roetmeting etc.
roetmeting etc.
Een goede maandag allemaal.
Was weer een leuk weekend, ben even naar Rockanje geweest naar het 4x4 evenement. Heb met de Light Weight nog een Chevrolet Tahoe los getrokken, dus het viel niet tegen.
Even een paar technische vragen, wellicht dat er iemand antwoord op weet.
Afgelopen weekend merkte ik weer dat wanneer ik door het water heb gereden, dat ergens bij de vooras/ophanging tijdens het rijden een geluid geproduceerd wordt. Dit geluid kan het beste omschreven worden als een soort "kloenk". Het is te horen dus als er door het water is gereden, en er daarna over ongelijk terrein wordt gereden (torderen van de auto). Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand waardoor dit geluid veroorzaakt wordt? Wanneer de auto weer opgedroogt is, is het geluid weer weg.
Voor de apk heb ik de gegevens nodig voor de roetmeting. o.a. de temperatuur die de motor moet zijn tijdens de meting etc. Bij de garage waar ik werk hebben ze geen ervaring met een Land Rover, dus da's even lastig. Kan iemand mij helpen aan deze gegevens?
Verder ben ik benieuwd of iemand mij kan helpen aan informatie over de autogordels in een light weight. Bij mijn weten zijn die niet verplicht, echter is deze informatie ergens te achterhalen? Staat het ergens officieel op papier?
Voor de apk is er verder maar 1 probleempje en dat is dat het rechtervoorwiel vooruit soepel draait, maar wanneer hij achteruit wordt gedraaid draait hij de halve omwenteling soepel, en de andere helf met wat weerstand. Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt?
Veel vragen, maar ik hoop dat er wat antwoorden boven komen.
Alvast bedankt.
René Herlaar
Re: roetmeting etc.
hoi Rene,
hopelijk hieronder wat antwoorden op jou vragen... anders mail je maar weer
De APK eisen voor roetmeting zijn:
- alleen voor diesel-auto's vanaf 1-1-1980
- waarden: 2,5 L-1 voor natuurlijk aanzuiging en 3,0 L-1 voor drukvulling (tenzij hogere waarden op kentekenbewijs staan vermeld)
- toerental stationair: min 500 omw/min en max 1000 omw/min
- min olietemp: 60 oC
De APK eisen voor autogordels zijn:
- voor 1-1-1971: geen gordels verplicht
- tussen 1-1-1971 en 1-1-1990: gordels alleen verplicht voor bestuurder en bijrijder (niet achterin)
- na 1-1-1990: verplicht voor alle aanwezige zitplaatsen (ook achterste bankjes)
keurmerk gordels pas noodzakelijk vanaf 30-9-1999
wat beschadigingen betreft: "De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht."
Het wiel probleem zit in de remschoenen. Blijkbaar loopt het de achterste remschoen aan en is dus iets te strak gesteld. Let wel: als je je wiel ronddraait moet je de remschoenen kunnen horen aanlopen ze mogen niet volledig vrij liggen maar ook niet dermate gesteld zijn dat het wiel niet meer rond kan draaien. Wat de APK eisen voor de remmen betreft:
In gebruik genomen na 30 juni 1967, moeten zijn voorzien van een bedrijfsrem waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 5,2 m/s² bedraagt, bij een pedaalkracht van niet meer dan 500 N. Dit wordt getest bijk een snelheid van ca 50 kph.
Verder mag de auto NIET scheeftrekken tijdens het remmen en mag de achteras niet overberemd zijn.
grtz. johan
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen / Jos Leurs) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 107'' series I StaWag 4 cilinder uit 1957: naamloos
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: Tonka
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
hopelijk hieronder wat antwoorden op jou vragen... anders mail je maar weer
De APK eisen voor roetmeting zijn:
- alleen voor diesel-auto's vanaf 1-1-1980
- waarden: 2,5 L-1 voor natuurlijk aanzuiging en 3,0 L-1 voor drukvulling (tenzij hogere waarden op kentekenbewijs staan vermeld)
- toerental stationair: min 500 omw/min en max 1000 omw/min
- min olietemp: 60 oC
De APK eisen voor autogordels zijn:
- voor 1-1-1971: geen gordels verplicht
- tussen 1-1-1971 en 1-1-1990: gordels alleen verplicht voor bestuurder en bijrijder (niet achterin)
- na 1-1-1990: verplicht voor alle aanwezige zitplaatsen (ook achterste bankjes)
keurmerk gordels pas noodzakelijk vanaf 30-9-1999
wat beschadigingen betreft: "De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht."
