bedrading
bedrading
goede morgen
heb besloten om zelf nieuwe bedrading aan teleggen in mijn SIII 109 1980 benzine.
heb hier nog niet zo veel verstand van.
dus ben ik opzoek naar bekabelings schema,s met voor keur nederlands talig.
evt met draad diktes en wat voor type stekertjes ext
goede tips waar ik op moet letten en waar ik me zeker aan moet houden zijn ook altijd welkom.
het gaat om alle bedrading(als het me tenminste gaat lukken)
groetjes arjan 1000 stukjes SIII 109 1980
heb besloten om zelf nieuwe bedrading aan teleggen in mijn SIII 109 1980 benzine.
heb hier nog niet zo veel verstand van.
dus ben ik opzoek naar bekabelings schema,s met voor keur nederlands talig.
evt met draad diktes en wat voor type stekertjes ext
goede tips waar ik op moet letten en waar ik me zeker aan moet houden zijn ook altijd welkom.
het gaat om alle bedrading(als het me tenminste gaat lukken)
Re: bedrading
Arjan,
een nieuwe kabelboom maken is op zich wel goed te doen.
De schema`s staan op de Prikkers CD1.
Hou echter wel in je achterhoofd dat er 27 verschillende kleuren draad ingaan waarvan ook nog een aantal in verschillende diktes.
Als je even een zoek opdracht doet komt je meer info over dit onderwerp tegen.
Succes,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
een nieuwe kabelboom maken is op zich wel goed te doen.
De schema`s staan op de Prikkers CD1.
Hou echter wel in je achterhoofd dat er 27 verschillende kleuren draad ingaan waarvan ook nog een aantal in verschillende diktes.
Als je even een zoek opdracht doet komt je meer info over dit onderwerp tegen.
Succes,
Aad Koene,
Als je deze klus gaat doen zou ik in ieder geval een aantal zekeringen toevoegen.
Er gaan namelijk erg veel draden "ongezekerd" het dashboard in en als je pech hebt kan dat voor erg veel narigheid en schade zorgen, zelfs het verlies van je complete auto.
Een stroomdraad die kortsluiting maakt kan gaan gloeien als een gloeilamp en ondertussen alles weg laten smelten en in de brand steken wat er in de buurt zit.
Zelf heb ik een paar hoofdzekeringen zo dicht mogelijk bij de accu bijgeplaatst zodat eigenlijk alleen de draad naar de startmotor ongezekerd overblijft
Kijk ook uit voor scherpe randjes van staal en plastic, deze kunnen in de loop van de tijd de ommanteling van je draad doorsnijden en storingen of erger veroorzaken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes en groet,
Hendrik.
.
Er gaan namelijk erg veel draden "ongezekerd" het dashboard in en als je pech hebt kan dat voor erg veel narigheid en schade zorgen, zelfs het verlies van je complete auto.
Een stroomdraad die kortsluiting maakt kan gaan gloeien als een gloeilamp en ondertussen alles weg laten smelten en in de brand steken wat er in de buurt zit.
Zelf heb ik een paar hoofdzekeringen zo dicht mogelijk bij de accu bijgeplaatst zodat eigenlijk alleen de draad naar de startmotor ongezekerd overblijft
Kijk ook uit voor scherpe randjes van staal en plastic, deze kunnen in de loop van de tijd de ommanteling van je draad doorsnijden en storingen of erger veroorzaken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes en groet,
Hendrik.
