24 naar 12V, wat kom ik tegen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
crazy mud 88

24 naar 12V, wat kom ik tegen?

Bericht door crazy mud 88 »

Hallo Prikkers,

Ik ben sinds kort in het gelukkige bezit van een ex-militaire lightweight uit 1972. deze is uitgevoerd in 24V en ik denk er over om hem om te bouwen naar 12V.

Wat moet je dan allemaal vervangen, uiteraard de de dynamo, startmotor en lampjes.
Maar hoe zit het met de bobine, de bougies en dat soort technische onderdelen?

Heeft iemand hier ervaring mee, en wat kan ik voor problemen verwachten?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Peter
SIII 88

Re: 24 naar 12V, wat kom ik tegen?

Bericht door SIII 88 »

Voor je ontsteking hoef je niet direct iets te vervangen. Op het kleppendeksel zit aan de kant van het schutbord een zwart doosje, de zogenaamde drop-box. Deze verlaagt de spanning van 24V naar 12V. Die kan er dus tussenuit.

Denk ook aan je dashbordverlichting en de lampjes in de diverse klokken en meters!

Maar, waarom zou je verlagen naar 24V? Vaak slaan ze wat beter aan omdat de startmotor een stuk sneller rond gaat. Het enige nadeel bij 24V vind ik de mogelijkheid om starthulp te verlenen of zelf te krijgen. Het is niet best voor je accu's om er slechts één te belasten, al kan het in noodgevallen wel.

Groet,
Marco
LR 88 SIII 4x2 2¼B Pick Up '71
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Als het een nederlandse lightweight is dan heeft ie geen bobine omdat alle lightweights diesel zijn. Tenzij iemand er een benzine versie van heeft gemaakt.
Zelf zie ik het nut niet van ombouwen van 24V naar 12V tenzij je om werk en geld verlegen zit.

Groet,
Martin

Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toro”
[people.zeelandnet.nl]
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb mijn S2a FFR omgebouwd naar 12V, de reden is o.a. de verkrijgbaarheid, en de prijs van de onderdelen. Enkele delen die ik heb (moeten) vervangen zijn:
Startmotor, dynamo, lampjes, benzinemeter, temperatuurmeter (was capilair, maar was defect), accuhouder (nu onder de motorkap), ruitenwissermotor, ruitensproeiermotor, knipperlichtrelais, startrelais, om de betrouwbaarheid te verhogen heb ik een nieuwe draadboom gemaakt (+/- 2 dagen werk).
Ook heb ik de verdeler, bobine (was defect), en bougies met kabels vervangen.
Het laatste was niet echt nodig, maar na een paar keer bougies, en verdelerkap vervangen heb je de verdeler terugverdient.
Deze wagen heb ik destijds gekregen (nou ja, voor een fles whiskey dan) dus haast is en was er niet mee.
In geval van een rijdende wagen zou ik het eerst goed overwegen.

Dennis B.
Michiel

Bericht door Michiel »

Hou je er rekening mee dat bij gelijkblijvend vermogen van diverse delen als electromotoren en lampen e.d. het amperage verdubbelt als de spanning gehalveerd wordt?

Dit betekent dat zekeringen en zelfs bedrading nagelopen/ vervangen moet worden. Zijn alle schakelaars geschikt voor 12 V?

Michiel
john dekkers

Bericht door john dekkers »

veel te veel gewoon 24volt laten
Hugo

Bericht door Hugo »

Ik heb mijn LW indertijd ook wat aangepast maar heb hem lekker 24V gelaten omdat dit het minste werk is.

Als het je om de onstekingsdelen gaat (voor een FFR ontsteking kosten die vrij veel) dan kun je een normale civiele ontsteking opscharrelen en die past er zo op. Je moet dan alleen op je carburateur een aansluiting maken voor het slangetje van de vacuumvervroeger maar dat kan het werk ook niet zijn. Daarna heb je de normale onderdelenprijs EN een iets lager benzine verbruik want de FFR ontsteking werkt alleen op centrifugaalvervroeging.

Als je gezeur hebt met de FFR dynamo of het laadcircuit dan kun je een standaard 24V lucas vrachtwagen dynamo monteren (past op het steuntje van een standaard LaRo dynamo). Je moet dan alleen even kijken of de v-snaar recht voor de pulley zit anders moet je de pulleys ook vervangen. Daarna heb je een LW die veel beter trekt (dynamo kost een paar PK) en iets minder verbruikt. Als je de pulleys moet vervangen neem dan ook meteen de fan mee en vervang die door een civuele 2 of 4 blads fan. De militaire fan verplaatst veel meer lucht en kost dan ook redelijk veel vermogen. De extra koeling heb je niet echt nodig want die van de civiele fan is goed genoeg.

Als je gewoon om werk verlegen zit dan kun je hem nog verder ombouwen naar 12V want dan kom je alle dingen tegen die in de voorgaande mailtjes beschreven staan.

Mvrgr, Hugo
crazy mud 88

Bericht door crazy mud 88 »

Bedankt voor jullie reacties, het ziet er naar uit dat Daktari voorlopig toch maar 24V blijft.
Plaats reactie