Oude Range rovers, deugen die?
Oude Range rovers, deugen die?
Ben aan het nadenken of ik volgend jaar een Range Rover pak ipv mijn huidige 4x4 of mijn huidige 4x4 luxueus op te waarderen
2e optie, andere 4x4:
Ik zit dan te denken aan een oude Range Rover.
Ik ben echter een absoluut leek op gebied van die wagens. Ik rij op dit moment een Vw Bus Syncro uit 1991, dus ben een heel klein beetje bekend met 4x4 techniek.
Okee jullie zullen wel denken wat moet in godsnaam iemand met een bus in het terrein, dat kan toch niet?
Je kan er wel redelijk het terrein mee in dankzij andere wielen en verhoging enz, maar ja een echte jeep is het niet he? Dus eventueel kijken naar een alternatief?
wat zijn de "do's and don't's" van die wagens?
Wat zijn de prijzen van reserveonderdelen ruwweg?
Ik bedoel remschijven/blokken, schokdempers enz.
Komt zo'n wagen ook in het terrein een beetje vooruit? Ik heb bij mijn transporter het geluk dat hij relatief licht is in vergelijking met een Laro.
Hebben Range Rovers ook inschakelbare sperren?
Is een Range Rover permanent 4x4 of inschakelbaar?
Heeft een Range Rover vrijloopnaven?
Zijn er verschillende typen V8 (ik ben een 126, een 163 en een 179 Pk versie tegengekomen)
Zijn ze betrouwbaar?
Wat verbruiken ze ongeveer? (1:6??)
Qua import schijn je ze redelijk goedkoop te krijgen uit Zwitserland. Import heb ik al bij 3 vorige wagens gedaan, dus dat valt wel mee.
Hoe zit het met onderhoudskosten. Sla je achterover als je een beurt moet doen?(afstellen, oliewissel en co doe ik zelf)
Zijn er ook werkplaatshandboeken van die wagen beschikbaar?
Via mijn Vw's heb ik een redelijk goede voorziening van reserveonderdelen, is dat bij Laro/Raro's ook zo? Ook georganiseerd via forums of clubs?
Wellicht een berg vragen, maar ik zoek eerst iets meer informatie voordat we aan een dergelijke actie zouden gaan beginnen. Ik ben wel redelijk tevreden over mijn transporter, maar het vermogen van 95 PK is niet echt wereldschokkend (benzine)
groeten, Ruud
2e optie, andere 4x4:
Ik zit dan te denken aan een oude Range Rover.
Ik ben echter een absoluut leek op gebied van die wagens. Ik rij op dit moment een Vw Bus Syncro uit 1991, dus ben een heel klein beetje bekend met 4x4 techniek.
Okee jullie zullen wel denken wat moet in godsnaam iemand met een bus in het terrein, dat kan toch niet?
Je kan er wel redelijk het terrein mee in dankzij andere wielen en verhoging enz, maar ja een echte jeep is het niet he? Dus eventueel kijken naar een alternatief?
wat zijn de "do's and don't's" van die wagens?
Wat zijn de prijzen van reserveonderdelen ruwweg?
Ik bedoel remschijven/blokken, schokdempers enz.
Komt zo'n wagen ook in het terrein een beetje vooruit? Ik heb bij mijn transporter het geluk dat hij relatief licht is in vergelijking met een Laro.
Hebben Range Rovers ook inschakelbare sperren?
Is een Range Rover permanent 4x4 of inschakelbaar?
Heeft een Range Rover vrijloopnaven?
Zijn er verschillende typen V8 (ik ben een 126, een 163 en een 179 Pk versie tegengekomen)
Zijn ze betrouwbaar?
Wat verbruiken ze ongeveer? (1:6??)
Qua import schijn je ze redelijk goedkoop te krijgen uit Zwitserland. Import heb ik al bij 3 vorige wagens gedaan, dus dat valt wel mee.
Hoe zit het met onderhoudskosten. Sla je achterover als je een beurt moet doen?(afstellen, oliewissel en co doe ik zelf)
Zijn er ook werkplaatshandboeken van die wagen beschikbaar?
Via mijn Vw's heb ik een redelijk goede voorziening van reserveonderdelen, is dat bij Laro/Raro's ook zo? Ook georganiseerd via forums of clubs?
Wellicht een berg vragen, maar ik zoek eerst iets meer informatie voordat we aan een dergelijke actie zouden gaan beginnen. Ik ben wel redelijk tevreden over mijn transporter, maar het vermogen van 95 PK is niet echt wereldschokkend (benzine)
groeten, Ruud
Range rovers, deugen
Tja wat moeten we hier op zeggen.
