Diesel aftappen. ??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Johan88LW

Diesel aftappen. ??

Bericht door Johan88LW »

De baas huis (esther) heeft vandaag voor het eerst met haar eigen auto getankt, een militaire 88 LW uit 1978, maar na het tanken bleef het paarse lampje knipperen, was vergeten dat er 2 tanks inzaten (-:

NU is mijn vraag kan ik gewoon blind overschakelen of is het makkelijk om de diesel af te tappen en over te hevelenr, heb onde rd eauto gelegen even en heb wel een tapplug gezien maar heb er nog nooit iets mee gedaan (-:

iemand nog goede tips ??? voor ik vanavond begin

ps koffie en gevulde koeken en verse brownies gratis af te halen in Lelystad voor het winnende antwoord (-:

groet johan

[johan.flappie.nl]

.
Jasper

Re: Diesel aftappen. ??

Bericht door Jasper »

gewoon overschakelen

groetjes

Jasper
Stijn Schober

Bericht door Stijn Schober »

als de tank waar het nu in zit al even niet meer is gebruikt is het misschien niet onverstandig deze eerst een beetje uit te stoffen en de leidingen te ontluchten. dan kan de tank ook meteen gebruikt worden. in principe is overschakelen een mogelijk heid maar als er geen diesel in de motor en leidingen zit is het moeilijk deze vanaf de tank aan te zuigen. daarom eerst ontluchten en beide tanks vullen, daar waar diesel zit kan geen water zitten en zo wordt roestvorming in de kostbare tanks voorkomen.
trouwens een tweede (reserve) tank is helemaal niet gek, het zou niet de eerste keer zijn dat ik hem echt nodig had omdat de andere tank leeg was.

stijn
Jan W

Bericht door Jan W »

Overschakelen en niet aan de aftapplug zitten.
Die is naar horen zeggen meestal een beetje vastgerot met de kans dat ie niet meer goed sluit.... als tie nog sluit

JW
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Is die andere tank al lang niet gebruikt? Je kan kijken of de bodem schoon is door het filter er uit te tillen en met een zaklamp in de diesel te schijnen... Kan je zien of je veel rommel ziet.
Ik zou gewoon overschakelen. Na lang niet gebruikt te zijn zou er wat lucht in kunnen zitten maar dat kan je er wel uitrijden... en zo niet even de ontluchtingsnippel op de dieselpomp los en met de opvoer pomp handmatig de lucht verwijderen.
Verder zit er een gaas flilter op de opzuigtip in de tank en zit er een bezinkingspot bij de rechter tank waar de echte rommel in komt en nog een dieselfilter bij de motor... de echte rommel wordt wel tegen gehouden.
Het nadeel van die 2 weg kranen is dat ze vaak kapot gaan. De mije is ook defect op de tank van de bestuurderskant. Ik gebruik helaas maar 1 tank dus.
Verkleint mijn aktieradius.
Een paar maanden geleden zat ik dus ook de verkeerde tank te vullen, deze heb ik gewoon met een slang leeg gehelvelt in een jerrycan.

Groet,
Martin
Johan88LW

Bericht door Johan88LW »

Hmmmm nou ik ben benieuwd ga denk ik maar kijken of ik kan overschakelen, volgens mij als ik in de tank kijk ziet alles er schoon uit, denk maar dat ik gewoon ga starten en dan over schakelen op de linker tank en dan hopen dat het werkt..

mvg johan
Yuri

Bericht door Yuri »

Mmmmm.... Brouwnies

ja, je kan gewoon overschakelen. als er veel troep onderin je tanks ligt is een keer schoonspoelen mbv een hevel slang een prima idee. aftap plug zit meestal erg vast en als je die uit je bodem zou scheuren heb je geen tank meer. het is nl allemaal zachtsoldeer.
toch kan een Mil brandstof systeem bohoorlijk wat vuil aan. er zit een filter om het aanzuig pijpje. er zit een bezinksel kolf onder de passagiers bodemplaat, tegen het chassies en natuurlijk het "gewone" brandstoffilter tegen het bulkhead.
door deze optionele bezinkselkolf gaat je gewone brandstiffilter ENORM lang mee.
voor zover ik weet is deze bij mil wagens altijd aanwezig.

succes,

Yuri
SIII 109D
Boxtel... net te ver om ff brownies te komen eten dus ik ga ze zelf weer maken
Johan88LW

Bericht door Johan88LW »

Sorry is ook te ver om ze te komen brengen, zal vanavond eerst een sop zoek gaan naar een bezinkselkolf, en dan g aik overschakelen,

als het werkt zal ik de brownies in een trommeltje stoppen tot je eens in de buurt bent (-: prikkersdag komt ook al dichterbij)

groet johan
Jan W

Bericht door Jan W »

Als ik het goed heb, (ik ga er nu nl niet onderliggen).
Aan de rechterzijde van het voertuig achter de dieseltank (onder bijrijderstoel).
Hangt een pot met een ronde beschermplaat er omheen.

Daar zit een schroef je aan wat je los kunt draaien. Vuil, water en diesel komen zo naar buiten. In die volgorde
Vuil zinkt. Water is zwaarder dan dieselolie.

Suk6

JW
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Bezinkingskolf zit voor je rechter tank. Kijk uit met het er uit draaien van het nylon vleugelmoertje... als het vast zit breekt het zo af. Dan ben je nog verder van huis want dan loopt een van je tanks meestal gewoon leeg over de straat.
Bij mij was er een leeg en daar ben ik naar toe geschakeld. Een Aad had nog een plugje voor me liggen :-)
Als je vaatje leeg is gelopen moet je de boel toch handmatig ontluchten met je opvoerpomp. Gewoon starten tot ie uitvalt en dan opvoeren maar... Zie echelon 1 daar staat het goed in uitgelegd. Wel uitkijken met losdraaien van ontluchtingsnippel... die kan ook vast zitten.... en niet te vast draaien. Anders is het ook weer einde verhaal. Trouwens hetzelde nylon vleugelmoertje zit ook onder in het potje van je dieselfilter naast de motor, zit bij mij ook moervast. Dus daar kom ik niet aan.

Groet,
Martin

Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toro”
[people.zeelandnet.nl]
Yuri

Bericht door Yuri »

idd ff oppassen dat je het schroefje niet afbreekt. het is waarschijnlijk ook al 20jaar oud en het is altijd in contact geweest met diesel en sowieso waren de kunststoffen vroeger nog niet zo goed als nu.

doe dit bijvoorkeur wanneel alles lekker warm is onder je motor kap; lange rit of warm weer. dan is de kans op breken veel kleiner.

succes,

Yuri
SIII 109D
johan88lw

Gelukt

Bericht door johan88lw »

IK heb d estoute schoenen aangetrokken, even in de tank gekeken, geen rotzooi laro gestart straat uit knop om voor andere tank, en joepie alles werkt.

bij deze iedereen bedankt enne koffie en brownies staan klaar hier, kan z eanders zondag de 25 naar almere ook wel meenemen

johan
Yuri

Re: Gelukt

Bericht door Yuri »

nou, totaal geen bezwaar tegen dat jij brouwnies me neemt : )

ik vroeg mij af Johan. hebben wij elkaar niet toevallig aan de telefoon gehad op Marco's Prikkers BBQ ? (jij zocht de ingang van het terrein)
was was nog benieuwd wie jij was maar ik ben je die dag niet echt tegen gekomen.

misshien komende prikkersdag dan maar.

grtz,

Yuri
SIII 109D
Plaats reactie