Ik heb wegbandjes 7.00 x 16, en die rijden fantastisch op.... de weg! In het terrein is het iets minder als je serieus de modder in wil baggeren zoals afgelopen zondag op de Maasvlakte. Heeft iemand ervaring met het gebruik van kettingen om de grip te verbeteren? En het gebruik van dubbele wielen, waarvan het buitenste wiel een maatje smaller is dan het binnenste wiel. Als je dan op asfalt rijdt, sta je alleen op de binnenste wielen, zodat je het stuurmechanisme en de lagers niet overbelast, zodar je wegzakt, pakken de buitenste banden ook.
Graag jullie mening in deze.
John
meer grip in de modder
Re: meer grip in de modder
Een setje extra velgen met muds erop.
Je behoort eigenlijk na iedere terreinrijervaring
je remmen goed schoon tespuiten kun je meteen
effe banden wisselen.
Je behoort eigenlijk na iedere terreinrijervaring
je remmen goed schoon tespuiten kun je meteen
effe banden wisselen.
Re: meer grip in de modder
John,
kettingen hebben hetzelfde effect als Mud banden, zo snel mogelijk door de modder heen graven om vaste ondergrond te krijgen.
Echter, Mud banden zijn er speciaal voor gemaakt.
Je "normale" wegbanden zijn per saldo niet gemaakt om er met kettingen omheen goed tekeer te gaan in de modder.
Je loop er mee kans dat het binnenwerk van je banden beschadigd met alle gevolgen van dien op de weg.
Dubbelle wielen monteren waarbij de buitenste kleiner is dan de binnenste heeft met modder geen enkele zin.
Ze draaien rond in de losse modder terwijl de grotere grip hebben op de ondergrond.
Bovendien zijn de lagers en steekassen van een Land Rover niet gebouwd op de kracht die dubbellucht er op uitoefend.
Geen aanrader dus.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
kettingen hebben hetzelfde effect als Mud banden, zo snel mogelijk door de modder heen graven om vaste ondergrond te krijgen.
Echter, Mud banden zijn er speciaal voor gemaakt.
Je "normale" wegbanden zijn per saldo niet gemaakt om er met kettingen omheen goed tekeer te gaan in de modder.
Je loop er mee kans dat het binnenwerk van je banden beschadigd met alle gevolgen van dien op de weg.
Dubbelle wielen monteren waarbij de buitenste kleiner is dan de binnenste heeft met modder geen enkele zin.
Ze draaien rond in de losse modder terwijl de grotere grip hebben op de ondergrond.
Bovendien zijn de lagers en steekassen van een Land Rover niet gebouwd op de kracht die dubbellucht er op uitoefend.
Geen aanrader dus.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: meer grip in de modder
John en Aad,
Bedankt voor jullie advies.
Groet,
John
Bedankt voor jullie advies.
Groet,
John