Parabolen
Parabolen
Hallo,
Ik heb net een zoekopdracht ( ja ja ) gedaan naar paraboolveren en gelezen dat de goedkopere parabolen van British Springs door een redelijk aantal mensen als heel redelijk en betaalbaar worden gezien. Ik wil hier verder niet weer de discussie op gang brengen over de verschillen tussen de verschillende merken maar ik zoek een advies over welk type/kwaliteit/gradatie ik moet kiezen A, B of C.
En een ander punt dat me nog niet duidelijk is zijn de schokbrekers. moeten deze nu vervangen worden of niet.
Het gaat om een 109 ex mil. en de schokbrekers zijn in goede staat.
Groeten
Wim Janssen
Ik heb net een zoekopdracht ( ja ja ) gedaan naar paraboolveren en gelezen dat de goedkopere parabolen van British Springs door een redelijk aantal mensen als heel redelijk en betaalbaar worden gezien. Ik wil hier verder niet weer de discussie op gang brengen over de verschillen tussen de verschillende merken maar ik zoek een advies over welk type/kwaliteit/gradatie ik moet kiezen A, B of C.
En een ander punt dat me nog niet duidelijk is zijn de schokbrekers. moeten deze nu vervangen worden of niet.
Het gaat om een 109 ex mil. en de schokbrekers zijn in goede staat.
Groeten
Wim Janssen
Re: Parabolen
Wim,
ik kan je niet adviseren over de BS-veren. Ikzelf heb bijzonder goede ervaringen met Rocky Mountain veren.
En wat betreft je tweede vraag, ja je zult moeten vervangen omdat bij paraboolveren (in ieder geval is mij dit bekend van TIC en RM) langere schokdempers nodig zijn (als je tenminste er lang gevnoeg van wilt genieten en maximale wieluitslag wilt).
Succes!
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
ik kan je niet adviseren over de BS-veren. Ikzelf heb bijzonder goede ervaringen met Rocky Mountain veren.
En wat betreft je tweede vraag, ja je zult moeten vervangen omdat bij paraboolveren (in ieder geval is mij dit bekend van TIC en RM) langere schokdempers nodig zijn (als je tenminste er lang gevnoeg van wilt genieten en maximale wieluitslag wilt).
Succes!
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Ik heb een 109 gehad met TIC type A veren.
Persoonlijk vond ik hem te soepel.
Hij ging behoorlijk overhellen in een bocht.
Ik zou voor B of C gaan.
Moest schokbrekers wel vervangen.
Die konden al dat geveer niet aan.
Vergeet niet een stuurdemper te plaatsen. Je kan bijna niet meer zonder.
Persoonlijk vond ik hem te soepel.
Hij ging behoorlijk overhellen in een bocht.
Ik zou voor B of C gaan.
Moest schokbrekers wel vervangen.
Die konden al dat geveer niet aan.
Vergeet niet een stuurdemper te plaatsen. Je kan bijna niet meer zonder.
Hoi Wim,
ik heb sinds een paar maanden British Srings parabolen. bevallen zeer goed.
ze zijn niet TE soepel zoals ik wel eens bij de (verder onovetroffen) TIC's heb gemerkt. je hoeft de schokdempers niet vervangen (scheelt op dat monent ook weer een zak geld)
volgens mij kwam er voor mijn SIII 109D eigenlijk maar een pakket in aanmerking: 3 blads achter. en voor krijg je de standaard 2 blads pakketten.
kwaliteit is een ding...
prijs is een ander...
maar ik kijk graag naar de prijs-kwaliteit verhouding.
ook anderen die ik ken rijden op deze veren en zijn ook zeer tevreden.
succes met je keuze,
Yuri
SIII 109D
ik heb sinds een paar maanden British Srings parabolen. bevallen zeer goed.
ze zijn niet TE soepel zoals ik wel eens bij de (verder onovetroffen) TIC's heb gemerkt. je hoeft de schokdempers niet vervangen (scheelt op dat monent ook weer een zak geld)
volgens mij kwam er voor mijn SIII 109D eigenlijk maar een pakket in aanmerking: 3 blads achter. en voor krijg je de standaard 2 blads pakketten.
kwaliteit is een ding...
prijs is een ander...
maar ik kijk graag naar de prijs-kwaliteit verhouding.
ook anderen die ik ken rijden op deze veren en zijn ook zeer tevreden.
succes met je keuze,
Yuri
SIII 109D
Ik heb een zelfde setje British Springs onder de 88" zitten, deze bevallen uitstekend. Ook ik heb de standaard Armstrong dempers behouden, de wegligging is aanzienlijk verbetert en ik zie ook geen enkele aanleiding om deze dempers te vervangen. Paraboolveren geven geen langere veerweg, de lengte van de veren veranderen namelijk niet t.o.v. de standaard bladveren en deze lengte tezamen met de veerschommels bepalen de veerweg. Het is wel zo dat de parabolen de weg of het terrein beter volgen, dit is het gevolg van de lineaire karakterestiek van dit type veren. Bladveren hebben een (omgekeerd) progressief karakter, dit houdt in dat het begin van de veerweg de vering hard is en bij verder inveren steeds soepeler wordt.
