Ik vraag mij af...
Ik vraag mij af...
Wat het toerental ongeveer is van een 2.5 TD (ninety) is bij 100 km/h met standaard banden.
Het is makkelijk uit te rekenen maar dan moet je natuurlijk wel de overbrengingen weten van de as,versnellingsbak en transmissie...en dat is mij,na het lezen van de manuals, nog niet geheel duidelijk..
In elk geval kom ik in het gunstigste geval op ongeveer 3600 rpm maar mijn gehoor zegt dat het hoger moet zijn...
Het is makkelijk uit te rekenen maar dan moet je natuurlijk wel de overbrengingen weten van de as,versnellingsbak en transmissie...en dat is mij,na het lezen van de manuals, nog niet geheel duidelijk..
In elk geval kom ik in het gunstigste geval op ongeveer 3600 rpm maar mijn gehoor zegt dat het hoger moet zijn...
Re: Ik vraag mij af...
Leo,
Dennis Berretti kan het je zo voorrekenen maar ik vermoed dat je in de buurt van de 3200 toeren zit.
Je gehoor is een bedrieglijke factor in dit geheel.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Dennis Berretti kan het je zo voorrekenen maar ik vermoed dat je in de buurt van de 3200 toeren zit.
Je gehoor is een bedrieglijke factor in dit geheel.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: overbrengings verhouding
Hoi,
ik weet het niet van een 90 td maar vel van een 2,5 N/A maar misschien is die verhouding gelijk.
5e versnelling. 0,831:1
tussenbak hoog.1,667:1
differentieel. 3,540:1
komt neer op effe rekenen 50/0,83=60,168 dit delen door 1,667=36,093 dit delen door 3,54=10,196 dit vermenigvuldigen met 3,6=36,70 dit vermenigvuldigen met afloop omtrek van de banden (uitgaande van 7.5x16 banden ±2,45 meter afloopomtrek)=93,2 3000delen door dit getal geeft het bekende "V1000" getal dat betekent velocety(snelheid) bij 1000 toeren in de hoogste versnelling. 32,18
het verhoudings getal is in dit geval 32,18 het geldt voor de vijfde versnelling en dit kun je vermenigvuldigen met de snelheid die je rijdt om zo achter het toerental te komen.
in dit geval 100km/h x 32,18 geeft 3218 toeren per minuut.
precies zoals Dhr A Koene al schreef.
wat voorbeelden:
130kmh x 32,18 geeft 4183 rpm
120 geeft 3862 rpm
80 geeft 2574 rpm
groet, tom
ik weet het niet van een 90 td maar vel van een 2,5 N/A maar misschien is die verhouding gelijk.
5e versnelling. 0,831:1
tussenbak hoog.1,667:1
differentieel. 3,540:1
komt neer op effe rekenen 50/0,83=60,168 dit delen door 1,667=36,093 dit delen door 3,54=10,196 dit vermenigvuldigen met 3,6=36,70 dit vermenigvuldigen met afloop omtrek van de banden (uitgaande van 7.5x16 banden ±2,45 meter afloopomtrek)=93,2 3000delen door dit getal geeft het bekende "V1000" getal dat betekent velocety(snelheid) bij 1000 toeren in de hoogste versnelling. 32,18
het verhoudings getal is in dit geval 32,18 het geldt voor de vijfde versnelling en dit kun je vermenigvuldigen met de snelheid die je rijdt om zo achter het toerental te komen.
in dit geval 100km/h x 32,18 geeft 3218 toeren per minuut.
precies zoals Dhr A Koene al schreef.
wat voorbeelden:
130kmh x 32,18 geeft 4183 rpm
120 geeft 3862 rpm
80 geeft 2574 rpm
groet, tom
Re: overbrengings verhouding
Bij de op een 90 standaard 205x16 banden kom je op 3540 omw/min.
Dennis B.
Dennis B.
