voorgloeilampje brand zwak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
john straatman

voorgloeilampje brand zwak

Bericht door john straatman »

Medeprikkers,

Heb dit weekend mijn kilometerteller vervangen omdat het tel mechanisme niet werkte. Nu werkt het tellermechanisme maar het voorgloeilampje niet. In het donker zag ik dat het lampje zwak continu brand, klinkt naar sluiting maar kan me niet voorstellen hoe dat komt door het overzetten van de teller. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik door blijven rijden of zouden de gleoistiften ook onder spanning blijven staan zo, is dat dan schadelijk?

Bij voorbaat dank

John Straatman
LR lightweight S3 ex defensie 24V
Aad Koene

Re: voorgloeilampje brand zwak

Bericht door Aad Koene »

John,

Heb je de massadraden weer terug gezet op de achterkant van de teller?
Als de teller geen massa heeft, heeft het lampje ook geen massa en kan het dus niet normaal branden.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Yuri

Re: voorgloeilampje brand zwak: ZEER GEVAARLIJK

Bericht door Yuri »

Hoi John,

deze schakeling is ongezekerd en zeer gevaarlijk. als ik jouw was zou ik meteen de hoofschakelaar uit zetten en niet meer rijden voordat je dit opgelost hebt.
(ik overdrijf niet)
dit lampje heeft GEEN massa nodig van de klok maar hange tussen de voedingsspanning (12V/24V) en het knooppunt van de voorschakelweerstand en gloeipluggen. het is mogelijk dat er met de weerstand of pluggen iets mis is maar daar is niet aan veranderd bij jou.
waar ik meer aan denk is dat dit lampje achter je dash uit de klok is gevallen of VERDRAAID zitten waarbij hij het naastgelegen grootlicht-lampje raakt. deze mogelijkheden kunnen voor heftige kortsluiting zorgen waarbij je hele draadboom + dash (+auto) in rook op kan gaan.

mijn tip: kijk het goed na, isoleer het voorgloeilampje met tape of krimpkous en/of plaats een paar zekeringen in de draden tussen het lampje en de voorschakel weerstand. doe dit zo dicht mogelijk bij de weerstand.

oh ja, de voorschakelweerstand is dat geperforeerde blikke doosje dat ongeveer recht achter je motor tegen je bulkhead geschroefd zit.

succes,

Yuri
SIII 109D
the_dude

Re: voorgloeilampje brand zwak: ZEER GEVAARLIJK

Bericht door the_dude »

Bij mij brandde er gister helemaal niks meer :-(
Zelfs voorgloeien ging niet branden.

GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
john straatman

voorgloeilampje Opgelost, met dank

Bericht door john straatman »

Medeprikkers,

Met daglicht het dashboard nog maar eens gedemonteerd, dit keer met een schuurlinnen 150 bij de hand. Blijkt het lampje niet via de behuizing aan massa, maar via een klein, roestig lipje. Lipje geschuurd en lamphouder op de juiste manier teruggezet en alles werkt weer prachtig.

Met dank aan jullie hulp.

John Straatman

Lightweight S3 70-NH-BD
Plaats reactie