2,25l diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dave

2,25l diesel

Bericht door Dave »

Hoi,

Sinds enige tijd ben ik een motor aan het reviseren. Hierover heb ik een vraag.

Moeten de kleppen draaien? En als ze moeten draaien, hoe kan men dat regelen? Op sommige tuimelaars is te zien dat de kleppen niet gedraaid hebben.
Moeten de tuimelaars ook vervangen worden bij slijtage van het contact met de klep, of kun je er een stukje van af slijpen?

Voor de motor in mijn eigen auto (2,25l diesel ex-militair) heb ik ook een vraag.
Een tijd geleden heb ik hier de klepsteel rubbers vervangen. Ook heb ik de gehele tuimelaars losgehad en gedemonteerd. Bij montage wist ik alleen niet meer wat de plaats van de strelringen was. De plaats heb ik toen bepaald aan de slijtsporen op de ringen, tuimelaars en lagerblokken. Is er een vaste plaats voor deze ringen, of verschilt dat per motor.
Hoe moeten de tuimelaars eigenlijk op de klep rusten. In het midden of ergens aan de zijkant.

Een hoop vragen die volgens mij allemaal op hetzelfde neerkomen.

Groeten,

Dave Frencken.
Aad Koene

Re: 2,25l diesel

Bericht door Aad Koene »

Hoi Dave,

De kleppen van een 2,25 ltr Land Rover motor kunnen maar moeten niet draaien.
Er zit geen geforceerde draai op en dansen meestal wat rond.
Als ze niet draaien is dit op zich geen probleem echter kan dit lijden tot eenzijdige inbranding.
De tuimelaars hoeven pas vervangen te worden als ze beschadigd, ernstig ingesleten of afgesleten (lees: niet meer nastelbaar) zijn.
Slijpen aan een tuimelaar is uit den boze daar deze van gietstaal zijn en daarna dus kunnen breken.

De ringen horen steeds aan beide zijden van de geleideblokken te liggen en is voor alle diesels hetzelfde.
Zorg er altijd voor dat tuimelaars en klepstelen bij elkaar en op volgorde blijven.
De tuimelaars rusten zo goed als in het midden op de kleppen maar kunnen zijdeling heen en weer bewegen door de veren op de tuimelaar-as.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Dave

Re: 2,25l diesel

Bericht door Dave »

Ok. Bedank Aad. kunnen we weer verder knutselen.

Groeten,

Dave Frencken
Plaats reactie