Beste Prikkers,
Ik las jullie totale redenatie over startproblemen van onlangs. Nu heb ik al een tijdje te maken met startproblemen. Ik dacht ook dat de gloeibougies van mijn Ninety 2.5 uit 1986 hun beste tijd hadden gehad. Nu heb ik dus twee weken geleden nieuwe gloeibougies in mijn ninety 2.5 gezet. Op zich gaf dat wel het gewenste resultaat. Voor een klein weekje kon ik zonder problemen starten. Twee hoesten en de motor liep. Maar van de week begon die weer tegen te sputteren. Dit verloopt als volgt:
Eerst effe gloeien (30-40 sec) en vervolgens starten. Dan lijkt het of de motor aanslaat, maar voordat gebeurt zakt de motor weg en loopt ie op de startmotor. Vervolgens trekt de motor weer aan, maar voordat ie aanslaat zakt ie weer weg en loopt ie weer op de startmotor. Zo gaat dat een aantal keer door. Dus weer opnieuw voorgloeien en nogmaals proberen. Zo gaat dat een aantal keer door totdat ie uiteindelijk aanslaat. Probleem is alleen dat LaRo per dag moeilijker aanslaat. Ben vanochtend dus maar op de fiets naar mijn werk gegaan.
Nog aantal extra punten. Afgelopen zomer is de dps-pomp vervangen. Ik heb onlangs ook de dynamo en een verstuiverleiding vervangen. Die verstuiverleiding was reeds lange tijd gescheurd en lekte een beetje. Het viel me pas op bij het vervangen van mijn dynamo. Ik heb hem meteen vervangen. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij begon de LaRo toen pas tegen te sputteren met starten.
Daarvoor kon ik ook al moeilijk starten, maar dat had meer met een niet-werkende dynamo te maken.
Hebben jullie een oplossing voor me. Ik hoop dat mijn lange verhaal jullie kan helpen met een passend antwoord.
Alvast bedankt,
Maarten
startproblemen
Re: startproblemen
Ik zou het niet weten, maar ik hoef maar 15 tot 20 sec voor te gloeien!!!!
Succes
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 D 1983
Succes
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 D 1983
Re: startproblemen
Volgens mij krijg hij geen brandstof of niet genoeg want als hij aanslaat maar niet blijf lopen dan krijg de motor geen eten. Dus alles nakijken. Beging gemakelijk bij de aansluitingen op de verstuivers. Dal alle andere leidingen.
jo
jo
Re: startproblemen
Hoi Maarten,
als je al die dingen al gedaan hebt; gloeipluggen, injectiepomp (op tijd?) etc, dan zou het eens tijd kunnen worden om de verstuivers onder de loep te nemen.
de boel goed schoonmaken, nieuwe nozzles erin (€15,- p/s) en ff afpersen. dit moet op 135bar voor een 2,25D maar voor een 2,5D was dat iets hoger geloof ik...
dit kan een boel schelen. het kan bijvoorbeeld goed dat auxillary spray holes dicht zitten met roet. die zijn juist nodig bij starten.
succes,
Yuri
SIII 109D
als je al die dingen al gedaan hebt; gloeipluggen, injectiepomp (op tijd?) etc, dan zou het eens tijd kunnen worden om de verstuivers onder de loep te nemen.
de boel goed schoonmaken, nieuwe nozzles erin (€15,- p/s) en ff afpersen. dit moet op 135bar voor een 2,25D maar voor een 2,5D was dat iets hoger geloof ik...
dit kan een boel schelen. het kan bijvoorbeeld goed dat auxillary spray holes dicht zitten met roet. die zijn juist nodig bij starten.
succes,
Yuri
SIII 109D
Re: startproblemen
Hi Maarten,
Kijk ook eens naar de brandstof opvoerpomp het kan zijn dat bij lage toeren de opbrengst wat weinig is.
succes!!
Joke
Kijk ook eens naar de brandstof opvoerpomp het kan zijn dat bij lage toeren de opbrengst wat weinig is.
succes!!
Joke
Re: startproblemen
Het kan zijn dat de brandstofopvoerpomp kapot is. Het membraan werkt niet goed waardoor er brandstof terugloopt en de leiding naar de brandstofpomp leeg loopt.
Hij start dan heel even op de diesel die in de pomp zit en daarna zou je moeten ontluchten om de boel weer aan de praat te krijgen.
Succes
Hij start dan heel even op de diesel die in de pomp zit en daarna zou je moeten ontluchten om de boel weer aan de praat te krijgen.
Succes