stationair probleem!!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
discovery rijder

stationair probleem!!!

Bericht door discovery rijder »

Hallo,

Een lang verhaal...

Heb een nieuwe motor laten plaatsen in mij Disco (3,5 V8)
Deze heb ik op gehaald en liep perfect. Alleen na zo'n 250 km begon hij als hij warm was raar te doen, hij viel terug in toerental, of hield vreselijk in (zo nu en dan) tijdens het rijden.

Advies was, koelvloeistof bijvullen. Dit gedaan.

Hielp echter niet.
Onder de motokap gekeken en aan het luchtfilter was een slang met een diameter van ongeveer 5 cm bevestigd. Hierin zat een dop van een spuitbus, waarin weer een gat was gemaakt van ongeveer 3 cm diameter. De auto reed de eerste 1000 km dan ook 1 op 2,5 (op gas)

Ik heb de dop eruit gehaald en het probleem begon. hij liep veel te hard stationair. na wat gedraai aan de gastoevoer en de stelschroef op de gasverdeler kreeg ik hem weer normaal stationair. Maar de motor wordt veel warmer dan anders.

Ik heb er twee open air filters opgezet en hij liep perfect, ook gelijk een verbruik van net geen 1 op 6. Heel netjes dus. maar hij bleef redelijk warm worden.

Echter de auto is dan aanzienlijk trager als zoals hij is opgehaald. Nu heb ik het originele luchtfilter erop gezet, dan is hij weer bijna niet af te stellen, zakt niet genoeg in toeren als ik bijvoorbeeld een keer licht ronk etc. en de motor wordt weer aardig warm.

Heeft iemand een idee, ik weet het inmiddels niet meer, en begin van mijn larootje te balen.

Deze week kan de inloop olie eraf en kan er gewone olie in.

Groeten Martijn
Frans

Re: stationair probleem!!!

Bericht door Frans »

Afblijven en terug naar de inbouwer, je hebt er toch garantie op, dat neem ik tenminste aan. Omdat je hem hebt laten inbouwen en er nog inloop olie inzit.

Frans Bonnes
Jeroen 109 SIIA

Bericht door Jeroen 109 SIIA »

Hallo,

Geen idee wat het is, maar ik heb in mijn 109 ook zo'n spuitbusdop gevonden met gat erin!

Ik had geen idee wat het was en heb het er ook uit gehaald. Verder geen problemen door de verwijdering. Wel een toeval.

Groeten,
Jeroen 109 SIIA
Hugo

Bericht door Hugo »

Het zou kunnen zijn dat de ontsteking niet goed staat, dan krijg je ook verschijnselen als laag vermogen en warm worden. Als de motor op gas loopt dan zou de ontsteking iets meer naar voren gezet moeten zijn (plm 2 a 3 graden) vanwege het verschil in ontbranding tussen benzine en LPG. Is dit niet gebeurd en staat de ontsteking te ver naar achter dan wordt de motor warm en levert deze nauwelijks vermogen.
Andere mogelijkheid is dat de inwendige wrijving in het blok dermate hoog is dat hierdoor vermogensverlies en warmteontwikkeling optreden. Als die wrijving rond de krukas zit dan is het een slechte zaak want dan krijgen de gliklagers op hun dinder vanwege de warmte (gebrek aan smering).
Het laatste wat ik kan bedenken bij een nieuwe/gereviceerde motor is dat de compressie (veel) te hoog is, hierdoor ontstaan dezelfde verschijnselen. Dit kun je overigens vrij vlot testen door de compressie te meten.

Ik zou zelf eerst de eerste mogelijkheid onderzoeken (afstelling) want je hebt hier en daar aan de afstelling lopen draaien en andere luchtfilters geplaatst. Meestal moet je voor een goede LPG afstelling bij een LPG inbouw station zijn, zoek die eens op en laat hun de afstelling eens doen.

Mvrgr, Hugo
Plaats reactie