.
beste aad
ik heb op de prikers cd inderdaad een schema gevonden,
maar ik kan daar niet uit niet aflijden wat de draad diktes zijn.
nu was ik van plan om voor de verlichting meer aderige kabel te gebruiken die ook voor aan hangers wordt gebruikt en in plaats van kleuren, labels op de draad teplakken.
is deze kabel daar gesschikt voor
ik heb op de prikers cd inderdaad een schema gevonden,
maar ik kan daar niet uit niet aflijden wat de draad diktes zijn.
nu was ik van plan om voor de verlichting meer aderige kabel te gebruiken die ook voor aan hangers wordt gebruikt en in plaats van kleuren, labels op de draad teplakken.
is deze kabel daar gesschikt voor
Hoi Arjan,
ik heb ook zelf een nieuwe draadboom gemaakt in m'n ex mil 109D.
de boel naar achter toe heb ik gedaan met een stuk 13 aderig aanhangwagen snoer. zo heb ik nog een paar draadjes over om ooit nog iets aan te kunnen sluiten achter.
achter je dash en onder je motorkap heb je idd het probleem dat je veel verschillende, duidelijk herkenbare draden wilt houden. dit kan door bv oude, maar nog goede, gekleurde LandRover draden te gebruiken of nieuw draad met GOEDE labels die niet loslaten of vervagen door olie of temp.invloeden.
ik heb nu een doosie van 12 zekeringen onder m'n motorkap waarmee ik alles goed beveiligd heb. het plaatsen van een hoofdschakelaar als je die nog niet hebt is ook een aanrader.
mocht je wat meer info willen weten over hoe ik het heb gadaan hoor ik het wel.
succes,
Yuri
SIII 109D
Boxtel
ik heb ook zelf een nieuwe draadboom gemaakt in m'n ex mil 109D.
de boel naar achter toe heb ik gedaan met een stuk 13 aderig aanhangwagen snoer. zo heb ik nog een paar draadjes over om ooit nog iets aan te kunnen sluiten achter.
achter je dash en onder je motorkap heb je idd het probleem dat je veel verschillende, duidelijk herkenbare draden wilt houden. dit kan door bv oude, maar nog goede, gekleurde LandRover draden te gebruiken of nieuw draad met GOEDE labels die niet loslaten of vervagen door olie of temp.invloeden.
ik heb nu een doosie van 12 zekeringen onder m'n motorkap waarmee ik alles goed beveiligd heb. het plaatsen van een hoofdschakelaar als je die nog niet hebt is ook een aanrader.
mocht je wat meer info willen weten over hoe ik het heb gadaan hoor ik het wel.
succes,
Yuri
SIII 109D
Boxtel
yuri uit boxtel
jipie iemand uit de buurt.
woon zelf in venhorst en werk in gemert.
yuri en mede prikkers nog een paar vraagjes
waar zet je de hoofdschakelaar.
ik denk zelf zo dicht mogelijk bij de accu maar tussen de plus of de min.
extra zekeringen waar kun je die het beste plaatsen?
heb je tekeningen en schema,s gemaakt en bewaard?
die tot nu toe nog geen snars verstand heeft van elektro
jipie iemand uit de buurt.
woon zelf in venhorst en werk in gemert.
yuri en mede prikkers nog een paar vraagjes
waar zet je de hoofdschakelaar.
ik denk zelf zo dicht mogelijk bij de accu maar tussen de plus of de min.
extra zekeringen waar kun je die het beste plaatsen?
heb je tekeningen en schema,s gemaakt en bewaard?
die tot nu toe nog geen snars verstand heeft van elektro
Je bent echt niet de enige hoor, ik ook niet ha ha ha.
Heb nog wel even een vraagje over dit onderwerp.
Waar kun je die gekleurde draden kopen, tot nog toen heb ik nog geen bedrijf gevonden met draden die twee kleurig zijn (rood-wit, geel-rood enz.)
Heb nog wel even een vraagje over dit onderwerp.
Waar kun je die gekleurde draden kopen, tot nog toen heb ik nog geen bedrijf gevonden met draden die twee kleurig zijn (rood-wit, geel-rood enz.)
Ik ben ook van plan om een compleet nieuwe bedrading in mijn 109 24V ex militair te leggen. Dit zal echter nog wel even duren maar ik heb wel al een aantal vaste uitgangspunten.
