Einde van versnellingsbak?
Einde van versnellingsbak?
Mijn serieIII 109" ex-militair 1978 wilde ineens niet meer uit zijn derde versnelling.
De volgende dag na veel " gepruts" uit de versnelling gekregen.
Kan er wel weer mee rijden alllen bij het over schakelen van 3 naar 4 gaat nu samen met veel geknars.
Einde van de synchro- mesh?
Wie heeft een idee.
Frank Geerts
www.frankgeerts.nl
De volgende dag na veel " gepruts" uit de versnelling gekregen.
Kan er wel weer mee rijden alllen bij het over schakelen van 3 naar 4 gaat nu samen met veel geknars.
Einde van de synchro- mesh?
Wie heeft een idee.
Frank Geerts
www.frankgeerts.nl
Re: Einde van versnellingsbak?
waarschijnlijk wel. verder rijden met kapotte synchromes is zeer slecht voor de bak en kan meer kapot maken.
musketier
musketier
Re: Einde van versnellingsbak?
Het kan allemaal meevallen.
Wat soms gebeurt is dat een bladveertje (partnr RTC1956) van de 3/4 schakelgroep afbreekt.
Er zitten er totaal 3 in, als je het deksel van de schakelassen eraf haalt kun je het zien. Bij het aftappen van de olie vind je dan meestal wat resten van het veertje terug. Als dit het geval blijkt te zijn behoor je tot de gelukkigen, je kan dit namelijk repareren zonder dat de bak eraf hoeft. Met een lange puntbek (telefoon) tang kun je de resten van de oude veer verwijderen en de nieuwe plaatsen. Het is een handigheidje die nogal lastig te omschrijven is maar het gaat op zich erg gemakkelijk. Dit gaat trouwens allemaal via het zelfde deksel bovenop.
Dennis B.
Wat soms gebeurt is dat een bladveertje (partnr RTC1956) van de 3/4 schakelgroep afbreekt.
Er zitten er totaal 3 in, als je het deksel van de schakelassen eraf haalt kun je het zien. Bij het aftappen van de olie vind je dan meestal wat resten van het veertje terug. Als dit het geval blijkt te zijn behoor je tot de gelukkigen, je kan dit namelijk repareren zonder dat de bak eraf hoeft. Met een lange puntbek (telefoon) tang kun je de resten van de oude veer verwijderen en de nieuwe plaatsen. Het is een handigheidje die nogal lastig te omschrijven is maar het gaat op zich erg gemakkelijk. Dit gaat trouwens allemaal via het zelfde deksel bovenop.
Dennis B.
Re: Einde van versnellingsbak?
heb idd ook gedaan volgens advies van Dennis101. het is ff prutsen, je wenst dat je weer kinderhandjes hebt maar al met al is het VEEL minder werk dan je bak onder je wagen vandaan halen.
succes,
Yuri
SIII 109D
succes,
Yuri
SIII 109D
Re: Einde van versnellingsbak?
Dennis,
Ik dacht dat deze veertjes niet te vervangen waren, ik vond vorig jaar ook een stukje bij de oude olie. Maar de mijne springt bij abrupt gas loslaten ook uit zijn 2, dus hij zal er toch onderuit moeten. of heb je daar ook een truukje voor
groetjes
Geert 88 SIIID.
Ik dacht dat deze veertjes niet te vervangen waren, ik vond vorig jaar ook een stukje bij de oude olie. Maar de mijne springt bij abrupt gas loslaten ook uit zijn 2, dus hij zal er toch onderuit moeten. of heb je daar ook een truukje voor
groetjes
Geert 88 SIIID.
Re: Einde van versnellingsbak?
Voor de volledigheid: geen bladveertje maar een gewoon (schroef)veertje, de zgn. "detent spring".
groet,
Roald
'76 RRClassic
groet,
Roald
'76 RRClassic
Re: Einde van versnellingsbak?
Bij Frank gaat het om de 3/4, en dit zijn bladveertjes.
De veertjes van de 1/2 kun je niet bijkomen zonder de bak te demonteren.
Als hij uit z'n 1 of 2 springt komt dat meestal door een versleten schakelgroep, hierbij zijn de hoekjes van de inwendige vertanding vaak te ver versleten als gevolg van uitgebroken hoekjes van de blokkering of te lang doorrijden met versleten synchoringen.
De door Roald genoemde "detent" veren zijn de veertjes die de selecteurassen fixeren, deze hebben geen invloed bij deze verschijnselen.
Dennis B.
De veertjes van de 1/2 kun je niet bijkomen zonder de bak te demonteren.
Als hij uit z'n 1 of 2 springt komt dat meestal door een versleten schakelgroep, hierbij zijn de hoekjes van de inwendige vertanding vaak te ver versleten als gevolg van uitgebroken hoekjes van de blokkering of te lang doorrijden met versleten synchoringen.
De door Roald genoemde "detent" veren zijn de veertjes die de selecteurassen fixeren, deze hebben geen invloed bij deze verschijnselen.
Dennis B.
Re: Einde van versnellingsbak?
Dennis,
En natuurlijk de anderen ook ,bedankt voor de nuttige tips. Zal het zeker proberen. Je hoort nog!
Frank
En natuurlijk de anderen ook ,bedankt voor de nuttige tips. Zal het zeker proberen. Je hoort nog!
Frank