Voorste aandrijfas kapot ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Keesje en Santa (S3 109 D )

Voorste aandrijfas kapot ?

Bericht door Keesje en Santa (S3 109 D ) »

Ik kwam er laatst achter dat ik geen 4WD meer had.
Alle pookjes lijken goed te werken en alle bakken zijn op olienivo.
Nu heb ik hem vanmiddag op 4 blokken gezet en het volgende vastgesteld:
* in 2 WD draaien alleen de achterwielen (uiteraard )
* in 4 WD draaien de achterwielen en het wiel aan de
bestuurders kant, het andere wiel dus niet.
Als ik de motor stop zet en in 4WD blijf staan kan ik met de hand de steekas voor bewegen en daarmee de achterwielen laten draaien en het ene genoemde voorwiel.
Als ik 1 achterwiel draai, met de hand, draait de ander ook mee. Voor is dat niet het geval. Als ik daar een wiel draai dan draait de andere niet mee.

Mag ik stellen dat de 4WD bak goed werkt maar het kortste aandrijfasje voor stuk is, of zit het in het voorste diff ?

Wat mij verder opviel is dat je als de motor draait je zomaar een wiel, heel gemakkelijk kunt blokkeren. Het ander wiel draait dan wel door. Dit zal wel normaal zijn maar wat is het principe hierachter ?
Jorrit

Re: Voorste aandrijfas kapot ?

Bericht door Jorrit »

Dit zijn de differentieels, deze zorgen er voor dat in een bocht je wielen hun eigen snelheid kunnen draaien, bij de 90 110 en de 130 zit er in de tussen bak ook nog een diff. (differentieel) deze is in het terrein te blokeren om de voor en de achter as gelijk tempo te laten draaien (net als bij de 88 en de 109 (dat houd in dat minimal 2 wielen grip moeten verliezen voor je vast zit)).

Hier naast bestaan er nog airlockers en andere mechanisme om de voor en of de achterdiff. te blokkeren zodat er nog meer wielen grp moeten verlizen voor je vast staat.

Echter omdat een auto op het asfalt niet snel grip verliest mag je NOOIT met geblokkeerde diffs een bocht maken op het asfalt, de krachten die hier bij vrij komen zullen la aandrijf lijn ruineren!!

Groetjes en een gelukkig nieuw jaar Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Jan Mulder

Bericht door Jan Mulder »

Als ik dit lees dan denk ik dat inderdaad de voorste aandrijfas (steekas) stuk is.
Als ik jou was, zou ik het voorterrein loshalen en het een en ander goed bekijken!
succes!!!

groetjes,
Jan Mulder ( 109 serie III - 6 cil. )
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De ultieme test is: 4wd inschakelen, alleen het wiel dat je verdenkt opkrikken, en proberen te draaien, als je hem kan draaien is of de steekas of het diff stuk.

Dennis B.
foxhunters Anton

Bericht door foxhunters Anton »

Ik dacht het niet Dennis, er zitten ook nog satelieten in je diff.

Je zult de boel toch echt uit elksaar moeten trekken om er achter te komen welke as het nu werkelijk is. (voor niet zo'n fraaie klus.)

Anton
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Klopt Anton, op de manier die ik beschreef kun je alleen bepalen dat er 1 gebroken is, en inderdaad niet welke.

Dennis B.
Gerda 4 (voorheen Lara C)

Bericht door Gerda 4 (voorheen Lara C) »

Daarnaast moet je ook uitkiken dat je met al die testen enzo de boel niet nog verder in de soep draait.

Als het al kapot is en de kapotte stukken gaan ergens anders tussen zitten ben je verder van huis.

Succes
Plaats reactie