Uiteraard deugen Landrovers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een Range waar jij op doelt is waarschijnlijk een wegenbelastingvrije.
De techniek hier van is natuurlijk ook gedateerd.
Wat is betaalbaar?,alle onderdelen zijn nog heel goed te verkrijgen.
Een Range (classic) heeft 4 verschillende V-acht's 3,5,3,5inj,3,9inj en de 4,2inj
geen van alle loopt zeer zuinig er zijn uiteraard nog de verschillende diesel motoren.
Een Range Rover heeft permanente 4WD en heeft derhalve geen vrijloopnaven.
Een Rang Rover heeft alleen een tussen diffsperr(andere sperren kunnen er uiteraard wel op).
Betrouwbaarheid:tja het is een gedateerde techniek onderhoud is het kernwoord,je autoleren kennen.
verbruik afhankelijk van de rechtervoet (1 op 4 is ook niet uitgesloten).
Onderhoud zo veel mogelijk zelf doen,op dit prikbord is een hoop kennis vragen is het sleutelwoord
Je zult zien er heerst hier een Laro virus vaak is er ook wel een een Larofanaat in de buurt die met sleutelen kunnen/willen helpen.
veel succes met je mogelijke keuze voor een "echte"terreinbeul"
groeten Theo Kaufmann/Disco & RR 6X4Carmichael
Uiteraard deugen Landrovers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een Range waar jij op doelt is waarschijnlijk een wegenbelastingvrije.
De techniek hier van is natuurlijk ook gedateerd.
Wat is betaalbaar?,alle onderdelen zijn nog heel goed te verkrijgen.
Een Range (classic) heeft 4 verschillende V-acht's 3,5,3,5inj,3,9inj en de 4,2inj
geen van alle loopt zeer zuinig er zijn uiteraard nog de verschillende diesel motoren.
Een Range Rover heeft permanente 4WD en heeft derhalve geen vrijloopnaven.
Een Rang Rover heeft alleen een tussen diffsperr(andere sperren kunnen er uiteraard wel op).
Betrouwbaarheid:tja het is een gedateerde techniek onderhoud is het kernwoord,je autoleren kennen.
verbruik afhankelijk van de rechtervoet (1 op 4 is ook niet uitgesloten).
Onderhoud zo veel mogelijk zelf doen,op dit prikbord is een hoop kennis vragen is het sleutelwoord
Je zult zien er heerst hier een Laro virus vaak is er ook wel een een Larofanaat in de buurt die met sleutelen kunnen/willen helpen.
veel succes met je mogelijke keuze voor een "echte"terreinbeul"
groeten Theo Kaufmann/Disco & RR 6X4Carmichael
Re: Oude Range rovers, deugen die?
Een tip (mischien overbodig) als je overweegt een auto te kopen: geloof alleen je eigen ogen, er zit veel op en aan een Range Rover (ook electrisch, waren de britten niet de besten in). Over het verschil in terreinvaardigheid tussen een Range Rover en een VW synchro-bus laat ik me maar niet uit....
gr, Chris
www.opwielen.nl
gr, Chris
www.opwielen.nl
Re: Oude Range rovers, deugen die?
Wat het ontwerp van de Range Rover betreft: hoe ouder de auto, hoe degelijker de techniek. In de loop der jaren is er ontzettend veel toegevoegd aan de Range Rover op het gebied van luxe en comfort en juist in die toevoegingen heeft de auto een slechte reputatie. Grofweg kun je stellen dat alles wat electrisch is, kapot gaat.
Motor en aandrijflijn golden daarentegen destijds als onverwoestbaar. Met name de oorspronkelijke 4 versnellingsbak was niet kapot te krijgen. Daar staat tegenover dat een oude Range Rover al heel veel km's gemaakt heeft en/of lang stilgestaan heeft. Beide factoren eisen natuurlijk hun tol. Je moet in principe bereid zijn een groot deel van het bedrag wat je uitspaart aan belasting, te investeren in de auto. Ik heb sinds een paar maanden een oorspronkelijk Zwitserse Range Rover uit 1976 en ben al tegen een aantal zaken aangelopen die meer of minder urgente aandacht nodig hebben. Ik zou ook wel een sufferd zijn als ik verwacht had nu zomaar 3 jaar zonder problemen te kunnen rijden. Ga niet in op verkopers die claimen dat je goedkoop kunt rijden omdat je geen belasting betaalt en op LPG kunt rijden. Als je een exemplaar treft waar dat wel voor opgaat, komt dat omdat ze er zelf veel tijd en geld in geinvesteerd hebben.
