Laadspanning?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans M

Laadspanning?

Bericht door Hans M »

Help!!

Vraagje: Mijn laro (sIII, 24V, exleger, 109D) heeft de laatste tijd wat accu probleempjes. Namelijk dat ze leegraken. Nu heb ik de spanning over de accu's een tijdje gemeten en het blijkt dat de spanning tijdens het rijden soms oploopt tot hooguit 26 V maar ook tijden op 24 volt blijft staan. Het laadstroom controlelampje brandt alleen wanneer de motor niet draait, dus het lijkt erop dat de accu's bijladen, toch? of toch niet?

Ik heb toen ik de laro net had een tijdje gereden zonder contactslot, en toen heeft het lampje ook tijdens het rijden gebrandt. Heb ik toen iets vern#%kt als beginneling?

Kan dit een spanningsverdelerprobleem zijn? Of is de dynamo naar de dynamo walhalla?

Ik heb al gezocht op de prikkerssite naar voorgaande berichten maar ik geloof niet dat daar mijn antwoord bij stond.

bij voorbaat dank voor alle reacties

mvgr Hans Mulder (1982, SIII, exleger, 109D)
Victor Rutten

Re: Laadspanning?

Bericht door Victor Rutten »

Wat je kunt proberen is om een andere aftakking van de spanningsregelaar tte gaan gebruiken.

Deze zit aan de rechterkant voor de radiator, als je dit doosje openmaakt zie je de spanningsregelaar, deze heeft drie gemerkte aansluitingen.

Low, Med(ium) en High, als je de aansluiting omsteekt van med naar high krijg je volgens mij een iets hogere laadspanning.

Groet, Victor

series III 109 Ambulance "Dwarsligger"
peter

Bericht door peter »

laadspaning hoort 28.3 volt tezijn. maak eens al je kontakten schoon, vooral de accupolen. help dat niet dan waarschijnlijk nieuwe spaningsregelaar. je kan wel aan die dingen klooien maar dat is af te raden als je niet weet hoe en wat. accu's opblazen is duur
Jeroen 109SIIA

Bericht door Jeroen 109SIIA »

Hoi Hans,

Volgens mij heb ik precies hetzelfde probleem!! Ik heb inderdaad wel wat last van slechte accupolen, maar weet niet zeker of dat ook het probleem is. Ik zal het binnenkort een keer uitproberen.

Als jij de oplossing hebt gevonden laat het dan wel even weten hier op het Prikbord!

Jeroen 109 SIIA (24 Volt, benzine uitvoering, di esinds vandaag weer rijdt, maar wel last heeft van het rode lampje)
Jeroen 109SIIA

Bericht door Jeroen 109SIIA »

Hoi Hans,

Volgens mij heb ik precies hetzelfde probleem!! Ik heb inderdaad wel wat last van slechte accupolen, maar weet niet zeker of dat ook het probleem is. Ik zal het binnenkort een keer uitproberen.

Als jij de oplossing hebt gevonden laat het dan wel even weten hier op het Prikbord!

Jeroen 109 SIIA (24 Volt, benzine uitvoering, di esinds vandaag weer rijdt, maar wel last heeft van het rode lampje)
Hans M

Bericht door Hans M »

Natuurlijk laat ik het even weten. De reacties tot nu toe geven in ieder geval al meer aanknopingspunten die ik had. Ik heb mijn hoop gevestigd op het omschakelen van medium naar high!

Overigens heb ik geen last van een rood lampje want tijdens het rijden brandt hij dus, zoals het hoort, niet. Maar de accu's raken wel leeg!

Gisteren kreeg ik het advies om een nieuwe 24 V vrachtwagen dynamo te kopen, even goed te kijken hoe die aan te sluiten en dan nooit meer problemen te hebben. Dit is een heel goed advies, maar voordat ik geld ga uitgeven kan het probleem misschien al verholpen worden, dus ik kijk eerst nog even onder de motorkap.

Nieuwe suggesteis blijven welkom!!

mvgr Hans M
(1982, SIII, ex leger, 109D)
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Je kunt ook gaan voor een 24V dynamo uit een toyota landcruiser, deze heeft al bijkomend voordeel dat er al een vacuumpomp ingebouwd zit, kun je meteen je remsysteem verbeteren.

Groet, Victor Rutten

series III 109 ambulance "Dwarsligger"
Hans M

Bericht door Hans M »

Hey, dat is ook een goede tip.

Ik heb laatst een vacuumpompje van een 205 erin gezet en dat remt enorm goed. Maar dat kost natuurlijk wel een of twee PK.

Ik ga ook eens even kijken naar deze optie, vind ik wel erg charmant!

mvrg Hans
(1982, SIII, exleger, 109D)
Plaats reactie