Blauwe rook uit luchtfilter?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RRonald

Blauwe rook uit luchtfilter?

Bericht door RRonald »

Zojuist heb ik een uurtje snelweg met mijn S3 benzine achter de rug en bij het uitschakelen 'dieselt' hij altijd even na. Meestal eindig ik dit door het gaspedaal kort in te trappen, maar toen ik dat net deed, kwam er allemaal blauwe rook onder de motorkap vandaan. Toen ik deze opentrok, zag ik het laatste pluimpje nog uit het luchtfilterhuis komen.
Iemand een idee wat dit is? Zou het te maken kunnen hebben met de loodvervanger die ik eerder deze week weer bij de benzine heb gegooid?
Anton

Re: Blauwe rook uit luchtfilter?

Bericht door Anton »

nadieselen wil nog wel is gebeuren als de brandstofpomp (of timing)te "vroeg"afgesteld staat.
in jou geval kan ik me voorstellen dat de krukas achteruit ging draaien
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

ja, precies wat anton zegt.
jouw motor heeft heel kort de verkeerde kant opgedraaid.dan komt als het ware rook uit de inlaat en hij zuigt lucht aan door de uitlaatpijp.het kan ook gebeuren als je merkt dat je motor het niet meer trekken kan in terrein of zo en hij slaat bijna af.als je dan je koppeling intrapt kan het voorkomen dat hij net een twijfelslag de andere kant op draait en dat de motor de verkeerde kant op gaat draaien.sommige dieselmotoren hebben dat wel eens.zaak is dan om het spulletje direkt tot stilstand te brengen door een hoge versnelling in te schakelen en de koppeling op te laten komen en de voet op de rem want als de motor de verkeerde kant opdraait dan draait de oliepomp ook verkeerd om en je heb dan geen smering meer.tevens kan de motor op hol slaan..oppassen dus!
heb het zelf eens met een machine gehad en dat is gelukkig allemaal goed gegaan.de motor liep heel normaal maar er kwam veel rook uit het luchtfilter en alles draaide de verkeerde kant op,heel apart.ook bleef het oliedruklampje branden.na zo'n 5 a 10 seconden had ik hem uit en het blok loopt nog steeds goed dus ben ik er goed vanaf gekomen.

groetjes, tom
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Kan ook komen dat je motor te veel nagloeiende kool in zijn cylinderkop heeft.
Die kan dan het nadieselen veroorzaken. Een rit met stevig toerental en hoge werklast (aanhanger of de bergen in) kan de kool doen verbranden. Juist bij voorzichtige rijders kan dit voor komen.
Plaats reactie