Ik wil sowieso alle lampen en andere gebruikers voorzien van 2 draden, dus geen massa via allerlei rare oxiderende materiaalovergangen. Hiervoor zijn inderdaad heel goed de meeraderige kabels uit de industrie te gebruiken. Alle aders genummerd en in diverse aderdiameters te krijgen. Er zijn trouwens maar een paar draden die echt dikker moeten zijn.
Verder wil ik een centrale relaiskast tussen de stoelen tegen de tussenwand monteren (ik meen dat ik dit ook al eens ergens op site van iemand hier gezien heb) Hiervoor zijn mooie kunststof kasten in alle maten en soorten te koop.
Je kunt hier dan ook alle componenten voor de industrie in zetten zoals rails, klemmen, relais enz. Dit gaat alleen niet op voor 12V, maar goed daarvoor is de autohandel.
Door deze centrale relaiskast zal het dashbord aanzienlijk opgeruimder zijn qua bedrading.
Verder is er voor extra adercodering een systeem als Weidmuller Partex. Dit zijn losse gele ringetjes met zwarte nummers of letters die je om de aders schuift. Perfecte codering.
Al deze producten krijg je bij de kleinere elektrogroothandel(?) die ook aan particulieren verkoopt of via je werk!
Ik ben hiervoor trouwens een eigen schema aan het maken maar dat is pas half klaar. Voor mezelf duurt dit klusje nog even maar misschien heb ik iemand op ideeen gebracht. Veel succes.
Groeten
Wim Janssen
Ik wil sowieso alle lampen en andere gebruikers voorzien van 2 draden, dus geen massa via allerlei rare oxiderende materiaalovergangen. Hiervoor zijn inderdaad heel goed de meeraderige kabels uit de industrie te gebruiken. Alle aders genummerd en in diverse aderdiameters te krijgen. Er zijn trouwens maar een paar draden die echt dikker moeten zijn.
Verder wil ik een centrale relaiskast tussen de stoelen tegen de tussenwand monteren (ik meen dat ik dit ook al eens ergens op site van iemand hier gezien heb) Hiervoor zijn mooie kunststof kasten in alle maten en soorten te koop.
Je kunt hier dan ook alle componenten voor de industrie in zetten zoals rails, klemmen, relais enz. Dit gaat alleen niet op voor 12V, maar goed daarvoor is de autohandel.
Door deze centrale relaiskast zal het dashbord aanzienlijk opgeruimder zijn qua bedrading.
Verder is er voor extra adercodering een systeem als Weidmuller Partex. Dit zijn losse gele ringetjes met zwarte nummers of letters die je om de aders schuift. Perfecte codering.
Al deze producten krijg je bij de kleinere elektrogroothandel(?) die ook aan particulieren verkoopt of via je werk!
Ik ben hiervoor trouwens een eigen schema aan het maken maar dat is pas half klaar. Voor mezelf duurt dit klusje nog even maar misschien heb ik iemand op ideeen gebracht. Veel succes.
Groeten
Wim Janssen
Er is een bedrijf in Engeland die alle kleuren draad verkoopt die in een Land Rover (ook Defenders) gebruikt worden en in de benodigde diktes en in verschillende lengtes.
Ze hebben een website maar ik ben het webadres zoek.
Aad Koene,
Ze hebben een website maar ik ben het webadres zoek.
Aad Koene,
Ik weet van de tijd dat ik bij J.W.Bernard (elektotechnische groothandel)werkte wij dit soort draad gewoon op de plank hadden,helaas werd dit dan per 100 meter verkocht uiteraard in verschillende kleuren en uiteraard in verschillende diktes.
Wat wel belangrijk is dat de kern flexibel moet zijn,dit om draad breuk te voorkomen
Misschien is het voor de mensen onder ons die het voornemen hebben om een draadboom te maken om een de neuzen de zelfde richting heen te richten.
Deze dradenbedrading zou dus gewoon te kopen moeten zijn
Groeten Theo Kaufmann/Disco &RR6X4Carmichael
Wat wel belangrijk is dat de kern flexibel moet zijn,dit om draad breuk te voorkomen
Misschien is het voor de mensen onder ons die het voornemen hebben om een draadboom te maken om een de neuzen de zelfde richting heen te richten.
