voorrem problemen
voorrem problemen
Gedurende enige maanden heb ik problemen met mijn voorremmen. Ik heb een 109 Benzine uit 1978. Tijdens de APK keuring afgekeurd op trekken naar links bij redelijk kort fel/hard remmen. Dit is ook aan het stuur te merken.
Dit bleek inderdaad zo te zijn, doormij nooit opgemerkt. (Naar links trekken is probleem aan rechter kant volgens mij)
Sindsdien heb ik alles volgens mij al geprobeerd: echter geen resultaat.
Het probleem is dat na afstellen en starten er normaal kan worden geremd, (goed/redelijk recht) maar na 10 minuten rijden en diverse keren optrekken en remmen het probleem ontstaat.
Wat al gedaan?
- ontlucht, remolie vervangen, remcylinder zuigerrubbers vervangen, remcylinders gereinigd, remschoenen en trommel schoongemaakt , ontlucht: zelfde probleem
- Hoofdremcylinder gereviseerd, alles vernieuwd (rubbers, ringen etc) remmen ontlucht (met cilinder ingedrukt): zelfde probleem.
- Afstelling diverse malen remmen (boutjes ca 2-3 klinkjes), wieluitlijning, bandenspanning, niets helpt.
- Beide voorremmen remschoenen vernieuwd, zelfde probleem.
- Vakuum op de rembekrachtiger werkt.
Voor mijn gevoel krijg ik dit niet meer goed omdat ik niet meer weet waar te zoeken.
Hebben jullie aub tips voor mij?
Dit bleek inderdaad zo te zijn, doormij nooit opgemerkt. (Naar links trekken is probleem aan rechter kant volgens mij)
Sindsdien heb ik alles volgens mij al geprobeerd: echter geen resultaat.
Het probleem is dat na afstellen en starten er normaal kan worden geremd, (goed/redelijk recht) maar na 10 minuten rijden en diverse keren optrekken en remmen het probleem ontstaat.
Wat al gedaan?
- ontlucht, remolie vervangen, remcylinder zuigerrubbers vervangen, remcylinders gereinigd, remschoenen en trommel schoongemaakt , ontlucht: zelfde probleem
- Hoofdremcylinder gereviseerd, alles vernieuwd (rubbers, ringen etc) remmen ontlucht (met cilinder ingedrukt): zelfde probleem.
- Afstelling diverse malen remmen (boutjes ca 2-3 klinkjes), wieluitlijning, bandenspanning, niets helpt.
- Beide voorremmen remschoenen vernieuwd, zelfde probleem.
- Vakuum op de rembekrachtiger werkt.
Voor mijn gevoel krijg ik dit niet meer goed omdat ik niet meer weet waar te zoeken.
Hebben jullie aub tips voor mij?
Re: voorrem problemen
Heb je ook gekeken of de veertjes aan bijde kanten goed zitten, dat was bij mij eens het geval. Na het zetten kwamen ze niet goed terug daarom scheeftrekken. En zijn de remcylinders ook ingevet (de zuigers en hun rubbers) als je het toch los heb dit zorgt voor langere levens duur.
jo fo
jo fo
komt er geen olie uit je kering ?
Hierdoor worden de remschoen vet.
Als die olie er eenmaal in je remschoen zit krijg je die er niet meer uit
Hierdoor worden de remschoen vet.
Als die olie er eenmaal in je remschoen zit krijg je die er niet meer uit
Het lijkt erop dat er een trommel warmer wordt/blijft tijdens het rijden/remmen.
Warme of koude schoenen/trommels geven verschillende remkrachten.
Kijk eens of de schoenen allebei wel loskomen van de trommel (veertjes en afstelschroef).
Wissel de trommels links en rechts eens om?
Groet en succes, Hendrik.
Blue-Box SIII
Warme of koude schoenen/trommels geven verschillende remkrachten.
Kijk eens of de schoenen allebei wel loskomen van de trommel (veertjes en afstelschroef).
Wissel de trommels links en rechts eens om?
Groet en succes, Hendrik.
Blue-Box SIII
Rob,
probeer eens andere remtrommels.
Ik heb ze wel even voor je te leen, maar woon in Groningen
gr
henk kruims
probeer eens andere remtrommels.
Ik heb ze wel even voor je te leen, maar woon in Groningen
gr
henk kruims
Hoi,
Lopen je afstelboutjes aan de achterkant van de ankerplaat niet los aan de linkerkant.
Stel ze af en zet er een merkteken op en kijk dan als hij weer scheeftrekt of het merkteken is verlopen. Zo ja dan zijn de veerringen achter de boutjes slap.
Veel succes.
Henk T....
Lopen je afstelboutjes aan de achterkant van de ankerplaat niet los aan de linkerkant.
Stel ze af en zet er een merkteken op en kijk dan als hij weer scheeftrekt of het merkteken is verlopen. Zo ja dan zijn de veerringen achter de boutjes slap.
Veel succes.
Henk T....
Reviseer de remciliders. Is een uurtje werk, maar deed bij mij ook wonderen.
Het feit dat de problemen optgreden na een poosje rijden betekent dat het te maken heeft met dat de remmen warm worden. Een mogelijkheid is al gegeven, nl de trommels en het blijven hangen van de schoenen. Een adnere mogelijkheid is dat er olie in de schoenen zit die, als het warm wordt, uit de schoenen komt en daardoor slechter gaat remmen. Gemakkelijk is om de schoenen eruit te halen, flink inspuiten met remreiniger en daarna in de fik zetten. Dit aantal keer herhalen tot de schoenen goed warm zijn. Monteren, en goed controleren of er geen olie in de trommels zit (bijv. door lekkende kering), evt goed schoonmaken. Controleer inderdaad ook of de veertjes goed gemonteerd zitten, en of de cilinders niet lekken (maar dat zou al opgevallen moeten zijn doordat je olie verliest uit je reservoir).
succes,
Johan
succes,
Johan
Re: voorrem problemen, vervolg
Thanks voor de reacties. Gisteren opnieuw alles los aan de voorkant en ontlucht rechts. Beide wielen en trommels verwisseld: niet meer rechts trekken maar nu naar links. Verder werd rechts wat warmer dan links. Denk dus dat inderdaad de linker trommel het probleem gaf. Echter: hij is in perfecte staat en heeft geen groeven etc. Dus vreemd.
Er zit overigens geen olie vervuiling op de schoenen omdat ze ook nieuw zijn.
Kan een ander type velg ook de oorzaak zijn? Ik ga het proberen omdat het wiel met de beste remkracht een iets ander type bleek (LARO type met enkele bollingen rond de naaf)
Mogelijk kan ook het nogmaals stevig ontluchten de oorzaak hebben weggenomen of de afstelling van de stelschroeven te strak staan links?
Opvallend was dat er nu bij stevig remmen eerst lichte neiging naar links is en iets later bij bijna stilstand meer naar links (achterwielen effect?)
Rob
Er zit overigens geen olie vervuiling op de schoenen omdat ze ook nieuw zijn.
Kan een ander type velg ook de oorzaak zijn? Ik ga het proberen omdat het wiel met de beste remkracht een iets ander type bleek (LARO type met enkele bollingen rond de naaf)
Mogelijk kan ook het nogmaals stevig ontluchten de oorzaak hebben weggenomen of de afstelling van de stelschroeven te strak staan links?
Opvallend was dat er nu bij stevig remmen eerst lichte neiging naar links is en iets later bij bijna stilstand meer naar links (achterwielen effect?)
Rob