Witte aanslag olievulpijp

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Laurens Bakx

Witte aanslag olievulpijp

Bericht door Laurens Bakx »

Heren techneuten,

Toen ik vanochtend de olie wilde bijvullen van mijn series III benzine zag
ik in de binnekant van de olievulpijp een wit/creme schuim achtige substantie zitten.
Ik kon het met een doekje gemakkelijk verwijderen.
Is dit normaal of betekent het dat ik een probleem heb of binnekort ga krijgen ?
Wie weet hier antwoord op ?

Alvast bedankt Laurens
Martin Merts

Re: Witte aanslag olievulpijp

Bericht door Martin Merts »

Die witte aanslag die net op mayonaise lijkt komt door dat er water met de olie is vermengt.
Dit komt als het koud is wel voor als je alleen korte stukjes rijdt, dan komt er condens in de olie en de olie wordt niet (lang genoeg) heet om dit er uit te verdampen.
Als die witte aanslag ook aan de olie pijl stok zit, of je hebt pas wel een lang stuk gereden waarbij de motor op temperatuur komt, dan is het mogelijk dat je een lekke koppakking hebt.

Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'
Danny van Leeuwen

Bericht door Danny van Leeuwen »

Als je veel korte stukken rijdt, is dat een heel normaal verschijnsel. Dat is condensvorming die, doordat de motor niet goed op temperatuur komt, niet goed verdampt. Niets om je druk over te maken.

Groeten,
Danny.
The_dude

Bericht door The_dude »

aka white sludge.
Gewoon wat vaker olieverversen.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Kleine aanvulling: als een eventuele vorige eigenaar het vermoeden heeft gehad te maken te hebben met een lekke koppakking, en daarom zogenaamde olielekdichtsysteem bij de olie toe te voegen, dan kan je daar ook die witte sludge van krijgen.

Groetjes, JC
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

gebruik je dat niet alleen als je absoluut thuis wilt komen? Om dus vervolgens de pakking te vervangen?

Jan Schober
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Helaas wordt het veel te veel gebruikt als tijdelijk lapmiddel om eventuele kopers sluw af te zijn. Als je dus een auto gaat kopen, kijk dan ook altijd ff onder de vuldop van de olie en tevens van de koelvloeistof. Errug belangrijk. Overigens, doorgewinterde auto-liefhebbers & -handelaren kunnen het zelfs ruiken.

Groetjes, JC
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Weer wat geleerd

Jan Schober
Plaats reactie