verstralers

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
DennisM

verstralers

Bericht door DennisM »

Goedemorgen!

Ik weet dat verstralers gewilde items zijn op dit prikbord. Op marktplaats vond ik onderstaande advertentie.

Overigens nog een vraagje. Ik heb zelf gisteren twee verstralers op mijn roofrack gezet en vanavond wil ik ze aansluiten. Heeft er iemand tips over hoe aan te sluiten? Je moet nl. van buiten naar binnen voor de schakelaar. Gewoon boren en doorvoeren (en afkitten ofzo?). Ideeen over de schakeling (ik neem aan parallel) en over waar ik de voeding vandaan haal (rechtstreeks op de accu ?)

Het gaat om een 109 serie II hardtop, benzine, 12 volt.

Thanks en geluk!
Dennis Mulder

De advertentie (6 x Hella Comet vraagprijs 120 Euro)

[www.marktplaats.nl]
muddy

Re: verstralers

Bericht door muddy »

ha dennis,

Ik zou de spanning gelijk van de accu halen, hierdoor kan je ze ook als werklamp gebruiken als de auto uitstaat!!!

Vergeten uit te doen gebeurt toch nooit, zoveel licht valt wel op

mvrg tijn leussink
Land Rover Defender 90 TD5 1999"Muddy"
Gerard List

Bericht door Gerard List »

Maar wel gezekerd en via een relais schakelen!

Gerard
johan - Schoffie LaRo's

Bericht door johan - Schoffie LaRo's »

Mooiste is als je een massaschakelaar hebt, ze daarachter zetten. Als gerard als zegt, wel achter een relais en zekering, want je standaard LaRo schakelaars vinden dergelijke hoeveelheden amperes niet echt leuk. Probleem is dat als je schakelt je altijd vonken trekt op het moment dat de beide contacten elkaar net niet meer of nog net niet raken. Deze vonken kunnen uiteindelijk je schakelaar om zeep helpen.

Nog fraaier zou zijn als je ze zowel apart (dus verstralers apart van breedstralers) kan bedienen als dat je ze allemaal tegelijk met groot licht aan kan zetten.

grtz. en succes
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

De dakdoorvoer kun je ook met een stekker en stopcontact doen, dan kun je ze nog eens loshalen.
Tinus

Bericht door Tinus »

Die kun je zo bij een watersportwinkel halen.

Tinus "90"2.5D
Gijs110

Bericht door Gijs110 »

Goeie tips man moet ik ook nog mee bezig

Nu nog gijs110
Bart Wermuth

Bericht door Bart Wermuth »

heb zelf net een werklamp van Hella op de kop getikt, heb ook een relais en een aparte schakelaar...maar wat voor bekabeling moet ik gebruiken..

wordt wel steeds gesproken over dikke kabels, maar wat is dik ?? 2,5 mm2 of 4 mm2 ??

groeten,
Bart Wermuth
Disco 300 TDI
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Voor een werklamp is 2,5mmm2 ruim voldoende zelfs 1,5 zou nog moeten kunnen. Zelf heb ik per 2,5mm2 2 lampen van 100 Watt geschakeld en dit gaat prima!

Cheers BOwy
Bart Wermuth

Hoi Bowy,

bedankt, heb nog enkele meters 2,5 mm2 liggen, kan ik hier mooi voor gebruiken.

Groeten,

Bart Wermuth
300 TDI
Yuri

Bericht door Yuri »

is wel wat krappies
2,5mm2 voor 200W op 12V (16A)
ga je veel spanning op verliezen en dan branden je lampies minder fel en je raakt die energie toch kwijt in je kabel.

als je nou 0,1mm2 neemt gloeit je kabeltje ook mooi op. dan kan je dat mooi langs je dakrand spannen en heb je meteen mooie kerstverlichting. een nadeel, de peertje op je dak zullen dan ook niet veel meer doen.

succes,

Yuri
SIII 109D
Bart Wermuth

als ik dan het kabeltje ook nog langs de ramen span, hoef ik s'ochtends geen ramen meer te krabben...gewoon kerstverlichting aan en alles smelt vanzelf..

goeie tip, neem een wat dikkere kabel,

groeten, Bart
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Bart onthoud wel dat jij "slechts" 2x 55 watt hebt oftwel bij lange na geen 100 .... dat maakt nogal wat uit..

Cheers Bowy
Plaats reactie