

Bericht door Chris 110 »

De virussen die momenteel ronddwalen gebruiken vaak ander namen als 'afzender' dan waar het virus werkelijk vandaan komt. Het virus hoeft dus helemaal niet van jou afkomstig te zijn, maar gebruikt jou adres als het afzenderadres. Hier kun je (voor zover ik weet, ik heb er zelf ook last van) niets tegen doen.

Chris
willem S7 V8

Bericht door willem S7 V8 »

ik ken het probleem
norton scant diep
de meeste virus scanners scannen opervlakkig en zien het eerste beste macro of exe bestand al als virus aan

willem
Ron Vollenga

Bericht door Ron Vollenga »

Dit verhaal klopt. Je kunt ook emails krijgen van email virus checkers van bedrijven die zogenaamd van jou een besmette email ontvangen hebben en jou automatisch een bericht terugsturen dat je email een virus bevatte en daardoor niet naar de bestemde persoon is gestuurd.

Zolang mensen emails blijven openen van onbekende afzenders (en zeker met
Outlook) zal het probleem van virus verspreiding blijven bestaan, totdat de virussen zo slim worden dat ze geen outlook meer nodig hebben!!

Niet te veel aan denken en de gedachten maar op 21 maart zetten (kom op Aad, vertel eens wat!)

De groenten,

Ron.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De naam die je bij "afzender" ziet hoeft niet degene te zijn waar het besmette mailtje vanaf komt (meestal niet zelfs).
Als je bij zo'n mailtje in de header kijkt (de bron) zie je aan het IP-adres waar hij werkelijk vandaan komt.
Vaak zal je zien dat veel van de besmette mailtjes van hetzelfde IP-adres vandaan komen. Als dat IP-adres van iemand is met een breedband verbinding (kabel of adsl) is het vaak mogelijk om de "dader" te traceren. De meeste breedband providers werken met vaste IP-adressen, waardoor je als je de IP-adressen van afzenders van oude mailtjes bekijkt vaak de bron van de besmette mailtjes kan achterhalen.
Deze even inlichten, en het is meteen een stuk rustiger in de mailbox.
Op deze manier hebben mijn broer en ik al regelmatig succes gehad.

Dennis B.
Berry van D

Bericht door Berry van D »

Hai Bob

Klik ff op dze link het programma heet Stinger is gratis en vind echt elke worm

Groetjes Berry van D

[vil.nai.com]
The_dude

Bericht door The_dude »

Nee man de goedkoopste/gratis virusscanner scan't echt wel meer dan alleen macro's en exe bestanden.

GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Berry Weijers

Bericht door Berry Weijers »

Ook ik krijg elk jaar een virus waar de verschillende virus makers nog geen oplossing voor hebben.

Hieronder de waarschuwing:

Subject: BELANGRIJKE VIRUSWAARSCHUWING
Date: Fri, 20 Feb 2004 07:54:41 +0100
From: "Receptie"
To:

BELANGRIJKE VIRUSWAARSCHUWING
Gelieve door te sturen naar al je vrienden en bekenden!!!!! Virus warning !! Als je een blauwe enveloppe krijgt van de Belastingdienst OPEN DEZE DAN NIET!

Deze mensen versturen elk jaar rond deze tijd dezelfde ongewenste post. In hun brief zeggen ze dat je hen geld schuldig bent dat zij zullen gebruiken om noodzakelijke belangrijke uitgaven te dekken van de Nederlandse regering.

DIT IS NIET WAAR !!!!!

Het geld dat deze dienst inzamelt wordt vaak gebruikt voor nutteloze, domme en onzinnige projecten. Deze instantie heeft banden met een andere duistere organisatie, genaamd "Ministerie van Sociale Zaken", die beweren geld van je loon af te houden om dat opzij te z! etten voor je AOW. In werkelijkheid gebruikt het ministerie het geld om mee te betalen aan bovengenoemde zinloze projecten. Deze instanties hebben eerlijke, hardwerkende landgenoten al miljarden ontfutselt!

Zorg dat ze jou niet beet hebben!

Kopieer dit bericht en stuur het verder naar iedereen die je kent, en druk hen dit op het hart:

DIT IS ZEER ERNSTIG!

Norton Utilities en McAfee hebben nog steeds geen programma kunnen ontwikkelen om deze jaarlijks terugkerende criminaliteit een halt toe te roepen

Hopelijk ben ik nog op tijd met deze waarschuwing!
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Helemaal met je eens Martijn,

Op 1 van mijn PC's heb ik de gratis virusscanner van Avast (www.avast.com), deze zoekt na het opstarten van de PC naar updates en hierna periodiek.
Deze scanner werkt uitstekend en herkende de laatste worm W32.Netsky.B@mm sneller dan de virusscanner van Planet internet en dat terwijl deze scanner van Symantec elke 15 minuten naar updates zoekt.
Pas 2 uur later was deze scanner ook in staat om W32.Netsky.B@mm te herkennen, terwijl deze worm bij Avast ondertussen al bekend was.
Hoezo, gekochte virusscanners zijn altijd beter?

Dennis B.
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

ja gelukkig net op tijd. Als ik de envelope zie, zal ik hem meteen in de prullenbak gooien.

Jan
the_dude

Bericht door the_dude »

Zelf gebruik ik f-prot al jaren.
Vaak is de software niet het probleem eerder de gebruiker.
De software kan vaak alles alleen de gebruiker weet niet hoe.
Jammer maar helaas waar.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
willem S7 V8

Bericht door willem S7 V8 »

dat ben ik met je eens martijn
de meeste software is vrij geavanceerd maar moet wel goed ingesteld worden
update´s,dagelijkse/wekelijkse automatische scan´s,e-mail scan´s,bijlage scan´s,etc

en een virus scanner alleen is onvoldoende om te overleven op internet
een goede firewall is onontbeerlijk

willem S7 V8
Plaats reactie