dieselkachel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Phillip Braas

dieselkachel

Bericht door Phillip Braas »

Hallo prikkers,

Ik heb een 24 v dieselkachel, een webasto Air Top 2000 S heteluchtverwarming, gekocht. Het was even doorsparen maar volgens mij wordt het allemaal erg luxe. En noodzakelijk ook want wij kamperen ook in de winter. Volgende week ga ik hem inbouwen en meteen een paar dagen uitproberen. Op [www.webasto-thermo.com] heb ik inmiddels een nog wat duidelijkere inbouwhandleiding gevonden. Na alles bestudeerd te hebben geloof ik wel dat ik alles zo'n beetje begrijp om hem in te bouwen. Wat ik erg handig vind (maar het zal wel gebruikelijk zijn) is de plaatsing van de in- en uitlaat aan de onderkant. Dat maakt het inbouwen een stuk gemakkelijker. Er zal verder nog wel een extra set accu's bij moeten worden geplaatst. We hebben de kachel samen met een spiritusbrander gekocht die ook in een nog te bouwen keukenblok geplaatst gaat worden.

Als iemand nog tips heeft voor het inbouwen van de kachel, graag. Tevens kan ik natuurlijk laten weten hoe de kachel bevalt.

En nu maar hopen dat het gaat sneeuwen, vriezen etc.

Groet Phillip
ambulance SIII, diesel
Aad G

Re: dieselkachel

Bericht door Aad G »

vwbt de kachel heb ik geen idee maar een tweede accu kan ik je een diodebrug adviseren.
Ik heb er 1 gekocht bij van Andel in Rotterdam. Perfect zo`n ding.
Geen geschakel en altijd volle accu`s.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel

Aad G
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

Hoi phillip,

Met de webasto heb ik geen ervaring maar wel met een soortgelijke kachel van het merk eberspecher.
Bij mij was ie gemonteerd in een machine als cabine verwarming omdat in de machine een luchtgekoelde deutz motor zat was er geen mogelijkheid voor een warmwaterkachel .Zodoende was deze heteluchtkachel dus gemonteerd.

Het is heerlijk warm te stoken! bij die van mij zat een thermostaatknop gemonteerd die hem aan en uitschakelde.
enige probleem wat ik er wel mee gehad heb is dat er een gaatje in het branderblok/branderpijp gebrand is zodat ik verbrandingsgassen rook,dit is natuurlijk erg gevaarlijk ivm verstikking zeker in een camper wanneer je er bij ligt te slapen.
er moet toen een niewe branderpijp in en eigelijk vond ik dat dat te gauw was want hij was nog geen 3 jaar oud.
Je hoort hem trouwens wel flink suizen hoor maar misschien dat de webasto al weer wat moderner is en deze problemen niet heeft.
Met standkachels die het koelwater verwarmen heb ik ook al te doen gehad en dat vind ik zeker ook een aanrader voor iedere auto,heerlijk toch dat je motor en interieur al warm is als je bij de auto komt(tijdschakelaar)

inbouw kun je trouwens door iedere bosch dienst laten uitvoeren,

succes ermee en veel warmte toegewenst,
Tom
Gijs110

Bericht door Gijs110 »

Wil ook graag z'n stnadkachel wat kost adt en waar heb je hem gekocht? Heb zelf nog niet gezocht maar ja ieder info is natuurlijk welkom en zeker als iemand nog een diesel kachel heeft liggen.

Gr nu nog gijs110
Phillip Braas

Hallo Tom,

Ik zou die kachel onmiddelijk (hebben) laten repareren en niet meer gebruiken: CO vergiftiging! Je ruikt het niet, je merkt het niet. Toevallig heb ik een collega die dat is overkomen in een discotheek (stond ook in de krant). Een verkeerd gemonteerde cv installatie was de oorzaak.

Hoeveel lawaai die maakt weet ik nog niet maar er is wel een accessiore voor te koop: een demper op de uitlaat.

Groet Phillip
ambulance SIII, diesel
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Phillip,

een demper op de uitlaat zal allicht schelen.
Het meeste geluid komt echter van de dieselpomp, de ventilator en de brandervlam.
Het geluid van de dieselpomp en de brandervlam zijn te verminderen door de kachel verder van de gebruiksruimte af te monteren (bijvoorbeeld onder de motorkap).

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Phillip Braas

Hallo Gijs,

De kachel heb ik gekocht bij botenzaak George Kniest in Almere; uitstekende zaak, veel service! Ze hebben daar in de winkel kant en klare webastokachels staan, diesel 12v , voor inbouw in een boot. Hier zitten wat extra accessoires bij zoals een demper en een uitlaatdoorvoer. Deze kachel is echter voor een boot waardoor het inbouwen ietsjes anders wordt. De prijs van dit pakket is, schrik niet, 1185 euro min 5% aanbiedingskorting. In principe heb je dan alles wel compleet. Evt. kun je nog wat extra slang bijkopen, een luchtverdeelsetje en/of een kous om de uitlaat af te schermen (noodzakelijk bij de bootversie). Ik heb een carrosserieset, 24v, laten samenstellen en naar mijn huis laten opsturen. Dit was in totaal, inclusief luchtverdeelsetje + nog wat kleine dingetjes, 1239 euro, onder rembour.
Als je meer wilt weten kun je ook kijken op de site: [www.georgekniest.nl] (klikken kombuis en comfort).
Ik heb ook nog overwogen of ik een 2e hands zou kopen maar er is moeilijk aan te komen en dan heb je altijd weer een verouderd model (meer herrie etc.). Ik heb doorgespaard.

