Roetmeting ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arnoud

Roetmeting ?

Bericht door Arnoud »

Mijn Landrover (diesel, '80) moet binnenkort een nieuwe apk. Volgens mij moet een voertuig met een kenteken uit '80 nog (net) helaas wel een roetmeting ondergaan. Ik heb een keer met kromme tenen bij een roetmeting van een redelijk recent voertuig gestaan, dus ik krijg al koude rillingen als ik denk aan mijn eigen Landrover van bijna 25 jaar oud... :-(
Klopt het dat een '80-er nog een roetmeting moet hebben ? Hoe kan ik de schade zo min mogelijk beperken ? Uiteraard zal ik zorgen dat ie goed warm is, goed afgesteld en van nieuwe (en voldoende) olie + filters is voorzien, maar dan nog... Is er iets waar ik aan moet denken, zijn er ' trucs' om mogelijke schade te beperken enz ?
hvvelden

Re: Roetmeting ?

Bericht door hvvelden »

Klopt. Bouwjaar vanaf '80 moet nog door de roetmeting.
Naast de dingen die je al noemde is goede doorluchting ook heel belangrijk. Maak indien nodig je luchtfilter schoon. Als je nog een vlinderklep voor je remmen hebt zitten kan je een te hoge roetwaarde krijgen. Een (peugeot-)vacuumpompje kan dan uitkomst bieden. Daar ga je trouwens ook nog beter van remmen.
Je kan voor de zekerheid nog 1 of 2 flesjes dieseltoevoeging (Forté) in je tank gooien. Daar krijg je minder roet van en het is ook goed voor je brandstofsysteem. Zorg dan dat je nog 10 a 15 liter in je tank hebt, dan stroomt dat spul goed geconcentreerd door je brandstofsysteem.
Succes,

Hanno
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Draai eventueel een langere bout onder je gaspedaal, hierdoor voorkom je dat de motor tijdens de test veel toeren kan gaan draaien.

ongeveer 3500 toeren per minuut is aannemelijk voor de apk-boer

mijn Ambulance haalde 4620 toeren tijdens de test bij de RDW, was wel binnen de toegestaane waarden.

Na de APK gewoon de normale bout er weer in draaien.

Groeten, Victor
Sunray major

Bericht door Sunray major »

Doe een paar weken voor de keuring een paar liter benzine op een volle tank diesel brand je motor lekker schoon en heb je minder kans op problemen met de roetmeting.
foxhunters Anton

Bericht door foxhunters Anton »

effe flink in zijn twee door de wijk rijden. Brand kop en uitlaat goed schoon.

Maare. een goede motor doorstaat deze Roetmeet test met glans.
kans op stuk lopen doet alleen een slecht onderhouden motor.
mocht de meting op het randje zijn, dan heeft de keurmeester vast wel een truckje.

Niet al te druk maken dus.

Anton
the_dude

Bericht door the_dude »

Ik zou nooit benzine erbij doen.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
schoentje

Bericht door schoentje »

of zoek een sjacheraar
Mijne is Zonder roetmeting goed gekeurd!!!???
en is uit 1980 rararara

niet na vragen zij hij dat zit wel goed, bij mijn komen alle diesels door de keuring??!?!?!

Dus...
Jeroen 109 SIIA

Bericht door Jeroen 109 SIIA »

Dat is precies wat ik ook heb gedaan bij mijn SIII die ik heb gehad. Flink toeren maken in z'n twee en glansrijk door de APK!!!!!!!!

Jeroen 109 SIIA (Nu een benzine uitvoering)
john straatman

Bericht door john straatman »

Hoi Martijn,

Wat zijn jouw bezwaren tegen benzine in de diesel, ik overwoog het zelf namelijk ook, om de injectoren te reinigen, dat speciale spul is knap duur. Vroeger was het normaal om 's winters benzine in de diesel te gooien tegen het parafineren of vlokken, tegenwoordig is dat bij winterdiesel niet meer nodig. Ik hoor graag, voordat ik verkeerde dingen doe.

Groet,

John
The_dude

Bericht door The_dude »

Benzine is bijzonder agressief met alle gevolgen van dien.
Ik waag het er niet op om mijn dieselpomp te mollen door benzine te gebruiken.
De garages waar ik kom doen het op deze manier ook niet, gassen in de 2e versnelling is beter en werkt ook.
Vindt het een beetje kostbare zaak om me brandstofpomp te mollen zijn niet echt goedkoop. Enig idee wat zon grap kost altijd duurder dan zon potje wondermiddel.
Maar ik heb geen ervaring of zon wondermiddel helpt.

Groet,
Martijn
Bob

Bericht door Bob »

Arnoud,

Bij mijn apk keuring gaf de meester de tip om je gaskabel goed te stellen. Hij ging van plankgas uit, pedaal op de bodem. Dat kan omdat er geen vastgestelde waarden zijn waaraan het toerental moet voldoen zijn voor de 2,5 dielsel uit 86, dus ook voor die van jou. Knijp hem dus met je gaskabel.
sucses.

ALOHA Bob
musketier

Bericht door musketier »

is wel leuk, maar als er een steekproef komt, moet je de gegevens, de uitgeprinte strook laten zien. en deze wordt daarna gekontroleerd met de door hun gemeten waarden. Te veel afwijking ? strafpunt voor de keurmeester.
Tom MWL

Re: petroleum

Bericht door Tom MWL »

wat ik er van weet is dat men vroeger 10 tot 20% peroleum bij de diesel deed in de winter om het "bevriezen" van de diesel tegen te gaan.benzine is veeeel slechter en dus niet gebruiken!
of dat ook tegen roken helpt weet ik niet.
trouwens het beste is wat ik hierboven al een paar keer las en dat is gewoon zorgen dat plankgas op de vloer geen plankgas bij de pomp is.als ie zo rond de 3500 a 4000 rpm zit dan is er geen keuringsheini die wat te zeuren heeft.

groetjes,tom
Gerben 109 Serie III

Bericht door Gerben 109 Serie III »

busje reinigingsmiddel in de een tank met 30 liter diesel, leegrijden, een keer herhalen en door de roetmeting!

Kost je ongeveer € 7 per busje.

Gerben
LandRover 109d SIII 1980 exleger
the_dude

Bericht door the_dude »

Ja das altijd nog goedkoper dan een revisieset of een brandstofpomp.

Groet,
mArtijn
[landrover.mine.nu]
laro

Bericht door laro »

wat zijn de maximale toegestane waarden voor de roetmeting
Plaats reactie