Wie heeft er enig idee hoeveel werk het is om een oliepomp te vervangen van een Laand Rover Discovery TDi (1998)
Het betreft de 4 cylinder versie.
Het probleem is dat het olielampje soms vaag oplicht, bij stationair draaien, vooral als de automaat nog in D-stand staat. Waarschijnlijk omdat de moter dan nog enige weerstand heeft op de automaat en daardoor iets langzamer loopt dan in N-stand.
De olie is vervangen, evenals het filter, de enige andere oorzaak die ik kan bedenken is een kapotte sensor, die heb ik dan ook eerst besteld, omdat het vervangen daarvan natuurlijk veel minder werk is.
Affijn, wie heeft er wel eens zo'n pomp vervangen en kan me een idee geven van de hoeveelheid werk.
Henk Franseslag
Oliepomp LaRo Discovery TDi
Re: Oliepomp LaRo Discovery TDi
De basis van het blok is praktisch gelijk aan de TD versie vaan daarvoor.
daar zit de oliepomp direct achter het olie carter. en bestaat uit 2 tandwielen
die in elkaar draaien, waarvan er eentje aangedreven is via een as die geloof ik op de krukas loopt.
zover ik weet is alles demonteerbaar na verwijderen van het carter je ziet dan als eerte een soort van grof olie filter (gaas) dat met een of 2 boutjes aan de pomp vast zit bij elkaar niet zo heel moeilijk.daar naast/achter zit het pomp huis.
4 boutjes en hij is open. de 2 tandwielen uitnemen.
en de tijd,....? kwee niet een uurtje is snel maar in 2uur moet het toch kunnen
succes!
handig om hebben,
silleconen pakking
en een bak om de olie op te vangen enkele doeken
oh ja en een tip voor het handen wassen, zeep en koffie dik!!
goedkoop alternatief voor dure zeep!
groet en succes,
RoLandRoverFranseslag schreef:
>
> Wie heeft er enig idee hoeveel werk het is om een oliepomp te
> vervangen van een Laand Rover Discovery TDi (1998)
> Het betreft de 4 cylinder versie.
> Het probleem is dat het olielampje soms vaag oplicht, bij
> stationair draaien, vooral als de automaat nog in D-stand
> staat. Waarschijnlijk omdat de moter dan nog enige weerstand
> heeft op de automaat en daardoor iets langzamer loopt dan in
> N-stand.
> De olie is vervangen, evenals het filter, de enige andere
> oorzaak die ik kan bedenken is een kapotte sensor, die heb ik
> dan ook eerst besteld, omdat het vervangen daarvan natuurlijk
> veel minder werk is.
> Affijn, wie heeft er wel eens zo'n pomp vervangen en kan me
> een idee geven van de hoeveelheid werk.
> Henk Franseslag
daar zit de oliepomp direct achter het olie carter. en bestaat uit 2 tandwielen
die in elkaar draaien, waarvan er eentje aangedreven is via een as die geloof ik op de krukas loopt.
zover ik weet is alles demonteerbaar na verwijderen van het carter je ziet dan als eerte een soort van grof olie filter (gaas) dat met een of 2 boutjes aan de pomp vast zit bij elkaar niet zo heel moeilijk.daar naast/achter zit het pomp huis.
4 boutjes en hij is open. de 2 tandwielen uitnemen.
en de tijd,....? kwee niet een uurtje is snel maar in 2uur moet het toch kunnen
succes!
handig om hebben,
silleconen pakking
en een bak om de olie op te vangen enkele doeken
oh ja en een tip voor het handen wassen, zeep en koffie dik!!
goedkoop alternatief voor dure zeep!
groet en succes,
RoLandRoverFranseslag schreef:
>
> Wie heeft er enig idee hoeveel werk het is om een oliepomp te
> vervangen van een Laand Rover Discovery TDi (1998)
> Het betreft de 4 cylinder versie.
> Het probleem is dat het olielampje soms vaag oplicht, bij
> stationair draaien, vooral als de automaat nog in D-stand
> staat. Waarschijnlijk omdat de moter dan nog enige weerstand
> heeft op de automaat en daardoor iets langzamer loopt dan in
> N-stand.
> De olie is vervangen, evenals het filter, de enige andere
> oorzaak die ik kan bedenken is een kapotte sensor, die heb ik
> dan ook eerst besteld, omdat het vervangen daarvan natuurlijk
> veel minder werk is.
> Affijn, wie heeft er wel eens zo'n pomp vervangen en kan me
> een idee geven van de hoeveelheid werk.
> Henk Franseslag
Ik heb geluk gehad. Ik ben begonnen met alleen de sensor te vervangen, omdat ik het opmerkelijk vond dat de motor zo mooi was blijven lopen, ondanks dat het olielampje soms aan ging. Na het vervangen van de sensor heb ik geen olielampje meer gezien.
Overigens viel de prijs van zo'n oliepomp erg mee, € 33 ex. bij budget parts, maar ja niet vervangen is nog beter
Affijn, een sensor was maar €5.
groetjes,
Franseslag
Overigens viel de prijs van zo'n oliepomp erg mee, € 33 ex. bij budget parts, maar ja niet vervangen is nog beter

groetjes,
Franseslag
Jammer, te vroeg gejuicht.
Na een week is het probleem weer terug. Ik heb gisterenavond de olie nog maar eens vervangen (wat is trouwens de originele specificatie voor olie voor de discovery Tdi 1998 4-cilinder?)
Gebeld met Daams in bergeyk, maar die dacht meteen dat de lagerschalen dan wel versleten zouden zijn, waardoor de oliepomp niet voldoende tegendruk heeft. Is dat niet wat snel, na 180.000 km?
De oliepomp in deze motors zit overigens niet meer in de carterbak, maar in een scherm bij de vertande riem (volgens Cito land rover Eindhoven)
Wat is wijsheid, de pomp toch vervangen (inclusief vertande riem), ondanks dat Daams en Cito zeggen dat die eigenlijk nooit kapot gaat?
Of moet ik de motor openmaken om te zien of de lagerschalen van de krukas teveel zijn uitgesleten?
Franseslag
Na een week is het probleem weer terug. Ik heb gisterenavond de olie nog maar eens vervangen (wat is trouwens de originele specificatie voor olie voor de discovery Tdi 1998 4-cilinder?)
Gebeld met Daams in bergeyk, maar die dacht meteen dat de lagerschalen dan wel versleten zouden zijn, waardoor de oliepomp niet voldoende tegendruk heeft. Is dat niet wat snel, na 180.000 km?
De oliepomp in deze motors zit overigens niet meer in de carterbak, maar in een scherm bij de vertande riem (volgens Cito land rover Eindhoven)
Wat is wijsheid, de pomp toch vervangen (inclusief vertande riem), ondanks dat Daams en Cito zeggen dat die eigenlijk nooit kapot gaat?
Of moet ik de motor openmaken om te zien of de lagerschalen van de krukas teveel zijn uitgesleten?
Franseslag