Deze dradenbedrading zou dus gewoon te kopen moeten zijn
Groeten Theo Kaufmann/Disco &RR6X4Carmichael
Hoi Arjan,
ja kom maar een keer kijken hoor als je in de buurt bent.
kan je ook een kopietje van mijn schema's krijgen.
zelf heb ik nog goed draad van de originele draadboom gebruikt om aan de nodige kleurtjes te komen. het is idd lastig dit te krijgen en zal waarschijnlijk per 100m gaan. makkelijkst lijkt mij om een kleur installatiedraad te kopen in een paar diktes. bijvoorbeeld:
1mm2 (instrumentenen)
2,5mm2 (licht, start signaal, remlicht, richtingaanwijzer, achteruitrijlicht, ruitenwisser, fan, claxon)
6mm2 (voorgloeien, laadstroom, hoofdstroom naar fusebox)
...meer is'er niet in een LaRo
het hang er een beetje vanaf of je 12V/24V hebt. bij 12V systeem is je stroom twee maal zo hoog om het zelfde vermogen te krijgen EN dan tellen spanningsverliezen over kabels ook harder mee. je zou voor wat gebruikenr misschien wel wat dunnerere kabels kunnen gebruiken.
dan idd de labeltjes. je kan van die genummerde ringetjes kopen of een lichte kleur krimpkous die je dan beschrijft met een dunne, watervaste stift.
alles is mogelijk...
hoofdschakelaar zit meestal tussen de MIN pool van de accu en het chassis van de wagen. hier moet je echt kabel gebruiken die de startstroom van een paarhonderd ampere makkelijk kan hebben. zorg ook dat je chassis terplekke goed kaal is.
grtz,
Yuri
SIII 109D
Boxtel
ja kom maar een keer kijken hoor als je in de buurt bent.
kan je ook een kopietje van mijn schema's krijgen.
zelf heb ik nog goed draad van de originele draadboom gebruikt om aan de nodige kleurtjes te komen. het is idd lastig dit te krijgen en zal waarschijnlijk per 100m gaan. makkelijkst lijkt mij om een kleur installatiedraad te kopen in een paar diktes. bijvoorbeeld:
1mm2 (instrumentenen)
2,5mm2 (licht, start signaal, remlicht, richtingaanwijzer, achteruitrijlicht, ruitenwisser, fan, claxon)
6mm2 (voorgloeien, laadstroom, hoofdstroom naar fusebox)
...meer is'er niet in een LaRo

het hang er een beetje vanaf of je 12V/24V hebt. bij 12V systeem is je stroom twee maal zo hoog om het zelfde vermogen te krijgen EN dan tellen spanningsverliezen over kabels ook harder mee. je zou voor wat gebruikenr misschien wel wat dunnerere kabels kunnen gebruiken.
dan idd de labeltjes. je kan van die genummerde ringetjes kopen of een lichte kleur krimpkous die je dan beschrijft met een dunne, watervaste stift.
alles is mogelijk...
hoofdschakelaar zit meestal tussen de MIN pool van de accu en het chassis van de wagen. hier moet je echt kabel gebruiken die de startstroom van een paarhonderd ampere makkelijk kan hebben. zorg ook dat je chassis terplekke goed kaal is.
grtz,
Yuri
SIII 109D
Boxtel
Tom,
het was niet de site die ik bedoel maar ze verkopen hetzelfde, dus goeie tip!!
Aad Koene,
het was niet de site die ik bedoel maar ze verkopen hetzelfde, dus goeie tip!!
Aad Koene,
Die codering kan je idd kopen bij de elektrogroothandel.
Genaamd Regoplast. Zie [www.nedelko.nl]
Dit leveren wij nl aan die groothandel.
JW
Genaamd Regoplast. Zie [www.nedelko.nl]
Dit leveren wij nl aan die groothandel.
JW