Dennis B.
Dennis B.
Ik heb lekker Rocking Mountens onder mn 88.
Vindt alleen altijd als ik een week of wat niet heb gereden dat ik rij alsof ik lekke banden heb.
Grtz,
En waggel ze.....
Arie
SIII88Ducktarie
Vindt alleen altijd als ik een week of wat niet heb gereden dat ik rij alsof ik lekke banden heb.
Grtz,
En waggel ze.....
Arie
SIII88Ducktarie
Ik heb lekker TIC van een firma uit bergeck en bevallen mij goed onder mijn 88 van 1750kg oja twee bladen.
jo
jo
Ik heb ook wat gezocht naar paraboolveren, en als ik op de site van Rega kijk, worden die veren verkocht in combinatie met schokbrekers. Tamelijk prijzig wel. Maar je kunt ze dus ook zonder nieuwe schokbrekers kopen/monteren?
Verder vertelde iemand mij dat je om wat meer comfort te krijgen ook b.v. 1 blad van de bladveren zou kunnen verwijderen (ik zou er dan 6 overhouden opv 7).
Heeft iemand daar ervaring mee?
Grt
Kitty
Verder vertelde iemand mij dat je om wat meer comfort te krijgen ook b.v. 1 blad van de bladveren zou kunnen verwijderen (ik zou er dan 6 overhouden opv 7).
Heeft iemand daar ervaring mee?
Grt
Kitty
Natuurlijk de hele set met alles er op en er onder laten monteren voor 850euro toen wat het nu is weet ik niet. Bel zelf even.
Kitty
Parabooltje zijn uiteraard een hele uitgave maar het werk wel als ik mag vergelijken ouderwets met parabool is als een vracht wagen met een personen auto.
Uiteraard hoeven er niet gelijk schokdempers vervangen te worden,maaaaaaaaaaaar je gaat voor veren die veel grotere uitslag hebben,hoelang zitten die schokdempers er onder?
Als het mogelik is ga dan voor een voledig systeem van veren en schokdempers alles is dan op elkaar afgestemd.
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael(tegen woordig alleen nog maar schroefveren)
Parabooltje zijn uiteraard een hele uitgave maar het werk wel als ik mag vergelijken ouderwets met parabool is als een vracht wagen met een personen auto.
Uiteraard hoeven er niet gelijk schokdempers vervangen te worden,maaaaaaaaaaaar je gaat voor veren die veel grotere uitslag hebben,hoelang zitten die schokdempers er onder?
Als het mogelik is ga dan voor een voledig systeem van veren en schokdempers alles is dan op elkaar afgestemd.
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael(tegen woordig alleen nog maar schroefveren)
Goedenmorgen allemaal,
Kitty, ikzelf heb alles in 2 keer gemonteerd /laten monteren.
1e keer alleen de achterste parabooltjes + 4 gasschokbrekers rondom.
2e keer de voorste uiteraard.
Je kan gewoon de onderdelen apart kopen natuurlijk, "dan komt de prijs niet zo hard aan "
Ik zou uiteraard niet eerst rechts en dan links doen !. :+
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Kitty, ikzelf heb alles in 2 keer gemonteerd /laten monteren.
1e keer alleen de achterste parabooltjes + 4 gasschokbrekers rondom.
2e keer de voorste uiteraard.
Je kan gewoon de onderdelen apart kopen natuurlijk, "dan komt de prijs niet zo hard aan "

Ik zou uiteraard niet eerst rechts en dan links doen !. :+
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Nee kruislink tuurlijk(toch Arie).
Groeten Theo kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Groeten Theo kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Dame en heren,
Bedankt voor alle goede adviezen en informatie. Het blijkt toch weer een geliefd onderwerp te zijn. Britsh Springs zijn bij Paddock ca. 300 Euro en aangezien ik waarschijnlijk toch niet zo heftig het terrein in ga kan ik de standaard schokbrekers voorlopig laten zitten. Dit zal dus waarschijnlijk mijn keuze worden.
