koppel, hoe zit dat ???
koppel, hoe zit dat ???
Kan iemand mij uitleggen hoe dat nu precies ? in elkaar zit? de term : koppel. In autobladen en op internet geven ze altijd veel cijfertjes en nummertjes maar ik begrijp dat dus niet. Ik ben wel zover dat een Porsche over een heel ander koppel beschikt dan mijn 2,5 ltr diesel ?90 en dat snelheid en kracht hier een rol in spelen, maar verder kom ik niet. En wat voor koppel heeft mijn 90? eigenlijk? En hoe is dat vergeleken met ?normale auto?s? (gewone personenwagen). Alvast bedankt voor de uitleg ,Stijn
Re: koppel, hoe zit dat ???
P=T x 2 x pi x n, waarbij
P = vermogen
T = koppel
pi = 3,1415...
n = toerental
Hieruit volgt dat vermogen, koppel en toerental rechtstreeks aan elkaar gerelateerd zijn (2xpi is een constante factor).
De trekkracht (de kracht die de motor levert door de verbranding van brandstof), vermenigvuldigd met de factor en het toerental waarop de trekkracht wordt uitgeoefend, geeft dus het vermogen.
Om dit wat verder uit te diepen is dit forum niet echt geschikt, omdat een aantal formules omgewerkt moeten worden van Arbeid naar Vermogen.
Het beste kun je een boekje over auto-, -motor of brommertechniek lezen, of het bekende BINAS boekje.
Ik hoop dat dit duidelijk is
Michiel
P = vermogen
T = koppel
pi = 3,1415...
n = toerental
Hieruit volgt dat vermogen, koppel en toerental rechtstreeks aan elkaar gerelateerd zijn (2xpi is een constante factor).
De trekkracht (de kracht die de motor levert door de verbranding van brandstof), vermenigvuldigd met de factor en het toerental waarop de trekkracht wordt uitgeoefend, geeft dus het vermogen.
Om dit wat verder uit te diepen is dit forum niet echt geschikt, omdat een aantal formules omgewerkt moeten worden van Arbeid naar Vermogen.
Het beste kun je een boekje over auto-, -motor of brommertechniek lezen, of het bekende BINAS boekje.
Ik hoop dat dit duidelijk is
Michiel
Re: koppel, hoe zit dat ???
In vrij Nederlands en zonder formules is dit het moment (de combinatie van brandstof, verbranding en toerental) waarop de motor optimaal vermogen (gaat) lever(t)en.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: koppel, hoe zit dat ???
Ik vond nog een berichtje wat ik hier ooit geschreven heb:
Het koppel van een motor wordt bepaald door de energie die opgewekt kan worden op de zuigers (F), vermenigvuldigd met de lengte van de arm waarover deze kracht wordt getransporteerd (L). In het geval van een verbrandingsmotor is dit de halve slaglengte (afstand kruktap-hart krukas). formule:koppel=kracht x arm ofwel: N=Fxl
Het vermogen (P) van een motor is de opgewekte energie per tijds eenheid
ofwel: het vermogen is gelijk aan de kracht op de zuigers vermenigvuldigd met de omtreksnelheid.
anders gezegd: het vermogen=motorkoppelx2xphixtoerental.
Je ziet dat een langere slaglengte (bij gelijke Fzuiger) een hoger koppel geeft, en een hoger toerental een hoger vermogen.
De ideale motor voor in het terrein, en het trekken van aanhangers is een motor met een hoog koppel bij een laag toerental, en dit het lieftste over een zo breed mogelijk toerengebied. Met name de dieselmotoren voldoen aan dit profiel.
Dennis B.
Het koppel van een motor wordt bepaald door de energie die opgewekt kan worden op de zuigers (F), vermenigvuldigd met de lengte van de arm waarover deze kracht wordt getransporteerd (L). In het geval van een verbrandingsmotor is dit de halve slaglengte (afstand kruktap-hart krukas). formule:koppel=kracht x arm ofwel: N=Fxl
Het vermogen (P) van een motor is de opgewekte energie per tijds eenheid
ofwel: het vermogen is gelijk aan de kracht op de zuigers vermenigvuldigd met de omtreksnelheid.
anders gezegd: het vermogen=motorkoppelx2xphixtoerental.
