Mijn Landrover (diesel, '80) moet binnenkort een nieuwe apk. Volgens mij moet een voertuig met een kenteken uit '80 nog (net) helaas wel een roetmeting ondergaan. Ik heb een keer met kromme tenen bij een roetmeting van een redelijk recent voertuig gestaan, dus ik krijg al koude rillingen als ik denk aan mijn eigen Landrover van bijna 25 jaar oud...
Klopt het dat een '80-er nog een roetmeting moet hebben ? Hoe kan ik de schade zo min mogelijk beperken ? Uiteraard zal ik zorgen dat ie goed warm is, goed afgesteld en van nieuwe (en voldoende) olie + filters is voorzien, maar dan nog... Is er iets waar ik aan moet denken, zijn er ' trucs' om mogelijke schade te beperken enz ?
Doe een paar weken voor de keuring een paar liter benzine op een volle tank diesel brand je motor lekker schoon en heb je minder kans op problemen met de roetmeting.
effe flink in zijn twee door de wijk rijden. Brand kop en uitlaat goed schoon.
Maare. een goede motor doorstaat deze Roetmeet test met glans.
kans op stuk lopen doet alleen een slecht onderhouden motor.
mocht de meting op het randje zijn, dan heeft de keurmeester vast wel een truckje.
Wat zijn jouw bezwaren tegen benzine in de diesel, ik overwoog het zelf namelijk ook, om de injectoren te reinigen, dat speciale spul is knap duur. Vroeger was het normaal om 's winters benzine in de diesel te gooien tegen het parafineren of vlokken, tegenwoordig is dat bij winterdiesel niet meer nodig. Ik hoor graag, voordat ik verkeerde dingen doe.
Benzine is bijzonder agressief met alle gevolgen van dien.
Ik waag het er niet op om mijn dieselpomp te mollen door benzine te gebruiken.
De garages waar ik kom doen het op deze manier ook niet, gassen in de 2e versnelling is beter en werkt ook.
Vindt het een beetje kostbare zaak om me brandstofpomp te mollen zijn niet echt goedkoop. Enig idee wat zon grap kost altijd duurder dan zon potje wondermiddel.
Maar ik heb geen ervaring of zon wondermiddel helpt.
Bij mijn apk keuring gaf de meester de tip om je gaskabel goed te stellen. Hij ging van plankgas uit, pedaal op de bodem. Dat kan omdat er geen vastgestelde waarden zijn waaraan het toerental moet voldoen zijn voor de 2,5 dielsel uit 86, dus ook voor die van jou. Knijp hem dus met je gaskabel.
sucses.
is wel leuk, maar als er een steekproef komt, moet je de gegevens, de uitgeprinte strook laten zien. en deze wordt daarna gekontroleerd met de door hun gemeten waarden. Te veel afwijking ? strafpunt voor de keurmeester.
wat ik er van weet is dat men vroeger 10 tot 20% peroleum bij de diesel deed in de winter om het "bevriezen" van de diesel tegen te gaan.benzine is veeeel slechter en dus niet gebruiken!
of dat ook tegen roken helpt weet ik niet.
trouwens het beste is wat ik hierboven al een paar keer las en dat is gewoon zorgen dat plankgas op de vloer geen plankgas bij de pomp is.als ie zo rond de 3500 a 4000 rpm zit dan is er geen keuringsheini die wat te zeuren heeft.