HELP: verlichting
HELP: verlichting
Jurjen had afgelopen mei een probleem met zijn grootlicht/dimlicht (zie thread <li src= "[www.prikpagina.nl]; ).
Ik vraag mij af of hij dat nog heeft weten op te lossen (en hoe). Kan het zijn dat de draden achter de grille verwisseld waren in de stekers aldaar (blauw/rood in blauw/wit en andersom)?
Zelf heb ik nu een probleem met m'n dimlicht. Dat werkt niet op de schakelaar. Schakelaar doorgemeten en geeft op de juiste aansluitingen de juiste spanningen in de verschillende standen, die is dus OK. Lampen zelf zijn OK, massaverbindingen ook. Kabelboom vanaf grille tot aan lampen is ook OK, geen breuken e.d.. Zekeringen zijn ook OK. Ik ben vrijdagavond thuisgekomen door de dimlichten aan te sluiten door de stekers van grootlicht en dimlicht achter de grille om te steken. Ik kon vervolgens dimlicht aandoen door de knipperlichthandel in de grootlichtstand te zetten. Leuke tijdelijke oplossing maar niet geschikt als permanente oplossing.
Ik ga nu kijken of de verbinding via het contactslot nog OK is en of de kabelboom vanaf contactslot/stuurschakelaar nog draadbreukvrij is. kl##-klusje want die massa draden achter de tellers maken goed zicht onmogelijk.
Wie heeft nog suggesties? Ik wil morgen een beetje veilig de LRCH-kerstrit rijden en heb het Werkezeltje al in kerstsfeer ingericht!
Groetjes,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Ik vraag mij af of hij dat nog heeft weten op te lossen (en hoe). Kan het zijn dat de draden achter de grille verwisseld waren in de stekers aldaar (blauw/rood in blauw/wit en andersom)?
Zelf heb ik nu een probleem met m'n dimlicht. Dat werkt niet op de schakelaar. Schakelaar doorgemeten en geeft op de juiste aansluitingen de juiste spanningen in de verschillende standen, die is dus OK. Lampen zelf zijn OK, massaverbindingen ook. Kabelboom vanaf grille tot aan lampen is ook OK, geen breuken e.d.. Zekeringen zijn ook OK. Ik ben vrijdagavond thuisgekomen door de dimlichten aan te sluiten door de stekers van grootlicht en dimlicht achter de grille om te steken. Ik kon vervolgens dimlicht aandoen door de knipperlichthandel in de grootlichtstand te zetten. Leuke tijdelijke oplossing maar niet geschikt als permanente oplossing.
Ik ga nu kijken of de verbinding via het contactslot nog OK is en of de kabelboom vanaf contactslot/stuurschakelaar nog draadbreukvrij is. kl##-klusje want die massa draden achter de tellers maken goed zicht onmogelijk.
Wie heeft nog suggesties? Ik wil morgen een beetje veilig de LRCH-kerstrit rijden en heb het Werkezeltje al in kerstsfeer ingericht!
Groetjes,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Re: HELP: verlichting
Bob,
9 van de 10 keer is het toch de handle aan de stuurkolom die kapot is. Als je hem zonder dat er spanning op staat doormeet kan het heel goed zijn dat er nog iets van spanning (zij het met bijzonder grote weerstand) over de contacten loopt. Onder grotere belasting (plm 10 amp van je dimlicht) worden de contacten dan zo heet dat er helemaal geen spanning meer doorloopt... ergo geen dimlicht.
Je geeft zelf al aan dat het omsteken van de stekkers en het inschakelen van je grrotlicht wel werkt dat betekent dan ook dat er spanning op de ingaande draad van de handle staat (ergo zekering etc ook allemaal goed). Het lijkt me hier echt in de handle te zitten. Maak je geen al te grote zorgen... die zijn zat te krijgen en niet schokkend duur.
Mvrgr, Hugo
ps. Ik heb met mijn LW precies hetzelfde gehad en dezelfde oplossing gekozen als jij. Het gebeurde bij mij in Denemarken en met het omgestoken dimlicht ben ik nog probleemloos op en neer naar de Noordkaap geweest. De Kerstrit zou dus ook voor jou haalbaar moeten zijn. Als je opschiet kun je vandaag nog een neiwue handle kopen...
9 van de 10 keer is het toch de handle aan de stuurkolom die kapot is. Als je hem zonder dat er spanning op staat doormeet kan het heel goed zijn dat er nog iets van spanning (zij het met bijzonder grote weerstand) over de contacten loopt. Onder grotere belasting (plm 10 amp van je dimlicht) worden de contacten dan zo heet dat er helemaal geen spanning meer doorloopt... ergo geen dimlicht.
