Goede morgen op dit vroege uur (nou ja),
Gisteren heb ik een bericht geplaatst over wat voor soort accu's ik het beste kon plaatsen, omdat de mijne terminaal lijken te worden. In een van de reacties werd gemeld dat ik ook eens moest kijken naar de combinatie van de accu en mijn dynamo. Toen begonnen er een aantal alarmbellen te rinkelen. Ik heb in mijn auto (een 109 24v ex leger, 1982) een set extra 70ah half-tractie accu's liggen. Ik heb deze er zelf ingebouwd en uitteraard heb ik toen nagevraagd of mijn dynamo zwaar genoeg was om ook deze extra accu's te laden. Ik kreeg toen als antwoord dat de dynamo 90ah was en dat het dus geen probleem was. Maar is dat zo ligt er in een 109 exleger standaard een 90ah 24volt wisselstroom dynamo, of zou het wel eens zo kunnen zijn dat er een 60 ah in zit (vond ik in echelons 2, blz 1-2-2) en is dit dan voldoende? Als dit niet voldoende is kan ik dan bij een autoontmantelingsbedrijf een nieuwe halen? Kans is wel erg klein lijkt me dat ze die van een landrover 109 hebben of is het mogelijk om een ander type dynamo er in te zetten?
groet, Merijn
Dynamo in com. met accu
Re: Dynamo in com. met accu
Neem aan dat het hier om een Nederlandse 24 volts ffr gaat. Die hebben voor zover ik weet allemaal een 90 ampere dynamo. Let op dat is 90x24 = 2160 Watt Daar kan je mee lassen man!
Re: Dynamo in com. met accu
kontroleer je spaning eens. met lopende moter 28.4 volt. is die lager dan worden je accu's nooit vol, is hij hoger dan verlies je veel water en gaan ze sneller stuk. 90 ampere is inderdaat voldoende om met een 2.5mm elektrode te lassen aleen moet je dan je spaningsregelaar uitschakelen accu's loskoppelen en veld doorverbinden naar d+. en dan niet te veel toeren anders brand hij door