Het wiel probleem zit in de remschoenen. Blijkbaar loopt het de achterste remschoen aan en is dus iets te strak gesteld. Let wel: als je je wiel ronddraait moet je de remschoenen kunnen horen aanlopen ze mogen niet volledig vrij liggen maar ook niet dermate gesteld zijn dat het wiel niet meer rond kan draaien. Wat de APK eisen voor de remmen betreft:
In gebruik genomen na 30 juni 1967, moeten zijn voorzien van een bedrijfsrem waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 5,2 m/s² bedraagt, bij een pedaalkracht van niet meer dan 500 N. Dit wordt getest bijk een snelheid van ca 50 kph.
Verder mag de auto NIET scheeftrekken tijdens het remmen en mag de achteras niet overberemd zijn.
grtz. johan
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen / Jos Leurs) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 107'' series I StaWag 4 cilinder uit 1957: naamloos
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: Tonka
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
René Herlaar schreef:
> Even een paar technische vragen, wellicht dat er iemand
> antwoord op weet.
>
> Afgelopen weekend merkte ik weer dat wanneer ik door het
> water heb gereden, dat ergens bij de vooras/ophanging tijdens
> het rijden een geluid geproduceerd wordt. Dit geluid kan het
> beste omschreven worden als een soort "kloenk". Het is te
> horen dus als er door het water is gereden, en er daarna over
> ongelijk terrein wordt gereden (torderen van de auto). Heeft
> iemand hier ervaring mee, of weet iemand waardoor dit geluid
> veroorzaakt wordt? Wanneer de auto weer opgedroogt is, is het
> geluid weer weg.
>
Geen idee wat dit kan zijn, kan mischien iets te maken hebben met het afkoelen van je as in het water?????
> Voor de apk heb ik de gegevens nodig voor de roetmeting. o.a.
> de temperatuur die de motor moet zijn tijdens de meting etc.
> Bij de garage waar ik werk hebben ze geen ervaring met een
> Land Rover, dus da's even lastig. Kan iemand mij helpen aan
> deze gegevens?
>
Wat ik begrepen heb van mijn apk-boer is dat de gegevens niet bekent zijn, hij is dus uitgegaan van een aannemelijk toerental (zo'n 3300 - 3500), de motorolie moet minimaal 80 graden bedragen (was bij mij even lastig i.v.m. de oliekoeler)
Het maximum toerental kun je instellen door de bout onder het gaspedaal te verlengen / verder uit te draaien.
Een scan van de uitdraai van mijn laatste roetmeting is naar je onderweg.
> Verder ben ik benieuwd of iemand mij kan helpen aan
> informatie over de autogordels in een light weight. Bij mijn
> weten zijn die niet verplicht, echter is deze informatie
> ergens te achterhalen? Staat het ergens officieel op papier?
>
Kijk even op de site van de RDW, hier staan de data op vanaf wanneer een gordel verplicht is, bij grijs kenteken pas vanaf bouwjaar 1985 dacht ik.
> Voor de apk is er verder maar 1 probleempje en dat is dat het
> rechtervoorwiel vooruit soepel draait, maar wanneer hij
> achteruit wordt gedraaid draait hij de halve omwenteling
> soepel, en de andere helf met wat weerstand. Heeft iemand een
> idee waardoor dit veroorzaakt wordt?
>
Geen idee
> Veel vragen, maar ik hoop dat er wat antwoorden boven komen.
>
> Alvast bedankt.
>
> René Herlaar
Groet, Victor Rutten
> Even een paar technische vragen, wellicht dat er iemand
> antwoord op weet.
>
> Afgelopen weekend merkte ik weer dat wanneer ik door het
> water heb gereden, dat ergens bij de vooras/ophanging tijdens
> het rijden een geluid geproduceerd wordt. Dit geluid kan het
> beste omschreven worden als een soort "kloenk". Het is te
> horen dus als er door het water is gereden, en er daarna over
> ongelijk terrein wordt gereden (torderen van de auto). Heeft
> iemand hier ervaring mee, of weet iemand waardoor dit geluid
> veroorzaakt wordt? Wanneer de auto weer opgedroogt is, is het
> geluid weer weg.
>
Geen idee wat dit kan zijn, kan mischien iets te maken hebben met het afkoelen van je as in het water?????
> Voor de apk heb ik de gegevens nodig voor de roetmeting. o.a.
> de temperatuur die de motor moet zijn tijdens de meting etc.
> Bij de garage waar ik werk hebben ze geen ervaring met een
> Land Rover, dus da's even lastig. Kan iemand mij helpen aan
> deze gegevens?
