(diesel)kachel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Phillip

(diesel)kachel

Bericht door Phillip »

Beste Iedereen,

Ik wil voor de winter een kachel plaatsen in onze ambulance. Heeft iemand ervaring. Op marktplaats staan enkele webasto's (dieselkachel) te koop, 24 volt. Zijn deze gemakkelijk en veilig in te bouwen en waar moet je op letten? Of is het gemakkelijker en beter om een gaskachel (blaas) in te bouwen.
Aanbiedingen voor kachels tegen een redelijke prijs zijn ook welkom.

Vast bedankt voor de reactie
Theo

Re: (diesel)kachel

Bericht door Theo »

Ik heb ook een eberspacher diesel stand kachel, maar dan moet je wel in de bestaande koelwaterleidingen een aansluiting maken. Voor jou ambulance zou het het beste zijn een aparte extra radiator net ventilator te plaatsen als je een waterverwarming neemt.

Ook zijn er hete lucht diesel kachels te koop, worden ook veel in boten en vrachtwagens gebouwt voor verwarming.

groeten Theo
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Theo,

Zowel Eberspacher als Webasto maken ook heteluchtkachels die op diesel lopen.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
110

Bericht door 110 »

Phillip,

ik zou kijken voor een standkachel die ook de motor voor verwarmt.
Dit spaart je motor, scheelt in je brandstofkosten en geeft (eventueel met een extra radiator) ook meer warmte in de cabine.

De bekende R.B. te B. en R. heeft volgens mij nog Webasto kachels (DBW 46) te koop, en ook de extra radiatoren (met ventilator).

Ik heb eventueel wel de inbouw "handleiding" voor je.

Succes.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Erik en anderen,

de Webasto`s bij Ron zijn helaas op.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Phillip

Bericht door Phillip »

O.k.,

Ik begrijp uit de reacties dat er twee soorten kachels zijn. Hete lucht kachels en kachels die het koelwater verwarmen. "110" (geen verdere naam) heeft aangegeven dat een dbw 46 de beste kachel is en dat die het koelwater verwarmt en dat dat ook beter voor je motor zou zijn omdat je die dan kan voorverwarmen. Verder begrijp ik dat je dan een extra radiator in de ruimte krijgt die je wil verwarmen. Lijkt mij eerlijk gezegd allemaal niet zo gek. Wordt die kachel dan in de motorruimte ingebouwd of krijg je hele lange koelwaterslangen? En waar zit dan de in- en uitlaat? Wat is normaal gesproken de prijs van een dergelijke kachel en zijn ze ook nieuw te koop? Misschien wil iemand nog even reageren.

Phillip Braas,
blauwe landrover SIII ambulance diesel
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Phillip,

Een extra radiator in de bak had je al, deze zat zelfs al aangesloten op het koelsysteem, eventueel zou je hier een kachel op aan kunnen sluiten. Ventilatoren zouden ook al in een ambulance moeten zitten. De luchtkanalen lopen door het tussenschot en komen in het midden samen bij een radiatortje.

Bij mij gaat dit alles er weer uit, en bouw ik een hete lucht verwarming in. Ik denk wel dat ik de luchtkanalen door het tussen schot ga gebruiken.

Groet, Victor
110

Bericht door 110 »

Kijk ook even op de site van Webasto, maar schrik niet van de nieuwprijzen van standkachels !
De DBW 46 is niet de "beste" kachel, maar één die Defensie in de 110's (sommige ?) liet bouwen. Het is eigenlijk al een verouderd model, maar alle onderdelen zijn nog gewoon te krijgen.

De kachel komt in de motorruimte en verwarmt het koelwater. Dat koelwater wordt weer rondgepompt door een extra pompje en komt dan/dus ook in de binnen verwarmings radiator(en).

Groet
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Heb zelf vorig jaar een tweedehands (250 Euro)thermotop C ingebouwd.
Werkt perfect, ook ommin de auto te slapen ideaal. Heb het tot nu toe met de standaard kachel en aanjager gebruikt maar wil dit najaar een apart systeem met kachel achterin aansluiten zodat hij voor overnachtingen niet ook de motor warm hoeft te stoken. Vreet wel redelijk stroom dus een overbemeten deep cycle accu is geen overtollige luxe.
Plaats reactie