grtz. Roald
RR Classic '76
Motor en aandrijflijn golden daarentegen destijds als onverwoestbaar. Met name de oorspronkelijke 4 versnellingsbak was niet kapot te krijgen. Daar staat tegenover dat een oude Range Rover al heel veel km's gemaakt heeft en/of lang stilgestaan heeft. Beide factoren eisen natuurlijk hun tol. Je moet in principe bereid zijn een groot deel van het bedrag wat je uitspaart aan belasting, te investeren in de auto. Ik heb sinds een paar maanden een oorspronkelijk Zwitserse Range Rover uit 1976 en ben al tegen een aantal zaken aangelopen die meer of minder urgente aandacht nodig hebben. Ik zou ook wel een sufferd zijn als ik verwacht had nu zomaar 3 jaar zonder problemen te kunnen rijden. Ga niet in op verkopers die claimen dat je goedkoop kunt rijden omdat je geen belasting betaalt en op LPG kunt rijden. Als je een exemplaar treft waar dat wel voor opgaat, komt dat omdat ze er zelf veel tijd en geld in geinvesteerd hebben.
grtz. Roald
RR Classic '76
Re: Oude Range rovers, deugen die?
Nou ja,
Och je hoeft niet bang te zijn dat je het busje beledigd:-)
Ik heb ook al een Toyota Landcruiser en een patrol GR gereden, dat is gewoon een heel andere klasse qua terreinwagens.
Zo'n busje ziet er wel leuk uit dat zeker, maar als je er een Defender V8 tegenover zet zoals ik op foto's zag kan ik eigenlijk inpakken met die bus.
Ik heb die bus als instapper gekocht maar zit met het probleem dat zo'n transporter niet echt representatief oogt en al zeker niet bedoeld is als echte terreinwagen.
Vandaar dat ik zit te denken aan een Range Rover. Tja nog mooier zou een Defender TD5 zijn, maar die kan ik helaas niet betalen qua aanschafkosten.
Mij bevalt op zich het design van die oude Rangerovers wel, ik hoef ook niet zozeer dat superdeluxe, enkel de zitpositie van de RR bevalt me iets beter dan een Defender. Of zijn hier ook eventueel aanpassingen mogelijk?
Zoals gezegd, de echte "Jeep" wereld is geheel nieuw voor me, dus excuss voor eventuele domme vragen
groeten, Ruud
Och je hoeft niet bang te zijn dat je het busje beledigd:-)
Ik heb ook al een Toyota Landcruiser en een patrol GR gereden, dat is gewoon een heel andere klasse qua terreinwagens.
Zo'n busje ziet er wel leuk uit dat zeker, maar als je er een Defender V8 tegenover zet zoals ik op foto's zag kan ik eigenlijk inpakken met die bus.
Ik heb die bus als instapper gekocht maar zit met het probleem dat zo'n transporter niet echt representatief oogt en al zeker niet bedoeld is als echte terreinwagen.
Vandaar dat ik zit te denken aan een Range Rover. Tja nog mooier zou een Defender TD5 zijn, maar die kan ik helaas niet betalen qua aanschafkosten.
Mij bevalt op zich het design van die oude Rangerovers wel, ik hoef ook niet zozeer dat superdeluxe, enkel de zitpositie van de RR bevalt me iets beter dan een Defender. Of zijn hier ook eventueel aanpassingen mogelijk?
Zoals gezegd, de echte "Jeep" wereld is geheel nieuw voor me, dus excuss voor eventuele domme vragen
groeten, Ruud
Re: Oude Range rovers, deugen die?
Ruud domme vragen?(niet gestelde!!!!!!!!!!!!!!!)
Ik weet niet hoeveel haast je heb
Laat je voorlichten
Rij een Keer mee met een RR fanaat.
Kijk dan rationeel of dtit in jouw straatje past.
Er zijn regelmatig bijeenkomsten(meestal spontaan: ik ga op naar die plaats wie komt????) kijk snuif betast en rij mee,krijg een indruk en doe daarmee je voordeel
succes met je keuze
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Ik weet niet hoeveel haast je heb
Laat je voorlichten
Rij een Keer mee met een RR fanaat.
Kijk dan rationeel of dtit in jouw straatje past.
Er zijn regelmatig bijeenkomsten(meestal spontaan: ik ga op naar die plaats wie komt????) kijk snuif betast en rij mee,krijg een indruk en doe daarmee je voordeel
succes met je keuze
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Re: Oude Range rovers, deugen die?
