Steekas zit vast

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martin Merts

Steekas zit vast

Bericht door Martin Merts »

Gister opweg naar de maasvlakte na ongeveer 5km, kwam er een raar tikkend geluid uit mijn voor as. Toen ik even wou kijken wat het was bleek dat mijn steekas vast zit. deze krijg ik er niet uit, niet met en niet zonder hubcap.
Vorige maand heb ik hem er nog uitgehad, dus het moet kunnen.
Iemand misschien een idee hoe ik hem er toch uit zou kunnen krijgen zonder iets te slopen?
Ik kon gister dus helaas niet rijden op de maasvlakte, ben wel geweest maar met de golf van m'n schoonmoeder. Het was wel leuk om weer zo veel landrovers in de modder te zien, ook nog even met Theo mee gereden. Daarna nog lekker gebarbeknoeid, was dus wel een geslaagde dag.

Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'
Jan F.

Re: Steekas zit vast

Bericht door Jan F. »

Hoe haal je een steekas voor eruit zonder naaf los te maken?? In je fusee zit toch een kruiskoppeling en m.i. past deze niet door die naaf.
Of toch wel?

Groet, Jan F.
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Indd dat gaat niet passen.
Je moet ook een deel van het fuseehuis losmaken.
Anders past de steekas er niet uit.
Foto's van alle losse onderdelen zijn te vinden op mijn site.
Hoe zit het trouwens met de foto's martin, je vrouw/vriendin heeft er veel geschoten.
Komen ze nog online?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Sorry Jan en MArtijn moet jullie ongelijk geven kan nl wel. Eerst alles er normaal af zodat je in de swivel kijkt en dan de hubcap er weer op om bijvoorbeeld aan te kunnen trekken......

Martin, ik had dit probleem ook dit kan komen door getordeerde splines op de steekas aan de diff zijde Je kunt hem dan loskrijgen maar je bent dan wel vaak toe aan een nieuwe loskrijgen gaat het makkelijks met een groot breekijzer (80 cm ) of grote hefboom....

Succes

Groetjes Bowy

ps je kunt er ook mee doorrijden maar vroeg of laat breekt ie dan omdat ie al getordeerd is....
Nadine

Bericht door Nadine »

Martijn, ik heb de volle fotorolletjes vanmiddag weggebracht om te laten ontwikkelen. Ze zijn woensdag klaar, als het goed is.
Er staan ook nog foto's van Den Hout op.
Martin zal ze inscannen en dan op het prikbord zetten zodat iedereen ze kan zien.

Groeten Nadine
Disco

Bericht door Disco »

Nadine er zijn ook bedrijven die als je het vraagt voor niet al te veel ze gelijk op cd zetten.

Ps.ik vind het maar niks krijg ik wat foto's toegestuurt zet ze ze op mijn prikbord.

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Mike

Bericht door Mike »

Jammer man. Hulp nodig ermee?
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

> wat het was bleek dat mijn steekas vast zit. deze krijg ik er
> niet uit, niet met en niet zonder hubcap.
> Vorige maand heb ik hem er nog uitgehad, dus het moet kunnen.
> Iemand misschien een idee hoe ik hem er toch uit zou kunnen
> krijgen zonder iets te slopen?

Een zelfgemaakte trekhamer (stalen stang met schuifgewicht dat tegen een blokkering op de stang geschoven wordt) aan het uiteinde vastlassen.
Paar keer schuiven en hij komt eruit.
Martin Merts

Ik ga het vanavond maar weer even proberen dan zal ik inderdaad ook het fusee huis losmaken. hopelijk gaat het dan lukken, en vind ik de oorzaak.
Mike als je zin hebt ben je welkom, twee weten altijd meer dan één.

Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'
Mike

Bericht door Mike »

Hoe laat wil je dat ik verschijn?
Disco

Bericht door Disco »

Toch wel in vlees en bloed hoop ik,geestelijke bijstand kan ik hier vandaan ook leveren

Groeten Theo Kaufmann/Disco(Geest(ig)
Martin Merts

Mike ik denk dat ik om een uur of 7 wel aan de slag ga, dus dan ben je welkom. Theo als jij ons dan geestelijk steunt dan moet het gaan lukken.

Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'
Bob Nonnekens

Bericht door Bob Nonnekens »

Maar wel het risico dat het verzwakte gedeelte (getordeerd) breekt af en blijft in je diff hangen. Voordeel is wel dat je nu (als je de andere steekas niet vergeet ;^) ) je de diff wel kunt loshalen (tenzij het afgebroken deel flink uitsteekt maar ik verwacht een breuk dicht tegen of ter hoogte van de spiebanen). En je moet normaal toch de resten uit de diff verwijderen of de diff controleren op achtergebleven zooi.

Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat je met een lange staaf vanaf de andere kant door de vooras en diff heen aan het tikken gaat. Moet je helaas wel aan de andere kant ook alles (Swivel e.d.) los halen; niet echt leuk.

Suc6

Bob Nonnekens

('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Bob helaas dit is geen mogelijkheid (dit doortikken) in het midden van de diff zit een stalen pen waar aan beide kanten zeer weinig ruimte is om iets doorheen te tikken...

Groetjes Bowy

ps meestal als hij afbreekt bij demontage kun je het losse stukje er goed uitkrijgen maar dien je idd je andere steekas wel te demonteren.
Martin Merts

Opgelost. Bedankt Mike!!!

Ik ga mij nu even diep zitten schamen.
De voorste steek as kan je er inderdaad niet zo uittrekken, weer even niet goed nagedacht.
Het tikkende trillende geluid wat volgens mij bij de voor as vandaan kwam, bleek te komen doordat m'n achterste aandrijfas los zat. Gelukkig zijn Mike z'n oren beter dan die van mij, hij hoorde dat het geluid van achter kwam. Dus gewoon even alles aandraaien en het is opgelost.
Gelukkig dus niks ernstigs, ik had het dus in 10 min kunnen oplossen en lekker op de maasvlakte kunnen spellen. Weer wat geleerd.

Allemaal bedankt voor jullie adviezen, en Mike bedankt voor je hulp.

Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'
Disco

Re: Opgelost. Bedankt Mike!!!

Bericht door Disco »

Gelukkig weer onderweg,hoeven schoonpa en schoonma ook niet meer op hun smetteloos witte(najah na de maasvlakte) VWtje te wachten.
Ps. wanneer gaan we video's verkopen?????

Groeten Theo kaufmann/Disco
Mike

Re: Opgelost. Bedankt Mike!!!

Bericht door Mike »

Geen probleem, joh. Soms zijn een paar 'verse' oren alles wat je nodig hebt. Dat en een moment sleutel, uiteraard..

Overigens, Theo, je moet toch echt wat aan je rijstijl doen, want de kinderen vervelen zich blijkbaar achterin die disco van je.. Het bewijs zit op de video.. Ze zitten gewoon tijdschriften te lezen!

Groetjes Mike
Plaats reactie