Van ongesyncte naar gesyncte bak...
Van ongesyncte naar gesyncte bak...
Hallo!
Wie kan mij vertellen wat ik moet doen in een serie II (met ongesynchr. bak) een normaal gesynchroniseerde versnellingsbak (van bijv. een serie III) te zetten?
Het gaat om een (zwitserse ex-brandweer = civiele ?!) Serie II uit ' 61 op benzine.
Zelf kan ik bedenken:
koppelingsplaat, koppelingscilinder, drukgroep, versnellingsbak
Wie kan dit lijstje aanvullen en kan (een schatting van) de kosten geven?
Bedankt voor de hulp!
ps. ik heb "zoeken" al gebruikt, maar kon geen bevredigend antwoord vinden.
Wie kan mij vertellen wat ik moet doen in een serie II (met ongesynchr. bak) een normaal gesynchroniseerde versnellingsbak (van bijv. een serie III) te zetten?
Het gaat om een (zwitserse ex-brandweer = civiele ?!) Serie II uit ' 61 op benzine.
Zelf kan ik bedenken:
koppelingsplaat, koppelingscilinder, drukgroep, versnellingsbak
Wie kan dit lijstje aanvullen en kan (een schatting van) de kosten geven?
Bedankt voor de hulp!
ps. ik heb "zoeken" al gebruikt, maar kon geen bevredigend antwoord vinden.
Re: Van ongesyncte naar gesyncte bak...
ik begrijp het verhaal nog niet helemaal maar ja ik ben blond duss..
maar als je een serie III versnellingsbak in een serie II wil zetten moet je alles vanaf je vliegwiel vervangen. dus:
vliegwiel
koppelingsplaat
drukgroep
druklager
serie III versnellingsbak
de kosten weet ik niet uit mijn hoofd
ik heb net een niewe druklager gekocht 30 euro
volgens mij had RB nieuwe platen liggen voor 30 euro
de rest zou ik niet weten
'gr gekke menno en Bloodymary
maar als je een serie III versnellingsbak in een serie II wil zetten moet je alles vanaf je vliegwiel vervangen. dus:
vliegwiel
koppelingsplaat
drukgroep
druklager
serie III versnellingsbak
de kosten weet ik niet uit mijn hoofd
ik heb net een niewe druklager gekocht 30 euro
volgens mij had RB nieuwe platen liggen voor 30 euro
de rest zou ik niet weten
'gr gekke menno en Bloodymary
Hallo Menno,
Bedankt voor het reageren!
Ik zie dat ik inderdaad wat onverstaanbaar snel getypt heb;-)
Dat is inderdaad wat ik probeer te achterhalen. Werkzaamheden en kosten om een gesynchroniseerde bak in een serie II te zetten.
Groeten;
M.
Bedankt voor het reageren!
Ik zie dat ik inderdaad wat onverstaanbaar snel getypt heb;-)
Dat is inderdaad wat ik probeer te achterhalen. Werkzaamheden en kosten om een gesynchroniseerde bak in een serie II te zetten.
Groeten;
M.
heb je die versnellingsbak al wel?
gebruikte drukgroep en vliegwiel heb ik wel liggen
gr menno
gebruikte drukgroep en vliegwiel heb ik wel liggen
gr menno
Nee, Ik heb nog niets.
Eerst eens even inventariseren.
Maar thanks, ik hou 't in m'n achterhoofd.
Eerst eens even inventariseren.
Maar thanks, ik hou 't in m'n achterhoofd.
Als je lid van de DLRR bent kun je 20 dec. naar de onderdelenmarkt gaan naar Ijsselstein bij Nieuwegein. Anders mail mij dan probeer ik iets, beloven doe ik niets.
jo fo "laro"
jo fo "laro"
Hoi Marlies,
Mocht je dit echt gaan doorzetten... als je oude bak nog goed is heb ik daar eventueel wel belang bij.....
Cheers Bowy
Mocht je dit echt gaan doorzetten... als je oude bak nog goed is heb ik daar eventueel wel belang bij.....
Cheers Bowy
Marlies,
Als je echt niet kan wennen aan een ongesynchroniseerde 1/2 dan zit er inderdaad weinig anders op dan een S3 bak monteren.
Bedenk wel dat de S2(a) bakken een stuk degelijker zijn.
Mocht je toch op een S3 bak willen overstappen, kun je ook het koppelingshuis van de S2 bak overzetten op de S3 bak, inclusief de koppelings bediening + deksel.
Dan hoef je geen andere koppelingsplaten, drukgroep+lager etc.
Dennis B.
Als je echt niet kan wennen aan een ongesynchroniseerde 1/2 dan zit er inderdaad weinig anders op dan een S3 bak monteren.
Bedenk wel dat de S2(a) bakken een stuk degelijker zijn.
Mocht je toch op een S3 bak willen overstappen, kun je ook het koppelingshuis van de S2 bak overzetten op de S3 bak, inclusief de koppelings bediening + deksel.
Dan hoef je geen andere koppelingsplaten, drukgroep+lager etc.
Dennis B.
Hoi Marlies,
Ik heb eventueel nog wel een bijna nieuwe drukgroep en platen voor je.....
af te halen tegen een kratje bier of een fles drank oid...
Cheers Bowy
Ik heb eventueel nog wel een bijna nieuwe drukgroep en platen voor je.....
af te halen tegen een kratje bier of een fles drank oid...
Cheers Bowy
leuk maar met een S2 koppeling wil je niet in de file staan tenzij je linker been 2 x zo dik is als je rechter dus als je aan de slag gaat gewoon vervangen door S3 koppeling. en zo ver ik weet heb ik geen vliegwiel hoeven vervangen.
weet wel dat S2 bakken sterker zijn
weet wel dat S2 bakken sterker zijn
Vliegwiel is voor zover ik weet idd hetzelfde, het is wel beter om hem af te laten draaien omdat de S3 platen iets groter zijn.
Met een late S2a drukgroep (met diafragmaveren ipv drukveren) is de bediening bijna net zo licht als van een S3. Het scheelt je wel een nieuwe koppelingscilinder, koppelingsslang, koppelingspijp, en het (bij voorkeur) afdraaien en uitklokken van het vliegwiel.
Dennis B.
Met een late S2a drukgroep (met diafragmaveren ipv drukveren) is de bediening bijna net zo licht als van een S3. Het scheelt je wel een nieuwe koppelingscilinder, koppelingsslang, koppelingspijp, en het (bij voorkeur) afdraaien en uitklokken van het vliegwiel.
Dennis B.
Allen dank voor jullie antwoorden en onderdelen-aanbod. Zoals ik een paar postings naar boven al schreef, ben ik momenteel alleen nog bezig met inventariseren wat de werkzaamheden en kosten zijn die bij deze operatie komen kijken. Mocht ik de stap gaan zetten, dan stuur ik jullie een e-mail en/of doe een post op dit prikbord.
Thanks!
Marlies
Thanks!
Marlies
je hoeft niet van vliegwiel te wisselen als je een pennetje weg slijpt. ik heb net een SIII gesloopt met een goede bak jonge drukgroep met plaat en koppelings cilinder met leiding .alles wat je nodig hebt kost totaal €450,-
www.ronbolleboom.nl
www.ronbolleboom.nl
Zoals Peter al schreef: een SII bak is sterker...