"klonk" bij het insturen
"klonk" bij het insturen
Hi there,
Ik heb al een tijdje een vervelend probleem (lw88). Soms als ik instuur hoor ergens "klonk"
Heb het volgende al gedaan: polyurethaan bussen in de bladveren, naven opnieuw afgesteld (iets strakker dan gewoon). De as zit muurvast gedraaid aan de veren.
Duw ik dwars tegen de auto, dan "klonkt" er wel wat. Voel ik nog steeds wel wat beweging tussen de ankerplaat en de trommel, maar ja, de zaak nog strakker zetten lijkt me ook niet echt een aanrader. Het lijkt erop dat de fusees goed zijn afgesteld, daar voel ik niets bewegen.
WIE weet wat ik hieraan nog kan doen? Zouden de konische lagers versleten zijn ( ?? 70000 km?? ) Volgens mij vinden ze dat geklonk bij de APK ook niet echt OK.
Ik heb al een tijdje een vervelend probleem (lw88). Soms als ik instuur hoor ergens "klonk"
Heb het volgende al gedaan: polyurethaan bussen in de bladveren, naven opnieuw afgesteld (iets strakker dan gewoon). De as zit muurvast gedraaid aan de veren.
Duw ik dwars tegen de auto, dan "klonkt" er wel wat. Voel ik nog steeds wel wat beweging tussen de ankerplaat en de trommel, maar ja, de zaak nog strakker zetten lijkt me ook niet echt een aanrader. Het lijkt erop dat de fusees goed zijn afgesteld, daar voel ik niets bewegen.
WIE weet wat ik hieraan nog kan doen? Zouden de konische lagers versleten zijn ( ?? 70000 km?? ) Volgens mij vinden ze dat geklonk bij de APK ook niet echt OK.
Re: "klonk" bij het insturen
ik had er ook last van
is geen laro maar mischien vergelijkbaar
mijn bladveren schoven overelkaar met een "klonk" er zit ruimte tussen de stroppen
als de bladen wat stroef zijn springt hij met draaien van de wielen
willem
is geen laro maar mischien vergelijkbaar
mijn bladveren schoven overelkaar met een "klonk" er zit ruimte tussen de stroppen
als de bladen wat stroef zijn springt hij met draaien van de wielen
willem
Wat heb je d'r aan gedaan ?? Iets tussen de bladveer en de strop geslagen?
gr
kweeniwatnu
gr
kweeniwatnu
nog niets definitiefs aan gedaan
maar er vet tussen gespoten om het in iedergeval zeker te weten en het is voorlopig weg
de bladen schuifen nu wel maar springen niet
willem
maar er vet tussen gespoten om het in iedergeval zeker te weten en het is voorlopig weg
de bladen schuifen nu wel maar springen niet
willem
Misschien speling op de stuurkogels?
Groeten, Jan
Groeten, Jan
Heb je het geluid vooral bij regenachtig weer ??
Ik heb het ook gehad.
Na het aandraaien van de bouten van de veerschommels was het over........
Groet, Hendrik.
Na het aandraaien van de bouten van de veerschommels was het over........
Groet, Hendrik.
Jaja, vooal als het erg nat weer is ja !!
heb je tips ??
heb je tips ??
In dat geval moet je boven op de ogen van de veren slijtagesporen o.i.d. kunnen zien van het contact van de veer met de chassisteun/-balk.
Bob Nonnekens
Bob Nonnekens
Dat is bij mij niet het geval.
Bij mij zat de speling tussen de twee beugels van de veersteun. Een kleine minimeter is voldoende om die tik op te kunnen wekken.
Juist wanneer ik in een bocht over een hobbel ging versprong de veer binnen de veerschommel en kwam dus niet tegen het chassis aan.
Groet, Hendrik.
Bij mij zat de speling tussen de twee beugels van de veersteun. Een kleine minimeter is voldoende om die tik op te kunnen wekken.
Juist wanneer ik in een bocht over een hobbel ging versprong de veer binnen de veerschommel en kwam dus niet tegen het chassis aan.
Groet, Hendrik.
aandraaien gaat dus niet want de stroppen zitten geklonken
denk dat als je het vet houd(tussen de bladen) wel verdwijnd op den duur
denk dat als je het vet houd(tussen de bladen) wel verdwijnd op den duur
Hoi,
Het "klonk" geluid komt mij heel bekend voor, vooral bij nat weer. Ik heb deze geluiden bij 3 van de 4 vrachtwagens van me.
Het probleem is dat je veer-pakket tegen de beugels "klonkt".
Het betreft de u-vormige beugels waar je veerpakket in "hangt" als het ware.
De U-vormige beugels zitten aan de bovenkant aan je chassis vast.
Met name bij nat weer schijven de veren bij het insturen tegen deze beugel aan. Hier komt het klonk geluid vandaan. Volgens mijn monteur kan dit ABSOLUUT geen kwaad. Voor de APK is dit derhalve ook geen enkel punt.
Je kan het eventueel verhelpen door een metalen strip aan de binnenzijde van de beugel te lassen zodat het veerpakket wat "strakker" in de beugel vastzit en dus niet zo makkelijk kan schuiven.
Maar nogmaals, het kan geen kwaad.
Hopelijk heb ik je een beetje gerust gesteld.
Strekte,
Frank (trix=110 SW G4)
PS wel leuk dat hoewel ik geen enkele ervaring heb met oudere type's landrover er toch heel veel overeenkomsten zijn met vrachtwagens. Mijn 110 is pas 3 maanden oud, maar doordat ik vrachtwagens (24 volt) zelf onderhoud zie ik toch regelmatig overeenkomsten met Serie's Landrover's)
Het "klonk" geluid komt mij heel bekend voor, vooral bij nat weer. Ik heb deze geluiden bij 3 van de 4 vrachtwagens van me.
Het probleem is dat je veer-pakket tegen de beugels "klonkt".
Het betreft de u-vormige beugels waar je veerpakket in "hangt" als het ware.
De U-vormige beugels zitten aan de bovenkant aan je chassis vast.
Met name bij nat weer schijven de veren bij het insturen tegen deze beugel aan. Hier komt het klonk geluid vandaan. Volgens mijn monteur kan dit ABSOLUUT geen kwaad. Voor de APK is dit derhalve ook geen enkel punt.
Je kan het eventueel verhelpen door een metalen strip aan de binnenzijde van de beugel te lassen zodat het veerpakket wat "strakker" in de beugel vastzit en dus niet zo makkelijk kan schuiven.
Maar nogmaals, het kan geen kwaad.
Hopelijk heb ik je een beetje gerust gesteld.
Strekte,
Frank (trix=110 SW G4)
PS wel leuk dat hoewel ik geen enkele ervaring heb met oudere type's landrover er toch heel veel overeenkomsten zijn met vrachtwagens. Mijn 110 is pas 3 maanden oud, maar doordat ik vrachtwagens (24 volt) zelf onderhoud zie ik toch regelmatig overeenkomsten met Serie's Landrover's)