Re: overbrengings verhouding
uitgaande van de 205r16 goodyear g48 waar ik de afloop omtrek van weet (2,25m per omw)kom je dan inderdaad rond de 3600 toeren uit.
dus 205r16 was de standaard maat voor een 90? ik dacht altijd dat op de standaard 5,5x16 velgen 7,5x16 banden zaten...maar moet bekennen dat ik niet veel van nineties en onetens weet.....
wat ik wel eens zie is dat men op een series model een overdrive zet en dan ook nog eens hoge 7,5-16 banden of zelfs 235ers! en dat ze dan verbaasd kijken dat ie het niet goed trekt en "doodloopt" in de wind bij 90 kmh....de motor zit dan veel te laag in toeren. bij gebruik van een overdrive moet je niet te hoge banden willen monteren.als je nl kijkt in een originele folder van landrover serie 3 van 1982 dan zie je dat op het luxe 88"county model ook gewone 205r16 banden zitten in combinatie met een overdrive.dit komt wat hoogte betreft overeen met 6.5x16 banden
of je moet een turbodiesel monteren of een ander sterker blok dan geeft het niets,die kunnen dat weer wel trekken.
tom
dus 205r16 was de standaard maat voor een 90? ik dacht altijd dat op de standaard 5,5x16 velgen 7,5x16 banden zaten...maar moet bekennen dat ik niet veel van nineties en onetens weet.....
wat ik wel eens zie is dat men op een series model een overdrive zet en dan ook nog eens hoge 7,5-16 banden of zelfs 235ers! en dat ze dan verbaasd kijken dat ie het niet goed trekt en "doodloopt" in de wind bij 90 kmh....de motor zit dan veel te laag in toeren. bij gebruik van een overdrive moet je niet te hoge banden willen monteren.als je nl kijkt in een originele folder van landrover serie 3 van 1982 dan zie je dat op het luxe 88"county model ook gewone 205r16 banden zitten in combinatie met een overdrive.dit komt wat hoogte betreft overeen met 6.5x16 banden
of je moet een turbodiesel monteren of een ander sterker blok dan geeft het niets,die kunnen dat weer wel trekken.
tom
Re: overbrengings verhouding
De standaard maat bij 90's is 205x16 en inderdaad was op de 88" 6.00 of 6.50 standaard. Als optie waren de 7.50x16 leverbaar. Als er vanaf de fabriek 7.50x16 werd gemonteerd kreeg je ook gelijk de snelheidsmeter voor deze banden erbij.
De combinatie van grote banden en een overdrive lijkt mij bij een 2.25D ook niet echt handig, ik merk nu al met de 7.50's en het roofrack dat een beetje stevige wind al een behoorlijke invloed heeft.
Ik ben wel van plan om op de 101 ter zijner tijd over te stappen op 10.50x20, vooral om het toerental bij hogere snelheden binnen de perken te houden.
Ander voordeel is dat deze maat beter te krijgen is als 9.00x16 en ik niet veel breder wil maar alleen hoger. Over vermogen en koppel beschikt de V8 voldoende.
Dennis B.
De combinatie van grote banden en een overdrive lijkt mij bij een 2.25D ook niet echt handig, ik merk nu al met de 7.50's en het roofrack dat een beetje stevige wind al een behoorlijke invloed heeft.
Ik ben wel van plan om op de 101 ter zijner tijd over te stappen op 10.50x20, vooral om het toerental bij hogere snelheden binnen de perken te houden.
Ander voordeel is dat deze maat beter te krijgen is als 9.00x16 en ik niet veel breder wil maar alleen hoger. Over vermogen en koppel beschikt de V8 voldoende.
Dennis B.
Re: overbrengings verhouding
goed voorbeeld, alleen de bandomtrek verschilt per merk. en als je dan naar 2,54 gaat i.p.v 2,45 dan heb je al een groot verschil, dus je moet wel even weten hoe groot de omtrek is. De bandensites geven vaak per merk de omtrek wel aan, en hoef je dat alvast niet meer uit te rekenen.
musketier, lw88, 1978
members.home.nl/demusketier
musketier, lw88, 1978
members.home.nl/demusketier