Bedankt
Wim Janssen
Bedankt voor alle goede adviezen en informatie. Het blijkt toch weer een geliefd onderwerp te zijn. Britsh Springs zijn bij Paddock ca. 300 Euro en aangezien ik waarschijnlijk toch niet zo heftig het terrein in ga kan ik de standaard schokbrekers voorlopig laten zitten. Dit zal dus waarschijnlijk mijn keuze worden.
Bedankt
Wim Janssen
mag parabolen ook bij rdw kentekenkeuring?
Hoi,
mooi om eens alle verschillende reacties te horen over parabool veren.
Ik ben een 88 aan het opknappen en de veren zijn verrot en gebroken nu wil ik graag parabolen monteren met bijpassende dempers maar als de auto klaar is moet ik wel naar de rdw kentekenkeuring omdat ie nog een buitenlands kenteken heeft.Nu zit ik met de volgende vraag: mag je gewoon met parabolen heen gaan of moet ik eerst andere redelijke bladveren
monteren en als ik een kenteken heb de hele boel weer slopen en alsnog parabolen monteren,dit vind ik eigenlijk te veel werk.
vraag is dus kun je met parabolen voor de kentekenkeuring of heb je dan gelijk afkeur vanwege niet origineel of verschil in laadvermogen,noem maar op.
trouwens wat kan zo'n setje met dempers kosten als ik ze zelf monteer en komt de auto ook hoger op z'n wielen te staan en hoeveel hoger is dat plusminus?
wat een vragen weer....
bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden
groetjes, tom
mooi om eens alle verschillende reacties te horen over parabool veren.
Ik ben een 88 aan het opknappen en de veren zijn verrot en gebroken nu wil ik graag parabolen monteren met bijpassende dempers maar als de auto klaar is moet ik wel naar de rdw kentekenkeuring omdat ie nog een buitenlands kenteken heeft.Nu zit ik met de volgende vraag: mag je gewoon met parabolen heen gaan of moet ik eerst andere redelijke bladveren
monteren en als ik een kenteken heb de hele boel weer slopen en alsnog parabolen monteren,dit vind ik eigenlijk te veel werk.
vraag is dus kun je met parabolen voor de kentekenkeuring of heb je dan gelijk afkeur vanwege niet origineel of verschil in laadvermogen,noem maar op.
trouwens wat kan zo'n setje met dempers kosten als ik ze zelf monteer en komt de auto ook hoger op z'n wielen te staan en hoeveel hoger is dat plusminus?
wat een vragen weer....
bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden
groetjes, tom
Re: mag parabolen ook bij rdw kentekenkeuring?
Tom,
voor de RDW zijn paraboolveren (Parabolische bladveren) geen probleem.
Er staat niet voorgeschreven wat voor bladveren er onder moeten zitten.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
voor de RDW zijn paraboolveren (Parabolische bladveren) geen probleem.
Er staat niet voorgeschreven wat voor bladveren er onder moeten zitten.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Redenen om je schokbrekers te vervangen:
- Standaard Land Rover schokbrekers zijn oliegevuld. Dit is prima voor gewone bladveren omdat die niet zoveel bewegen, maar met de veel soepelere parabolen kunnen ze oververhit raken. Dit is de reden dat je met parabolen gasschokbrekers zou moeten monteren.
- Met parabolen komt je Land Rover hoger op zijn/haar wielen te staan. De standaard schokbrekers zijn daarvoor eigenlijk te kort.
Als je veel op de weg rijdt hoef je je niet echt druk te maken over het tweede punt, maar het eerste punt is mijns inziens reden genoeg om over te gaan op gasschokbrekers.
BTW, ik rijd al een paar jaar met veel plezier op British Springs parabooltjes (gekocht bij www.british4x4.nl) en Monroe gasdempers.
Groetjes,
Remco
www.henryv8.tk
www.little-landies.com
- Standaard Land Rover schokbrekers zijn oliegevuld. Dit is prima voor gewone bladveren omdat die niet zoveel bewegen, maar met de veel soepelere parabolen kunnen ze oververhit raken. Dit is de reden dat je met parabolen gasschokbrekers zou moeten monteren.
- Met parabolen komt je Land Rover hoger op zijn/haar wielen te staan. De standaard schokbrekers zijn daarvoor eigenlijk te kort.
Als je veel op de weg rijdt hoef je je niet echt druk te maken over het tweede punt, maar het eerste punt is mijns inziens reden genoeg om over te gaan op gasschokbrekers.
BTW, ik rijd al een paar jaar met veel plezier op British Springs parabooltjes (gekocht bij www.british4x4.nl) en Monroe gasdempers.
Groetjes,
Remco
www.henryv8.tk
www.little-landies.com