balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
LaRo-Died

balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door LaRo-Died »

Sta op het punt een LaRo 109 stw te kopen. In prima staat behalve de balken. Deze zijn min of meer rot. Weet iemand of dit gewoon te lassen is of er evt balken verkrijgbaar zijn voor vervanging en of er bedrijven of hobbyisten zijn die dit voor een redelijk bedrag kunnen doen?
Jan W

Re: balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door Jan W »

Is dit toevallig een licht blauwe????

JW
LaRo-Died

Re: balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door LaRo-Died »

Nee hoezo? Bekende auto?
Jan W

Re: balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door Jan W »

Had het een licht blauwe geweest dan wel, Die heeft een, laat maar zeggen makkelijk te inspecteren chassis..

Maar ik heb zelf geen ervarng met het vervangen van chassis(balken). Je mag er denk ik wel vanuit gaan dat als je linksachter begint te vrutten om het rotte spul weg te krijgen je je op een gegeven moment rechtvoor bevindt met het afmonteren van je knipperlicht.
En je dus een Laro hebt gerestaureerd

Doe eens een zoeker en je komt er dan denk ik wel uit.

Jan W
johan - LaRo Graveyard

Re: balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door johan - LaRo Graveyard »

dwarsbalken, de achterbalk en de voor ophang punten zijn allemaal lso te verkrijgen en in te lassen. Wel moet het lassen op een goede maneir gebeuren want de APK accepteert geen bak en braad werk. Gaat het om de langs balken ... tja... dat is ook te vervangen door ... een nieuw chassis. En uit (minder prettige) ervaring kan ik zeggen: achterfa praat je er met veel plezier over maar tijdens baal je las een ontiegelijke stekker. Je auto moet compleet uit elkaar en je bent zo 9 maanden verder voor je kindje geboren wordt...
Hans de Ruiter

Re: balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door Hans de Ruiter »

In principe hoeft je auto niet helemaal uit elkaar. Het is ook mogelijk om de complete carrosserie op te hijsen. Vervolgens zet je motor, aandrijflijn, assen e.d. op het nieuwe chassis. De carrosserie er weer opzetten, boutjes en moertjes aandraaien, rijden maar. Is ongeveer (bij de specialist dan) een week werk.

Met groet, Hans
Serious IIa

Re: balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door Serious IIa »

Mijn in een weekje zijn wedergeboorte..... (maar was ook een 88 ) Maar idd als je alles wil aanpakken en je hebt schaarse vrije tijd denk ik dat je toch wel praat over 3 maanden tot een halfjaar.....

Cheers BOwy
wilberth

Re: balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door wilberth »

Nieuw chassis lost het wel lekker op. Weet je zeker dat het alleen de balken zijn, hoe rot zijn bv bepaalde carrosserie delen, zoals de dorpels onder de deuren, bij een stawag heb je ook altijd problemen met rot in de bodem bij de achterbank en de achterbak.
Is het schutbord hard, ook hier vaak veel rot.
Lijkt me sterk dat je alleen gaten in je chassis hebt.
Als het trouwens de langsligggers zijn dan heb je waarschijnlijk wel meer dan een beetje rot in je chassis.
Heb nog wel eens een losse achterbalk zien wegrotten of zo, maar anders is het toch serieuzer.
Tjaa, en wat is dan nog een schappelijke prijs.

Moeilijk is het zoals gebuikelijk bij LR niet, maar het kan wel tijdrovend en als je dingen moet gaan uitbesteden duur worden.

(nieuw chassis is alleen beetachtig duur, maar heb je wel even lol van later)

Hoe dan ook als je toch een restauratie in gedachte hebt dan blijken ze onder een bepaalde prijs allemaal even "goed" te zijn en ben je dus het meest gezegend met een autootje voor een schappelijke prijs.

Succes, Wilberth
johan - LaRoGraveYars

Re: balken LaRo 109 stw rot, duur/moeilijk?

Bericht door johan - LaRoGraveYars »

leuk geprobeerd :-) ... maar niemand kan mij wijs maken dat het chassis verrot is terwijl de rest in prima staat verkeerd... het een heeft met het ander te maken. Bij mij kwam het uiteindelijk neer op nieuw chassis, revisie bak, nieuwe achteras, nieuwe vering + schokbrekers, inlassen delen schutbord, opnieuw construeren + lassen dorpels en staanders, compleet vernieuwen remsysteem naar dubbel systeem (maar dan ook alles nieuw, van hoofdremcilinder tot leidingen en van schoenen tot remcilinders), vernieuwen koppelingsverhaal (drukgroep, plaat, en cilinder)... dus die 9 maanden waren op zich nog best snel :-) !
Plaats reactie