hier weer een vraagje erbij om snel richting het miljoen te gaan
hoe hoog moet de compressiedruk van een gezonde 2-en-een-kwart dieselmotor ook al weer zijn?
ben aan het goochelen geweest met een eigenbouw compressie testmetertje dmv een holgeboorde kapotte gloeispiraal,daar 1/8 gasdraad ingetapt,daar een hogedrukleiding van een vetspuit(kan zelfs 200 bar hebben!) ingedraaid en dat weer op een metertje aangesloten.Dat metertje gaat tot 30 bar,wat mij eigenlijk voldoende lijkt.Het probleem is alleen dat het wijzertje zo snel gaat dat je het haast niet af kan lezen maar ik meende iets te lezen van 26 bar... is dat goed,normaal of slecht?
trouwens misschien zou het beter af te lezen zijn als ik een vloeistofgedempte meter zou gebruiken. iemand enig idee waar je zoiets kopen kan? lasaulec misschien?
Als jij aan Lasaulec denkt kom je al snel in professionele (kostbare) spullen terecht. Dan zou ik niet zelf gaan knutselen maar bij hun een goede compressiemeter kopen. Misschien kun je een compressiemeter bij een dieselspecialist/revisiebedrijf lenen/huren, kun je ook even proberen. Ik heb overigens geen ervaring met diesels dus de druk/compressie kan ik je niet vertellen.
Mvrgr, Hugo
compressiemeter is eenvoudig zelf te maken. heb ik ook gedaan.
een robuste meter (rubber kap eromheen) en een 2e naald die je zelf over de eerste kan draaien zodat je na het meten dit nog rustig kan aflezen is erg handig.
de compressie verhouding is toch iets van 23:1 oid of toch 26:1? maar de druk op je meter zou dan 32 bar moeten worden !!! metertje van 50 bar is dus aan te raden.
er moet wel een eenrichtingsklep zitten in het deel wat je in het blok schroeft.
in mijn geval heb ik een verstuiver hiervoor omgebouwd.
om de druk die je zo in de slang en meter opbouwd weer te laten zakken moet er een klein kraantje oid in komen.
absolute druk is lang niet zo belangrijk als druk VERSCHILLEN tussen cylinders. 27bar is bv een prima waarde.
zorg ook dat de andere cylinders open zijn (verstuivers/gloeipluggen eruit) als je meet. ook is het handig om te zorgen dat je stopknop uitgetrokken blijft omdat je anders je cylinders volpompt met diesel.
jongens,bedankt voor de tips!
goed idee van die eenrichtingsklep trouwens,dan kwispelt de meter tenminste ook niet meer.
Ik zal eens kijken of ik aan zo'n klep kan komen en aan een betere meter.
groeten, tom
hij moet wel in je vertuiver of gloeiplug zitten anders vergroot je je cylinderinhoud en daat doe je al zeer makkelijk want als je zuiger boven is heb je nog meer een HEEL klein volume over. een paar cc extra in een leiding verandert de gemeten waarde aanzienlijk. maar gelukkig is het druk verschil dussen de cylinders het meest belangrijk.
hoi Yuri,
het klopt inderdaad als je het metertje er direkt op zet of met slangetje er tussen,dat er dan verschil is.
Ik heb inmiddels een goed eenrichtingsventiel.
het ging er in eerste instantie ook om de verschillen onderling te meten,want ik heb een cilinder erbij die gigantischs lek is want hij puft op die ene cilinder gewoon flink uit de olievuldop.
nu ik weet welke cilinder het is kan ik beter controleren of gewoon een doorgeslagen koppakking is naar een oliekanaal(ik weet niet eens of zoiets mogelijk is) of dat er meer aan de hand is.in ieder geval weet ik nu op welke cilinder ik me moet concentren als de boel uitelkaar ligt.