Prima idee!
Gaan we zeker doen. Ik schat dat het zomervakantie wordt dat ik ga "wisselen" van wagen. Wellicht eens kijken en eens wat preofritten (mee)maken. Zal wel een hele gewenning worden van VW naar Range Rover/Land Rover. Ik realiseer me in ieder geval dat ik wel geen geheel "onderhoudsvrije wagen" koop natuurlijk. Er zal wel altijd iets aan te doen zijn, maar dat weet je als je eraan begint.
Ik ga in ieder geval de komende tijd wat meer meelezen hier op het forum en eens kijken of het iets voor mij is.
Bedankt voor de positieve en constructieve reacties tot zover!
groeten, Ruud
Gaan we zeker doen. Ik schat dat het zomervakantie wordt dat ik ga "wisselen" van wagen. Wellicht eens kijken en eens wat preofritten (mee)maken. Zal wel een hele gewenning worden van VW naar Range Rover/Land Rover. Ik realiseer me in ieder geval dat ik wel geen geheel "onderhoudsvrije wagen" koop natuurlijk. Er zal wel altijd iets aan te doen zijn, maar dat weet je als je eraan begint.
Ik ga in ieder geval de komende tijd wat meer meelezen hier op het forum en eens kijken of het iets voor mij is.
Bedankt voor de positieve en constructieve reacties tot zover!
groeten, Ruud
Re: Oude Range rovers, deugen die?
helaas is het een redelijke beldiging om de Laro's en RaRo's Jeep te noemen
en wat betreft de terrein vaardigheden van je eerdere 4wd's dan komt de Range een heel eind verder geloof me!
Er rijden plenty Landrovers rond met diverse teksten als:
Patrol recovery service
This is not a fucking Jeep!
Let er bij aanschaf goed op dat de auto, ondanks zijn Birma-bright ALuminium vele stalen delen heeft die best willen roesten. Ga eens de bovenkanten/Binnenkant van de spatborden bij langs, onder de motorkap.
en de onder en zijkanten van de deuren, let op scharnier speling ook.
tikken de kleppen van van de v8? dan kan je de motor al afschrijven of reviseren.
zit er olie in het koelwater (even aan de binnenkant van het reservoir voelen) Niet kopen. water in de olie? ook niet doen.
ook als de auto op gas loopt moet je VOL gas kunne geven zonder dat de auto inhoud, de goedkopere kleine gas installatie word nogal eens gemonteerd, en deze is niet voldoende
er is vast nog plenty meer, maar ikl heb helaas geen tijd meer en gun een range r rijder de rest van een verhaal. ik pak m'n spullen en stap in m'n l;aro om naar de mont blanc af te reizen. eens zien hoe hoog we komen de komende dagen!!
groeten en succes!
Rolandrover
en wat betreft de terrein vaardigheden van je eerdere 4wd's dan komt de Range een heel eind verder geloof me!
Er rijden plenty Landrovers rond met diverse teksten als:
Patrol recovery service
This is not a fucking Jeep!
Let er bij aanschaf goed op dat de auto, ondanks zijn Birma-bright ALuminium vele stalen delen heeft die best willen roesten. Ga eens de bovenkanten/Binnenkant van de spatborden bij langs, onder de motorkap.
en de onder en zijkanten van de deuren, let op scharnier speling ook.
tikken de kleppen van van de v8? dan kan je de motor al afschrijven of reviseren.
zit er olie in het koelwater (even aan de binnenkant van het reservoir voelen) Niet kopen. water in de olie? ook niet doen.
ook als de auto op gas loopt moet je VOL gas kunne geven zonder dat de auto inhoud, de goedkopere kleine gas installatie word nogal eens gemonteerd, en deze is niet voldoende
er is vast nog plenty meer, maar ikl heb helaas geen tijd meer en gun een range r rijder de rest van een verhaal. ik pak m'n spullen en stap in m'n l;aro om naar de mont blanc af te reizen. eens zien hoe hoog we komen de komende dagen!!
groeten en succes!
Rolandrover
Re: Oude Range rovers, deugen die?
Hoi Ruud
mocht je hulp nodig hebben bij het zoeken naar een Range in Zwitserland mail maar ik woon in Zwitserland en weet wel een paar Range te staan!
mocht je hulp nodig hebben bij het zoeken naar een Range in Zwitserland mail maar ik woon in Zwitserland en weet wel een paar Range te staan!