Overigens ook nog een tip voor de kampeerders: we hebben, zoals eerder gemeld, ook een spiritusbrander gekocht. Uitstekend en veilig apparaat. Geen leidingen en gewoon aansteken met een aansteker, dus niet voorverwarmen zoal bij een benzinebrander. Mooie blauwe vlam en heet genoeg (water binnen 10 minuten kokend). Alcohol of spiritus is overal in de wereld verkrijgbaar.

Groet Phillip
ambulance SIII, diesel
Phillip Braas

Hallo Aad,

Dat lijkt me wel een goed idee. Ik heb er al eerder over nagedacht. Scheelt ook bagageruimte. Maar heb je dan een idee hoe de luchtslangen zouden kunnen lopen? Lucht in de cabine laten stromen is niet erg comfortabel. Bovendien gaan we de cabine met een gordijn afsluiten. Uit ervaring weet ik dat de lucht bij je voeten moet uitstromen, wil je het comfortabel maken. Ander probleem: bij de boot van een zwager van mijn is de kachel in het vooronder geplaatst maar is de uiteindelijke warmteopbrengst te laag waarschijnlijk i.v.m. de lengte van de slangen.

Groet Phillip
ambulance SIII, diesel
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Ben wel geinteresseerd in een betaalbare diodebrug, wat kost zoiets, is het probleem met de spanningsval over de dioden opgelost?
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Kijk voor betaalbare standkachels maar eens op e-bay Duitsland, daar woden ze massaal aangeboden. Een beetje knutselaar heeft aan een kale thermotop C genoeg. Dan kost het geen duizenden Euri's. Het schakelgebeuren kan je zelf wel improviseren (heb ik ook gedaan in mijn 110).
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Phillip,

je zou de slangen door de tunnel van je versnellingbak naar achteren kunnen laten lopen of onderlangs en via de achterkant van de zitbak naar de ambu-ruimte.
Als je de slangen goed isoleert gaat er noemenswaardig geen warmte verloren.
Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid om dmv een verloopstuk een overgang te maken naar meerdere dunnere slangen ipv één met een grote diameter.
Het voordeel hiervan is dat dunnere slangen makkelijker te verwerken en verbergen zijn, ook kun je de warmte makkelijker op de juiste plaats brengen.

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

hoi phillip,

Die kachel is toen ook heel snel gerepareerd hoor !
ik merkte het inderdaad doordat ik last kreeg van branderige ogen en een moe gevoel... toen heb ik die kachel nog wel gebruikt omdat het toen erg koud was en zonder ging ook niet.Wel heb ik steeds een raam open gezet zodat die gassen weg konden.had ik in ieder geval wel warme voeten.
Het is inderdaad levensgevaarlijk die koolmonoxide vergiftiging,het besluipt je als het ware...

groetjes, tom
Phillip Braas

Tom, gelukkig want het kan erg gevaarlijk zijn.

Huub; Ik vond dit ook een gemakkelijkere oplossing. Ik zit altijd met het probleem tijd. Ik heb een drukke baan en probeer een beetje te schipperen in zelf doen en kant en klare oplossingen te kopen. Maar er zullen best mooie koopjes bij zitten.

Gisteravond een testopstelling gemaak met twee losse accu's en een glazen potje dieselolie; een beetje geexperimenteerd. Mooi zoals de kachel opstart. Eerst langzaam en dan steeds sneller. Hij geeft code's af als er iets mis is (bijvoorbeeld als de diesel op is, aantal keren knipperen). Als je hem uitzet blijft hij doorblazen totdat hij zijn laatste warmte kwijt is.

De meeste herrie maakt de vlam. Als ik de uitlaat in een oud (18 pk) eendenuitlaatpotje stop dan reduceert de herrie tot de helft. De vlam hoor je dan niet meer. Een demper scheelt dus heel veel. Blijft over de herrie van de luchtstroom en de ventilator. De dieselpomp maakt vrijwel geen geluid. Als ik echter luchtslangen aan zowel de voor als achterzijde monteer reduceert de herrie nogmaals met 25%. Het kapje van de electronica monteren scheelde ook weer. Ik ga daarom eerst in de praktijk uitproberen of de herrie acceptabel is, dus ik bouw hem dus toch eerst onderin in. Bij mij is er onderin van links naar rechts een grote tunnel, met links en rechts dus het zijklepje aan de buitenkant. Ik heb hier binnenin alles verwijderd. Een gedeelte van de ruimte isoleer ik met schuim waarin ik de brander bouw, zo had ik bedacht. De warmte voert de kachel zelf af. Mocht de kachel toch teveel herrie geven dan bouw ik hem alsnog onder motorkap in en zal ik alle adviezen van Aad ter harte nemen. De truc met de dunne slangen zou ook goed kunnen werken alleen vraag ik me wel af hoe goed je het kunt isoleren. Mijns inziens verlies je met luchtverplaatsing altijd warmte. Het zou uit te rekenen moeten zijn. Dat is goed te merken als ik de slang van 2 meter monteer. Minder warm dus. Vandaar ook mijn afweging om hem eerst binnenin te bouwen. Je moet ook kunnen camperen (dat gaan we zeker een keer doen) met -25.

Iedereen wel bedankt voor het meedenken.

Phillip
ambulance SIII, diesel
Plaats reactie