Blauwe rook

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Daan gutierrez

Blauwe rook

Bericht door Daan gutierrez »

Mijn ex. ned. leger 109 serie 3 1983 diesel rookt nogal erg blauw. Maar verbruikt ongeveer op de 1000 km minder dan een litertje olie. Is mij vertelt dat dat helemaal niet zo slecht is. Toen ik hem net had (in juni) rookte ie nog veel erger. Het is wel wat minder geworden na een 2-3000 km maar het blijft nu zoals het is. Een vriend van me heeft dezelfde en die rookt helemaal niet blauw. Kleppen zijn gesteld, alle diesel conditioners en motor flush zijn gebruikt. Zou het dan de zogenaamde "sludge" zijn. Ik rijd vaak korte afstanden en moet hem dus koud starten. Een standkachel is overigens onderweg, misschiend dat dat helpt. Of zou het dat spul zijn wat het leger in het blok heeft gegoten voordat ze hem in opslag hebben gezet? Heb er nu 8000 km mee gereden en het blijft zo. O ja de teller staat nu net over de 25.000 km. Weet iemand wat het dan zou kunnen zijn? Thanks, Daan
Aad Koene

Re: Blauwe rook

Bericht door Aad Koene »

Daan,

het blauwe roken kun je verminderen/wegwerken door de dieselpomp iets vroeger te stellen.
Het wordt veroorzaakt door het van tijd raken door slijtage aan de tandwielen en ketting van de distributie.
Dit kun je compenseren door de pomp vroeger te stellen.
Dit doe je door:
- 4 drukleidingen los draaien
- 3 moeren van pomp losdraaien
- pomp 1 mm met de klok mee (is vroeger) verdraaien
- alles terugmonteren

Als het goed is moet hij nu minder blauw roken ander de handelingen nogmaals herhalen.

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

Het kan volgens mij ook aan de verstuivers liggen, die zou je eens kunnen laten testen (of goedkoper: even omwisselen met die van die niet-rokende wagen)

Chris
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Chris,

Als de verstuivers niet goed werken en de diesel daardoor niet goed verbrand wordt rookt hij zwart.
Blauw rook is van olie en als het goed is komt er geen olie uit je verstuivers.

Aad Koene,
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Hallo Aad,

Dat dieselpomp verhaal strookt niet helemaal met je laatste posting hoor. Ben het met je eens dat het olie moet zijn, denk zelf meer aan klepseals(ex leger hè) of de vacuumklep.

Groet, Jan
foxhunters Anton

Bericht door foxhunters Anton »

Het kan inderdaad ook de brandstof pomp zijn.
Mijn spie op de krukas was wat versleten, en daardoor werd mijn timing een beetje variabel. Tijdens gas loslaten was er verschrikkelijk veel blauwe rook.
De inspuiting en klepen liepen wat achter, of voor.

Anton
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Jan,

door een te late inspuiting gaat de motor "achter" lopen waardoor onderdruk gecreëerd wordt wat op zijn beurt weer olie mee de cilinders intrekt.
Door de pomp vroeger te zetten komt deze weer op tijd te staan waardoor de onderdruk verdwijnt.
Tot zover klopt de eerdere posting dus wel.

Dat ook de klepseals in dit verhaal meekunnen werken aan blauw roken is juist maar dat kun je pas constateren als alles goed afgesteld is.
Een lekke band ga je toch ook niet oppompen voordat je hem geplakt hebt?

Aad Koene,
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De (helder) blauwe rook duidt op verbrandde olie in de uitlaatgassen, in het geval van Anton een combinatie van niet meer volledig afdichtende seals, en een ontregelde kleptiming. Het feit dat de blauwe rook zich vooral voordoet bij gas los duidt er al op dat een onjuist inspuitmoment niet de veroorzaker is, doch slechts een bijkomend verschijnsel, bij gas los is nl de ingespoten hoeveelheid brandstof minimaal. De eventueel nog aanwezige smoorklep in de inlaat zal het nog verder verergeren.
De verschijnselen van een onjuist inspuitmoment geeft grijs-blauwe (meer grijs) tot zwarte rook, die zich duidelijk laat onderscheiden van de blauwe "olierook".
Zodoende vindt ik Jan's verklaring aannemelijker.

Dennis B.
Bart(ex laro rijder)

Bericht door Bart(ex laro rijder) »

Ik zou als ik jou was,(als ik je verhaal lees heb je dat volgens mij nl nog niet gedaan) eerst je olie maar eens laten verversen. Vriend van mij had ook een ex leger 109 die liep vrolijk vast door hetzelfde probleem.
Bart
frank

Bericht door frank »

daan,

kun je me laten weten hoe de standkachel bevalt als ie er in zit? Ik hik al een tijdje tegen de kosten van zo'n ding aan. Angezien het prikbord zo goed werkt zijn er ook haast geen goede tweedehandsen meer :-|(

Frank
Plaats reactie