stuurkogel revisie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dorris

stuurkogel revisie

Bericht door Dorris »

wie weet hoe je de onderste lagerbus op de juiste diepte krijgt. Het gaat om de stuurarm, die normaal aan het stuurhuis vast zit, Deze hebben we eraf weten te krijgen met een super poelie trekker en we willen hem gaan monteren op het nieuwe stuurhuis.
Omdat de stuurkogel veel speling had ook dat nog even reviseren met een leuk revisiesetje.
En toen lukte dat niet omdat de lagerbus niet diep genoeg in de stuurarm te berengen was. 2-3 mm te weinig diep.

In de zoek functie kon ik het niet vinden. Haynes zegt: ga naar uw dealer. maar ja dat kan hier gewoon niet (*EB* in *R**S)
Kortom dan maar via de prikkerspagina

Na demontage van de versleten stuurkogel hebben we met een lasje op de onderste schaal deze kunnen verhitten en toen was hij simpel te verwijderen. Maar nu komt het probleem. De revisie lagerschaal laat zich bij normale temperatuur niet op de juiste plek plaatsen in de stuurarm

oplossing
1/ met een brander verwarmen? Kan dat niet goed begrijpen omdat zowel de "stalen" lagerschaal alsook de gietijzeren stuurarm dan uitzet.
2/ bruut geweld erin persen. Al even geprobeerd met 1.5 kg vuist. Mij lijkt dat niet de methode of misschien ook wel. Wie heeft dit wel eens gedaan.

ben benieuwd

So long Roelof
Dennis101

Re: stuurkogel revisie

Bericht door Dennis101 »

Als je de arm voorzichtig verwarmt, en de lagerschaal een tijdje in de vriezer legt (wel verpakt in plastic tegen ijsafzetting) zou het gemakkelijker moeten gaan.
Andere methode is om hem er met behulp van een passende dop van een 1/2" doppenset, en een draadeind met 2 moeren, stevige ringen er in te persen.
Met een hamer is vaak lastig omdat bij zo'n krappe passing, het bij een klein beetje scheef slaan meteen vast staat (schrankt).
Uiteraard moet de boring wel goed schoon, en vrij van bramen zijn.

Suc6

Dennis B.
Hendrik Blue-Box SIII+RR

Bericht door Hendrik Blue-Box SIII+RR »

Om je een goed antwoord te kunnen geven wil even weten of het gaat om de bovenste lager schaal, degene met het gat erin waar je de pin met schroefdraad doorheen steekt?
Zit deze op de goede plek?
Of is het enige probleem dat je het onderste dekseltje er niet op krijgt?

Groet, Hendrik.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Uit: Na demontage van de versleten stuurkogel hebben we met een lasje op de onderste schaal deze kunnen verhitten en toen was hij simpel te verwijderen. Maar nu komt het probleem. De revisie lagerschaal laat zich bij normale temperatuur niet op de juiste plek plaatsen in de stuurarm.

Concludeer ik dat het de lagerschaal met het gat is.

Dennis B.
Dorris

Bericht door Dorris »

stuurkogel inderdaad die met het gaatje, waar de stuurpen uiteindelijk doorheen steekt.

Het idee met die dop ga ik zeker proberen

dank

So long Roelof
Hendrik Blue-Box SIII+RR

Bericht door Hendrik Blue-Box SIII+RR »

Ik zou persoonlijk tussen de nieuwe lagerschaal en de dop de oude lagerschaal stoppen. Zo weet je zeker dat de dop niet de nieuwe glijvlakken kan beschadigen. Het is namelijk heel moeilijk net een dop te vinden die even breed is als het dunne opstaande randje van het nieuwe lagerschaaltje en als dit niet nét past beschadig je de heel boel.

Na afloop kan je deze er gemakkelijk weer tussenuit tikken.

Groet, Hendrik.
Dorris

Re: stuurkogel revisie gelukt

Bericht door Dorris »

Hendrik, Dennis,

Gelukt,
In de werkplaats met de soldeer brander de stuurarmkop met lagerschaal verhit. Daarna samen met een oude lagerschaal en een dop hem op de juiste plaats geperst. Laatste stukje toch nog even de vuist, maar uiteindelijk heb je dan ook wat.

Resultaat:
Zelf een stuurkogel gereviseerd.

dank voor jullie gedachten hierover.

So long Roelof
Yuri

Bericht door Yuri »

waar gaat dit over? een swivel ball, stuurhuis, huplstuurhuis, stuurkogel???

ik ben ergens de draad kwijt geraakt.

Yuri
SIII 109D
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Pitman arm van een 110, Yuri.
Daar zit het draaipunt (de kogel) in de arm.

Dennis B.
Yuri

Bericht door Yuri »

ach zo...

ik kon nergens in de SIII boeken terugvinden waarover hier geschreven werd

grtz,

Yuri
SIII 109D
Plaats reactie