voorgloeien...
voorgloeien...
ff een vraagje over voorgloeien,
normaal gesproken gloei ik mijn 2,5 TD zo'n 20 a 25 sec voor omdat mij verteld is dat dit wel nodig is. Ik heb dit altijd maar voor waar aangenomen maar heb eigenlijk geen idee of dit klopt. Kan iemand mij vertellen wat een beetje een gebruikelijke voorgloeitijd is? (de auto start overigens prima)
En als ik de motor na een ritje weer afzet, maar vrij snel daarna weer wil starten moet ik dan weer zo lang voorgloeien of kan ik dan korter?
(deze vraag heb vanochtend bedacht tijdens mijn dagelijkse voorgloei 'denksessie'. Ik bedenk wel meer dingen tijdens het voorgloeien dus het is in ieder geval ERGENS goed voor om er de tijd voor te nemen!)
gr Misha
normaal gesproken gloei ik mijn 2,5 TD zo'n 20 a 25 sec voor omdat mij verteld is dat dit wel nodig is. Ik heb dit altijd maar voor waar aangenomen maar heb eigenlijk geen idee of dit klopt. Kan iemand mij vertellen wat een beetje een gebruikelijke voorgloeitijd is? (de auto start overigens prima)
En als ik de motor na een ritje weer afzet, maar vrij snel daarna weer wil starten moet ik dan weer zo lang voorgloeien of kan ik dan korter?
(deze vraag heb vanochtend bedacht tijdens mijn dagelijkse voorgloei 'denksessie'. Ik bedenk wel meer dingen tijdens het voorgloeien dus het is in ieder geval ERGENS goed voor om er de tijd voor te nemen!)
gr Misha
Re: voorgloeien...
Misha,
de tijd de je nodig hebt om voor te gloeien hangt helemaal van het soort gloeibougies en de leeftijd er van af.
Serie geschakelde hebben meestal een kortere gloeitijd dan paralel geschakelde.
10 á 20 seconden is vrij normaal bij temperaturen boven 0 graden, daaronder langer.
Bij paralel geschakelde kan de tijd wel oplopen tot 1 minuut.
Als de motor warm is hoef je niet meer voor te gloeien.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
de tijd de je nodig hebt om voor te gloeien hangt helemaal van het soort gloeibougies en de leeftijd er van af.
Serie geschakelde hebben meestal een kortere gloeitijd dan paralel geschakelde.
10 á 20 seconden is vrij normaal bij temperaturen boven 0 graden, daaronder langer.
Bij paralel geschakelde kan de tijd wel oplopen tot 1 minuut.
Als de motor warm is hoef je niet meer voor te gloeien.
Aad Koene,
Weer wat geleerd, dat wist ik dus ook nog niet, ik deed maar wat ha ha ha.
Voorgloeien bij een 2.5 N/A of T ?
Totdat de bougies (stiften, die worden snel heet) goed heet zijn, dat is na ongeveer tien seconden.
Twintig, bij strenge vorst soms dertog seconden moet meer dan genoeg zijn.
Haal maar eens een bougie uit je blok en zie hoe snel het rood ("kersen,-" worden gaat.
Mijn 2.5 N/A start bij temperaturen boven de tien graden ook zonder gloeien na twee slagen.
Succes
P.S., langer gloeien kan geen kwaad, kost alleen meer energie.
Totdat de bougies (stiften, die worden snel heet) goed heet zijn, dat is na ongeveer tien seconden.
Twintig, bij strenge vorst soms dertog seconden moet meer dan genoeg zijn.
Haal maar eens een bougie uit je blok en zie hoe snel het rood ("kersen,-" worden gaat.
Mijn 2.5 N/A start bij temperaturen boven de tien graden ook zonder gloeien na twee slagen.
Succes
P.S., langer gloeien kan geen kwaad, kost alleen meer energie.
??????????????????
????????????????
Auauauauauauauauauauwwwwww
20 sec. vind ik nog wel gaan hoor.
Die minuut waar Aad het over heeft .....?? Is dat echt zolang bij een Laro?.
Blij dat IK op gas rij 
Grtz,
Arie
????????????????
Auauauauauauauauauauwwwwww
20 sec. vind ik nog wel gaan hoor.
Die minuut waar Aad het over heeft .....?? Is dat echt zolang bij een Laro?.

Grtz,
Arie
De meeste van jullie rijden in ex-leger 109`s waarvan de gloeibougies in serie geschakeld zijn (10 á 20 sec voldoende).
Er rijden ook civiele met paralel geschakelde.
Als deze wat ouder worden is een minuut wel nodig.
Aad Koene,
Er rijden ook civiele met paralel geschakelde.
Als deze wat ouder worden is een minuut wel nodig.
Aad Koene,
O dan ga ikzelf ook eens leggu voorgloeien
Gloeiende gloeiende, kom ie nu pas mee;-)
JW
Gloeiende gloeiende, kom ie nu pas mee;-)
JW
thenx...
Blij te horen dat ik in ieder geval niet te kort voorgloei!
Iedereen bedankt!
gr Misha
Blij te horen dat ik in ieder geval niet te kort voorgloei!
Iedereen bedankt!
gr Misha