Je ziet dat een langere slaglengte (bij gelijke Fzuiger) een hoger koppel geeft, en een hoger toerental een hoger vermogen.
De ideale motor voor in het terrein, en het trekken van aanhangers is een motor met een hoog koppel bij een laag toerental, en dit het lieftste over een zo breed mogelijk toerengebied. Met name de dieselmotoren voldoen aan dit profiel.
Dennis B.
Re: koppel, hoe zit dat ???
Gevonden bij motorkoppel op Google.nl
Er bestaan nog al eens misverstanden over het vergelijken van vermogens van auto's. Wanneer we het over de pk's hebben die de motor levert dan bedoelen we daarmee in hoeveel tijd de motor een bepaalde energie kan ontwikkelen. Een motor die meer energie kan ontwikkelen in een kortere tijd heeft meer pk's, dit is vooral belangrijk in bijvoorbeeld de formule1. Tegenwoordig gebruiken we trouwens geen pk's meer voor de aanduiding van het motorvermogen maar kW (kiloWatt).
Voor de omrekening geldt het volgende: 1 kiloWatt = 1,36 pk en 1 pk = 0,736 kiloWatt.
Onder het motorkoppel wordt verstaan de kracht welke de motor maximaal kan leveren. Het geleverde motorkoppel vindt plaats als gevolg van de kracht waarmee de krukas van de motor wordt rondegedraaid te vermenigvuldigen met de straal van de krukas. De grootte van het motorkoppel is vooral van belang bij auto's welke veel trekkracht moeten hebben, zoals bijvoorbeeld terreinauto's en bedijfswagens.
Het verband tussen het motorkoppel en motorvermogen wordt weergegeven in een prestatiediagram. Deze grafieken worden regelmatig afgebeeld in autotechnische vakbladen.
Wanneer het motorvermogen of het motorkoppel bekend is kan de onbekende berekend worden met de volgende formule:
Wanneer het motorvermogen bekend is gebruik dan deze formule om het motorkoppel te berekenen:
Motorkoppel = Motorvermogen : ( 2 x 3,14 x motortoerental in omw./sec.)
Wanneer het motorkoppel bekend is gebruik dan deze formule om het motorvermogen te berekenen:
Motorvermogen = Motorkoppel x 2 x 3,14 x motortoerental in omw./sec.
Er bestaan nog al eens misverstanden over het vergelijken van vermogens van auto's. Wanneer we het over de pk's hebben die de motor levert dan bedoelen we daarmee in hoeveel tijd de motor een bepaalde energie kan ontwikkelen. Een motor die meer energie kan ontwikkelen in een kortere tijd heeft meer pk's, dit is vooral belangrijk in bijvoorbeeld de formule1. Tegenwoordig gebruiken we trouwens geen pk's meer voor de aanduiding van het motorvermogen maar kW (kiloWatt).
Voor de omrekening geldt het volgende: 1 kiloWatt = 1,36 pk en 1 pk = 0,736 kiloWatt.
Onder het motorkoppel wordt verstaan de kracht welke de motor maximaal kan leveren. Het geleverde motorkoppel vindt plaats als gevolg van de kracht waarmee de krukas van de motor wordt rondegedraaid te vermenigvuldigen met de straal van de krukas. De grootte van het motorkoppel is vooral van belang bij auto's welke veel trekkracht moeten hebben, zoals bijvoorbeeld terreinauto's en bedijfswagens.
Het verband tussen het motorkoppel en motorvermogen wordt weergegeven in een prestatiediagram. Deze grafieken worden regelmatig afgebeeld in autotechnische vakbladen.
Wanneer het motorvermogen of het motorkoppel bekend is kan de onbekende berekend worden met de volgende formule:
Wanneer het motorvermogen bekend is gebruik dan deze formule om het motorkoppel te berekenen:
Motorkoppel = Motorvermogen : ( 2 x 3,14 x motortoerental in omw./sec.)
Wanneer het motorkoppel bekend is gebruik dan deze formule om het motorvermogen te berekenen:
Motorvermogen = Motorkoppel x 2 x 3,14 x motortoerental in omw./sec.
Re: koppel, hoe zit dat ???
heren bedankt voor deze info, het is me zeker duidelijker geworden!
Stijn
Stijn