Ff vraag over sturen??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
The green No Mud//Volvo760 GLE

Ff vraag over sturen??

Bericht door The green No Mud//Volvo760 GLE »

Rijdt een RR '86

Bij ca 100 kms/u begint het stuur te trillen, sec bij 100
Bij 80 of 120 geen last
Ik voel hem als het ware tikken op iets hards, lijkt wel vertanding in stuurhuis oid
Banden zij uit en te treuren uitgebalanceerd.
Toch bij stilstand met zijn voorpoten van de grond zit er geen speling bij draaiïng van het stuur.
Die bewuste schokdemper onder de motor is vervangen.

Wie o wie??

Bvd
Jan
Aad Koene

Re: Ff vraag over sturen??

Bericht door Aad Koene »

Jan,

ik ben blij je weer op het Prikbord tegen te komen, je droge humor hebben we gemist.

Het gebied tussen de 80 en 110 km/u is en probleemgebied voor auto`s.
Vergelijk het maar een beetje met de geluidsbarierre bij vliegtuigen.

De trilling komt waarschijnlijk niet bij je stuur vandaan maar wordt het stuur gebruikt als uitlaatklep voor deze trilling.

Een aantal zaken die de trilling direct kunnen veroorzaken zijn:
- banden in onbalance (is reeds nagekeken)
- speling op de wiellagers (is reeds nagekeken)
- speling in de stuurkogels
- speling op de stabilisatiestang
- speling op de reactiearmen
- speling op de swivels
- speling op in het stuurhuis
- speling op de lagers van de stuuras

Tot slot een aantal zaken die de trilling indirect kunnen veroorzaken:
- versleten kruisjes
- cardanas in onbalans
- speling in de aandrijflijn
- beschadingingen in de tandenwielen van bak, tussenbak en diffs
- kromme of beschadigde steekassen waardoor onbalance ontstaat

Bovenstaande opsomming is niet om je te ontmoedigen Jan, maar meer om duidelijk te maken dat trillingen niet zomaar terug te herleiden zijn naar de veroorzaker.
Handicap in dat opzicht is dat je bij een snelheid van 80 tot 100 km/u niet onder je wagen kunt gaan liggen om te zoeken waar de trilling ontstaat.
De wagen op bokken zetten en dan laten lopen kan soms soelaas bieden maar door de veranderde omstandigheden (geen opwaardse druk op wielen, assen en veren) kan het zoeken bemoeilijkt worden en de trilling zelfs niet op treden.

Succes met de zoektocht.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
The green No Mud//Volvo760 GLE

Bericht door The green No Mud//Volvo760 GLE »

Dank Aad,
Ik heb het lijstje uitgeprint om af te lopen en klarblijkelijk ben ik nog wel ff zoet.

Ik verwacht weer hoge omzetcijfers bij de Mijdrechtse firma en begrijp direct volgens jouw opsomming dat ze er best na een stevige reparatie naast kunnen zitten.
Als dit gevonden is resteerd er nog maar een dingetje en dat is een ruilautomaatbak
maar daar wacht ik nog ff mee want het is al bijna de auto van 6miljoen.

Prettige dag allen.

Groeten uit het regenovergoten Huizen

Jan
Eric

Bericht door Eric »

Wat ik nog mis op het lijstje, en wat wel een van de dingen is waar ik het eerst naar zou kijken is de sporing van de voorwielen. Zeker wanneer de spoorstang er onlangs af is geweest (bijvoorbeeld voor het vervangen van stuurkogels) kan de toesporing veranderd zijn. Als je er al langer mee rondrijdt merk je dit ook aan het scheef afslijten van de voorbanden. Maar het kan ook trillingen veroorzaken. In sommige gevallen zelfs behoorlijk 'klapperen'....
Die sporing is nauwelijks zelf te controleren...maar een garage helpt je graag verder.

Succes!
Plaats reactie