Rapportage Clutch Part 5862

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan W de koppelingsexpert

Rapportage Clutch Part 5862

Bericht door Jan W de koppelingsexpert »

Ik heb zojuist mijn koppeling bijgesteld. Tot een uur of acht dacht ik dat de slave cilinder op een onhandige plek zit. Maar niets is minder waar. Met stip gestegen is de master cilinder met pedaal mechaniek.
Eerst dus het scherm los gemaakt zodat ik hem kon weg trekken en zo bij het koppelingspedaal mechaniek kon komen.

Dekseltje los gemaakt en blijkt dat de onderste bout van de cilinder druk stang vast is geroest. Boehoe?? Hoe kom je in hemelsnaam hier nu weer bij. Er past met geen enkel fatsoen een steeksleutel in. (Hadden ze maar een inkeping op de drukstang gemaakt zodat je hem met een steeksleuteltje kan vastpakken)
Ik heb met de krik stang het pedaal ingedrukt en de bovenste bout met een nanometer per slag naar het eind van de tap gedraaid zodat ik vastigheid had en ja hoor onderste los bovenste vast.
Met veel pielen een waterpomptang er tussen gevrot en hèhè allebei los.

In al mijn wijsheid het volgende gedaan.
Eerst het pedaal op 14 cm van de vloer gezet met de stelbout.
Toen de bovenste bout zo aangedraaid dat ik een paar beetje het pedaal kan intrappen voordat ik druk voel.
Toen de onderste aangedraaid zodat alles vast zit.
In eerste versnelling en pedaal ingedrukt. Het pedaal kan een paar centimeter opkomen voordat de koppeling aangrijpt.
En als gezegd ik kan het pedaal indrukken met een kleine vrije slag voordat ik druk voel.

Van 1,5 mm speling tussen de cilinder en drukstang is, toen alles los lag geen sprake geweest.

Is het goed

Jan Willem die dit alles heeft gedaan met een zaklamp in zijn mond..... Gelukkig geen Maglite
Aad Koene

Re: Rapportage Clutch Part 5862

Bericht door Aad Koene »

JW,

een pluim en een massagebeurt tegen de kaakkramp heb je zeker wel verdiend.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als het pedaal in ruststand is hoor je de eerste +/- 6mm alleen de weerstand te voelen van de terugtrekveer van het pedaal. Eigelijk is het nog handiger om de veer even los te koppelen, want dan voel je echt hoeveel vrije slag het pedaal heeft.
Andere (misschien nog wel wat betere) methode is om het dekseltje van de pedaalbak er af te halen, en met een gedemonteerde terugtrekveer de drukstang heen en weer bewegen, als hier de 1,5mm speling terug te vinden is is het prima.
Iets meer dan 1,5mm is ook goed.
Als er nl. geen speling inzit bestaat de kans dat het klepje in de master cilinder niet opent in ruststand van het pedaal. Het gevolg is dan dat er geen verbinding is tussen de cilinder en het reservoir gedeelte als het pedaal in ruststand is. En dat is lastig, want zodra je wat vloeistof via 1 van de cilinders kwijtraakt (en dat gebeurt altijd een klein beetje ) wordt die hoeveelheid niet meer aangevuld via het reservoir, dus de koppeling ontkoppelt steeds dieper, totdat hij niet meer ontkoppelt, en het reservoir blijft gewoon vol staan.
Om de moeren te kunnen bereiken had ik een ringsleutel aangepast, door er een stukje tussenuit te slijpen wat net zo breed is als de drukstang.
De moeren maak ik altijd gangbaar voordat ik de master cilinder monteer ( Ik wissel ze altijd tegelijk, samen met de rubber slang, ben ik er weer 10 jaar vanaf).

Dennis B.
The_Dude

Bericht door The_Dude »

VOlgens mij had je ook een open-ringsleutel voor de remmen kunnen gebruiken of zie ik dat verkeerd? Van een ringsleutel een openringsleutel maken heb k niet zulke goede ervaringen omdat de kracht dan uit de ring is.

GRoet,
MArtijn
[landrover.mine.nu]
Met open ringsleutel 10,11,13,15
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Klopt, maar de open ringsleutels die ik heb hebben een inwendig 6-kant, en hebben daardoor een te lange slag (wel mooi voor ontluchtnippels 7/16 en 9/16). Deze aangepaste sleutel gebruik je overigens alleen aan de stangzijde, dus wordt gebruikt om onbelast te stellen, en vast te houden tegen meedraaien, het echte vastzetten doe je aan de vrije kant en daar past een gewone ringsleutel. Vandaar dat de stevigheid niet zo van belang is.

Dennis B.
J. van Leeuwen

Bericht door J. van Leeuwen »

Ik zorg altijd dat er wat oude ringsleutels liggen, rommelmarkt ofzo.
In een noodgeval worden deze gebruikt om heet te stoken of door te slijpen
en weer aan elkaar te lassen in de vreemdste hoeken of bochten.
Op deze manier werk je een stuk makkelijker.
Hoe goedkoper het gereedschap des te makkelijker buigt het.
Johan
Plaats reactie