dieselvraagje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
leo

dieselvraagje

Bericht door leo »

Een vraagje over mijn 2.5TD

Zolang ik de LR heb (een jaar of vier) rookt hij de eerste 3 a 4 seconden enorm na een koude start (witte rook)..een nieuw luchtfilter helpt niet..de compressie is oke...startmotor en accu goed....olie verbruik is 1 liter op ongeveer 5000 km...geen koelwater verlies....enz
Om een lang verhaal kort te maken..van de week heb ik nieuwe verstuivers gemonteerd en is het probleem alleen maar erger geworden.Het roken is niet minder geworden alleen nu "hikt" de motor ook nog tijdens het "koud"stationair draaien.
Zodra de motor op temperatuur is loopt hij verder perfekt en rookt ,afgezien van een zwart wolkje tijdens het gasgeven,niet meer dan de gemiddelde turbodiesel.
Ik heb de gloeispiralen gemeten en deze zijn goed en worden ook heet.Wel is het zo dat de spanningsval over de spiralen 3 a 4 volt is.Mijn vraag is nu (voordat ik de bedrading vervang en er een relais tussen plaats) kan dit een oorzaak zijn?
Ruud

Re: dieselvraagje

Bericht door Ruud »

Hi Leo,
Het verhaal over de rook is m.i. heel normaal, bij de eerste start heb je altijd ingespoten brandstof die nog niet verbrand is, start de verbranding, wordt deze meeverbrand, turbo nog niet bij, geeft prompt rook.

Op onze N/A diesel heb ik de voeding naar de gloeibougies aangesloten op de eerste en de laatste gloeibougie, zodat een kring ontstaat, je hebt nu veel minder spanningsverlies.
PAS OP dit kan alleen met gloeibougies die parallel staan, dus niet bij de 2,25 diesels!!!!!!!.
110

Re: dieselvraagje

Bericht door 110 »

Wat is/was het probleem ?

Het is niet meer dan normaal dat een koude motor een beetje wit/grijs rookt.
Mijn 2.5 N/A doet dat ook op die momenten dat ik de tijd niet heb kunnen nemen om hem (haar?) met de standkachel op temperatuur te brengen.

Het lijkt mij niets om je zorgen over te maken, vooral niet als de motor op bedrijfs temperatuur goed loopt.

Succes

P.S., het is een Land Rover: Don't fix it if it ain't broke.
Plaats reactie