Tik in motor
Tik in motor
Hallo medetechneuten,
In onze 300 Tdi motor zit een tik, die afneemt als het gas wordt losgelaten en vanzelfsprekend weer toeneemt bij gasgeven. Wie heeft hier ervaring mee?
Motor heeft 220.000 Km gelopen.
Vast bedankt
Ruud.
In onze 300 Tdi motor zit een tik, die afneemt als het gas wordt losgelaten en vanzelfsprekend weer toeneemt bij gasgeven. Wie heeft hier ervaring mee?
Motor heeft 220.000 Km gelopen.
Vast bedankt
Ruud.
Re: Tik in motor
ruud,
heeft ie dat niet al 220.000 km? De motor in onze lr tikt ook, maar dat is heel normaal. misschien kan je anders eens de klepspeling (laten) controleren
(Of hebben die moderne motoren dit soort problemen niet)
Jan Schober (die nog nooit onder de motorkap van een 300 Tdi heeft gekeken)
SIIa 88" "Johnyboy"
Landrover 127 (VM 6cil 4,2l Diesel die tikt) "Futo Dut Wau"
heeft ie dat niet al 220.000 km? De motor in onze lr tikt ook, maar dat is heel normaal. misschien kan je anders eens de klepspeling (laten) controleren
(Of hebben die moderne motoren dit soort problemen niet)
Jan Schober (die nog nooit onder de motorkap van een 300 Tdi heeft gekeken)
SIIa 88" "Johnyboy"
Landrover 127 (VM 6cil 4,2l Diesel die tikt) "Futo Dut Wau"
Re: Tik in motor
Hi Jan,
Weet ik niet, we hebben die Disco nog niet zo lang.Kleppen zijn het niet, die heb ik gecontroleerd.
Weet ik niet, we hebben die Disco nog niet zo lang.Kleppen zijn het niet, die heb ik gecontroleerd.
Re: Tik in motor
Ruud,
Leg je oor eens te luisteren op de vacuumpomp, wel bij draaiende motor!!
De vacuumpomp zit aan de passagierskant achter de brandstofinspuitpomp.
Er komt 1 leiding vanaf en die gaat naar de rembekrachtiger.
Druk nu een lange schroevendraaier op het huis van de pomp en leg je oor op het handvat.
Bij redelijke herrie, trilling etc. ben je toe aan een nieuwe vacuumpomp.
Kost zo rond de 400 euro nieuw.
Gertjan
Leg je oor eens te luisteren op de vacuumpomp, wel bij draaiende motor!!
De vacuumpomp zit aan de passagierskant achter de brandstofinspuitpomp.
Er komt 1 leiding vanaf en die gaat naar de rembekrachtiger.
Druk nu een lange schroevendraaier op het huis van de pomp en leg je oor op het handvat.
Bij redelijke herrie, trilling etc. ben je toe aan een nieuwe vacuumpomp.
Kost zo rond de 400 euro nieuw.
Gertjan
Re: Tik in motor
Ola Gert Jan!
Pak een flinke lange schroevendraaier, druk met het handvat je oor dicht en plaats de "bek" van de schroevendraaier tegen je blok daar waar je denkt dat het tikken zit. Probeer het eerst maar ff uit tegen je kleppendeksel en je zal merken/horen dat de schroevendraaier als een stethoscoop gaat werken. Makkelijke manier om tikken etc. te lokaliseren.
Adios Henk.
Pak een flinke lange schroevendraaier, druk met het handvat je oor dicht en plaats de "bek" van de schroevendraaier tegen je blok daar waar je denkt dat het tikken zit. Probeer het eerst maar ff uit tegen je kleppendeksel en je zal merken/horen dat de schroevendraaier als een stethoscoop gaat werken. Makkelijke manier om tikken etc. te lokaliseren.
Adios Henk.
Re: Tik in motor
Ik heb er geen verstand van, maar wel ergens gelezen dat een tik in de motor ook kan duiden op een versleten krukas.
Kan dat waar zijn, heren??
Kan dat waar zijn, heren??
Re: Tik in motor
Een injector die staat te druppelen i.p.v. te nevelen geeft een klop (tik?)
Een losse hotspot geeft een tikkend geluid en slaat op termijn de koppakking aan diggelen en kan in de cylinder vallen en je motor vernielen.
Als je er zelf niet uitkomt, diagnose laten stellen dat is goedkoper als een blok in de poeier.....
Een losse hotspot geeft een tikkend geluid en slaat op termijn de koppakking aan diggelen en kan in de cylinder vallen en je motor vernielen.
Als je er zelf niet uitkomt, diagnose laten stellen dat is goedkoper als een blok in de poeier.....
Re: Tik in motor
Hoi Ruud,
Meet de compressie van de motor eens. Een harde tik kan ook een kantelende zuiger zijn. Dit is een kwestie van de zuiger vervangen en hopen dat er geen schade aan de cilinder is.
Veel succes.
Groeten
Edgar 109V8 (voorheen disco 300tdi)
Meet de compressie van de motor eens. Een harde tik kan ook een kantelende zuiger zijn. Dit is een kwestie van de zuiger vervangen en hopen dat er geen schade aan de cilinder is.
Veel succes.
Groeten
Edgar 109V8 (voorheen disco 300tdi)