Niet starten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jeroen 109 SIIA

Niet starten

Bericht door Jeroen 109 SIIA »

Beste mensen,

Helaas staat mijn 109 SIIA benzine/gas al weer een tijdje stil aan de straat. Hij wil niet starten. Het probleem: het is een 24 Volt ex-engels leger uitvoering met een startknop. Als ik deze knop indruk gebeurt er helemaal niets. De strartmotor probeert niet eens de motot rond te draaien. Ik heb het dashboard eruit gehaald en als ik de twee contractdraadjes verbind maken deze wel contact. Ook werkt alle elektrische apparatuur gewoon.
Helaas heb heb ik weinig tijd om te sleutelen (ben op dit moment druk bezig met afstuderen) en weet ik weinig van het elektische verhaal van een Landrover.

Kan iemand mij tips geven in welke richting het beste kan gaan zoeken. Wat kan ik op welke manier doormeten om het probleem te vinden? Het lijkt logisch dat het de startmotor is, maar deze heeft voorheen geen problemen gegeven. Kan deze zo spontaan versleten zijn? Ik hoor graag jullie tips en trics, zodat ik morgen wat kan doen en weer kan rijden!! Want daar krijg je naar een paar weekjes wel weer erg veel zin in!

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,
Jeroen 109 SIIA (die over een paar maanden lekker veel vrije avonden te kunnen hebben)
Yuri

Re: Niet starten

Bericht door Yuri »

Hoi Jeroen,

als je je accuspanning kunt meten op het moment dat je start (gebruik bv contacbussen op je dash (of ff hulp vragen om op je accu te meten) en op dat moment zakt je spanning drastisch in dan is er ergens slecht contact in de dikke, hoofsdtoom kabels of zijn je accu's gaar.
al je keurig 24V blijft meten dan kan je gaan zoeken richting het start relais.
dit kan een los, dik, relais zijn of een solenoid op je startmotor.
hier moet ook permanent 24V aanwezig zijn en als je hulp hebt bij de eerstgenoemde proef zou je ook hier kunnen meten tijdens een startpoging.

pas daar wel er op voor kortsluiting. je kunt er slecht bij en er lopen dikke kabels heen. #$%#%^** vonkt $^@#$%@** erg goed !!!

succes,

Yuri
SIII 109D
Boxtel
Stijn Schober

Bericht door Stijn Schober »

als je wilt weten of je startmotor of startrelais kapot is kun je dit makkelijk bekijken door je startmotor te hotwiren. doe het volgende:
1 zet je auto in zijn vrij en op de handrem
2 doe de motorkap open en zoek de startrelais op de startmoter
3 hier zitten enkelen draden aan (denk drie, twee dunne en een dikke)
4 de dikke draad is de voeding voor de startmotor de twee dunnen de voeding en aarde voor de relais.
5 op de dikke staat altijd 24 volt, dit zou je kunnen nameten.
6 is er een spanning dan moet je een van de twee kleine kontactpuntjes op de motor, (die van de twee dunnen draden) en dan liefst niet de aarde want dan krijg je kortsluiting, verbinden met de grote, dit kan doormiddel van een schroeven draaier.
7 nu moet de startmotor rond gaan zo niet dan is of de relais (heel waarschijnlijk) of de motor versleten.

stijn
90 '84
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Jeroen,

Als ik het goed begrijp heb jij een 109 S2a FFR. Als het goed is zitten er op de startknop twee dikke draden. Deze draden zijn de hoofdstroom van de accu's naar de knop, en de draad van de startknop naar de startmotor. Er zit dus geen startrelais in.
Nu kun je het volgende proberen:
1. Kijk of alle aansluitingen vast zitten op de startmotor, startknop en of de massakabels ook nog goed vast zitten.
2. Meet de spanning tussen massa, en de + aansluiting op de startmotor met de startknop ingedrukt, je moet nu ong. 24 volt meten. Als je geen meter hebt kun je ook een proeflampje gebruiken, het lampje moet dan branden.
3. Als dit allemaal goed is kun je proberen om met een hamer een paar tikken te geven op de startmotor (kun je ook mee beginnen). Als namelijk de koolborstels te kort zijn geworden, of de borstelhouders vervuilt kan het zijn dat de borstels de collector niet meer (goed) raken.
Als de startmotor het na de klappen met de hamer wel doet, ben je weer even gered maar moet de startmotor wel binnen afzienbare tijd gereviseerd/gereinigd worden (neem in de tussentijd wel altijd de hamer mee). Als hij het na de klappen nog niet doet, dan zit er weinig anders op dan uitbouwen en controleren/reviseren.

Dennis B.
Jeroen 109SIIA

Bericht door Jeroen 109SIIA »

He Yuri, Stijn en Dennis,

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de tips die jullie mij hebben gegeven. Ik heb mijn 109 SIIA vandaag weer aan de praat gekregen. Wat het uiteindelijk precies is geweest durf ik niet te zeggen. Ik geloof in ieder gevan in het zelf reparerende vermogen van een oude Land-Rover. Ik heb enkel wat dingen losgemaakt, tikken uitgedeeld en weer vastgezet, maar ineens wilde hij weer voorruit.

Wat is dat een goed gevoel zeg om na een paar weken je Laro weer onder je kont te voelen rijden!!!!!!!!!!

Nogmaals bedankt,
Jeroen 109 SIIA (die vandaag uiteraard meteen een stuk is gaan rijden en een grote glimlach op zijn gezict had!)
Plaats reactie