Je geeft zelf al aan dat het omsteken van de stekkers en het inschakelen van je grrotlicht wel werkt dat betekent dan ook dat er spanning op de ingaande draad van de handle staat (ergo zekering etc ook allemaal goed). Het lijkt me hier echt in de handle te zitten. Maak je geen al te grote zorgen... die zijn zat te krijgen en niet schokkend duur.
Mvrgr, Hugo
ps. Ik heb met mijn LW precies hetzelfde gehad en dezelfde oplossing gekozen als jij. Het gebeurde bij mij in Denemarken en met het omgestoken dimlicht ben ik nog probleemloos op en neer naar de Noordkaap geweest. De Kerstrit zou dus ook voor jou haalbaar moeten zijn. Als je opschiet kun je vandaag nog een neiwue handle kopen...

Re: HELP: verlichting
Hoi Hugo,
inderdaad de hendel. In dit ding zit een veertje met de contactpunten voor het omschakelen van grootlicht naar dimlicht en omgekeerd. De veerkracht van dit veertje was na 26 jaar niet zo geweldig meer waardoor het cimlichtcontact onvoldoende was. De puntjes waren ook enigzins ingebrand. Na enig vijlen, schuren en bijbuigen functioneert het allemaal weer (eventjes) maar ik zal de hendel inderdaad toch op korte termijn moeten vervangen.
Heb jij een indicatie wat dit ding zou moeten kosten?
In ieder geval reuze bedankt voor het meedenken!
Groetjes,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
inderdaad de hendel. In dit ding zit een veertje met de contactpunten voor het omschakelen van grootlicht naar dimlicht en omgekeerd. De veerkracht van dit veertje was na 26 jaar niet zo geweldig meer waardoor het cimlichtcontact onvoldoende was. De puntjes waren ook enigzins ingebrand. Na enig vijlen, schuren en bijbuigen functioneert het allemaal weer (eventjes) maar ik zal de hendel inderdaad toch op korte termijn moeten vervangen.
Heb jij een indicatie wat dit ding zou moeten kosten?
In ieder geval reuze bedankt voor het meedenken!
Groetjes,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Re: HELP: verlichting
Lijkt wel besmettelijk, die van mij ging ook al kapot.
Na een feestje licht aandoen, alleen stadslicht.
Ik denk dat ik er gelijk twee relais tussen zet.
Is natuurlijk vragen om ellende zulke grote stromen door zo`n schakelaar.
Na een feestje licht aandoen, alleen stadslicht.
Ik denk dat ik er gelijk twee relais tussen zet.
Is natuurlijk vragen om ellende zulke grote stromen door zo`n schakelaar.
Re: HELP: verlichting
Ongeveer 40 tot 50 euro voor een Lucas (partnr. 575383), koop geen "goedkoop alternatief", de Lucas is wel wat duurder maar gaat wel lang mee.
Dennis B.
Dennis B.
Re: HELP: verlichting
Bij mij was het probleem makkelijker op te lossen :
een of andere Italiaanse slimbo had achter het instrumentenpanel de draden geswitched, en zo simpel verwacht je het niet..
Jurjen
een of andere Italiaanse slimbo had achter het instrumentenpanel de draden geswitched, en zo simpel verwacht je het niet..
Jurjen
Re: HELP: verlichting
De contactpuntjes waren natuurlijk niet voor niets ingebrand....
Aad, kan je schematisch aangeven hoe je zoiets zou willen aansluiten? Als elektro-leek ben ik al blij dat ik in de niet-verprutste kabelboompjes van mijn Werkezeltje de weg kan vinden en storingen kan identificeren. Maar om dan zelf iets nieuws daarin uit te vinden..........
Alvast bedankt!
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Aad, kan je schematisch aangeven hoe je zoiets zou willen aansluiten? Als elektro-leek ben ik al blij dat ik in de niet-verprutste kabelboompjes van mijn Werkezeltje de weg kan vinden en storingen kan identificeren. Maar om dan zelf iets nieuws daarin uit te vinden..........
Alvast bedankt!
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Re: HELP: verlichting
Valt wel mee hoor Bob.
Ik maak wel effe een schema`tje voor je.
Ben je toevallig morgen op de LRCH dag ?
Zo ja ik heb een 90 (legergroen) met een batterij lampen op het dak
Ik maak wel effe een schema`tje voor je.
Ben je toevallig morgen op de LRCH dag ?
Zo ja ik heb een 90 (legergroen) met een batterij lampen op het dak