>
Wat ik begrepen heb van mijn apk-boer is dat de gegevens niet bekent zijn, hij is dus uitgegaan van een aannemelijk toerental (zo'n 3300 - 3500), de motorolie moet minimaal 80 graden bedragen (was bij mij even lastig i.v.m. de oliekoeler)
Het maximum toerental kun je instellen door de bout onder het gaspedaal te verlengen / verder uit te draaien.
Een scan van de uitdraai van mijn laatste roetmeting is naar je onderweg.
> Verder ben ik benieuwd of iemand mij kan helpen aan
> informatie over de autogordels in een light weight. Bij mijn
> weten zijn die niet verplicht, echter is deze informatie
> ergens te achterhalen? Staat het ergens officieel op papier?
>
Kijk even op de site van de RDW, hier staan de data op vanaf wanneer een gordel verplicht is, bij grijs kenteken pas vanaf bouwjaar 1985 dacht ik.
> Voor de apk is er verder maar 1 probleempje en dat is dat het
> rechtervoorwiel vooruit soepel draait, maar wanneer hij
> achteruit wordt gedraaid draait hij de halve omwenteling
> soepel, en de andere helf met wat weerstand. Heeft iemand een
> idee waardoor dit veroorzaakt wordt?
>
Geen idee
> Veel vragen, maar ik hoop dat er wat antwoorden boven komen.
>
> Alvast bedankt.
>
> René Herlaar
Groet, Victor Rutten
Dit klopt niet helemaal, kijk in mijn voorgaande bericht voro de juiste data.... (uit het APK regelemant gehaald, met dank aan Bowy...
)

Heb de RDW nog even een mailtje gestuurd, volgens hun gegevens behoeven bedrijfswagens (light weight grijs kenteken) die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen niet van een autogordel te zijn voorzien. (artikel 5.3.47).
Dus weer een probleem opgelost!
René
Dus weer een probleem opgelost!
René
aanvulling hierop (volgende keer handig als je er ook bij vermeld dat jet gr kent is... dan kan ik dat voor je opzoeken ipv geel kent!!!)
Bedrijfsauto's die na 31 december 1989 doch voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten voorzien zijn van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen
Bedrijfsauto's die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen
DUS: DEZELFDE EISEN ALS PERSONENWAGENS!!! je moet dus WEL autogordels hebben
Bedrijfsauto's die na 31 december 1989 doch voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten voorzien zijn van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen
Bedrijfsauto's die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen
DUS: DEZELFDE EISEN ALS PERSONENWAGENS!!! je moet dus WEL autogordels hebben
lezen is weten!!
Jongens (en meisjes uiteraard ook),
blijft aub goed opletten op de juiste interpretatie van de wetgeving!!
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: lees altijd een regel verder dan je neus lang is.
Dat voorkomt telleurstellingen en verkeerde berichtgevingen.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
blijft aub goed opletten op de juiste interpretatie van de wetgeving!!
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: lees altijd een regel verder dan je neus lang is.
Dat voorkomt telleurstellingen en verkeerde berichtgevingen.
Aad Koene,
Vreemd, mijn S3 grijs kenteken uit 1977 werd vorig jaar pas goedgekeurd toen de licht gerafelde gordel verwijdert werd (met steekproef).
Dennis B.
Dennis B.
Willekeur?
Dennis,
eens te meer blijkt daar maar weer uit dat er met diverse maten gemeten wordt, maar let op: als eigenaar blijf je eindverantwoordelijke en als Nederlands staatsburger dien je op de hoogte te zijn van de wetgeving.
Als je bij een RWD wegcontrole eruit gepikt wordt en een keurmeester hebt die de regels wel goed kent en letterlijk toepast ga je alsnog nat.
Aad Koene,
eens te meer blijkt daar maar weer uit dat er met diverse maten gemeten wordt, maar let op: als eigenaar blijf je eindverantwoordelijke en als Nederlands staatsburger dien je op de hoogte te zijn van de wetgeving.
Als je bij een RWD wegcontrole eruit gepikt wordt en een keurmeester hebt die de regels wel goed kent en letterlijk toepast ga je alsnog nat.
Aad Koene,
Re: Willekeur?
Aad,
Of het nu wel of niet hoeft, er zitten ondertussen weer mooie nieuwe in.
Ik voel mij een stuk prettiger in de auto met een gordel om.
Dennis B.
Of het nu wel of niet hoeft, er zitten ondertussen weer mooie nieuwe in.
Ik voel mij een stuk prettiger in de auto met een gordel om.
Dennis B.