breed/verstralers:bekabeling?
breed/verstralers:bekabeling?
Laatst had ik al even een posting gedaan over hoe en wat voor breed en verstralers ik zou moeten aanschaffen.
Ik heb nu twee breed- en twee verstralers van Ring, en een universele dakdrager die perfect past op m'n series IIa hardtop.
nu zit ik met 't volgende:
hoe moet ik de bekabeling laten lopen, ik moet iets hebben dat ik de lampen er weer af kan pakken, want 's zomers rijdt ik met de softtop. ook moet eea waterdicht zijn uiteraard.
zijn er handige oplossingen met waterdichte 12v stekerverbindingen? Hoe hebben andere 4x4 fanaaten dit opgelost?
Durk
Ik heb nu twee breed- en twee verstralers van Ring, en een universele dakdrager die perfect past op m'n series IIa hardtop.
nu zit ik met 't volgende:
hoe moet ik de bekabeling laten lopen, ik moet iets hebben dat ik de lampen er weer af kan pakken, want 's zomers rijdt ik met de softtop. ook moet eea waterdicht zijn uiteraard.
zijn er handige oplossingen met waterdichte 12v stekerverbindingen? Hoe hebben andere 4x4 fanaaten dit opgelost?
Durk
Re: breed/verstralers:bekabeling?
Hoi Durk,
Leuk om te horen dat je mijn advies heb opgevolgd. ik heb er 6 aan mijn roofrack hangen, en ik heb de kabels via de deurlijst lopen, tussen de voorruit en het deurrubber, en ze vastgeplakt met carroseriekit. net onder de spiegels gaan ze richting de motorkap en hier gaan ze door een gleufje wat daar zit, naar de relais die aan het schutboard hangen. ik heb er tevens voor gekozen om ze in twee groepen te schaken ivm stroomverbruik. na het inbouwen van de 200tdi is het eerste wat ik ga doen een zwaardere dynamo plaatsen.
succes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
Leuk om te horen dat je mijn advies heb opgevolgd. ik heb er 6 aan mijn roofrack hangen, en ik heb de kabels via de deurlijst lopen, tussen de voorruit en het deurrubber, en ze vastgeplakt met carroseriekit. net onder de spiegels gaan ze richting de motorkap en hier gaan ze door een gleufje wat daar zit, naar de relais die aan het schutboard hangen. ik heb er tevens voor gekozen om ze in twee groepen te schaken ivm stroomverbruik. na het inbouwen van de 200tdi is het eerste wat ik ga doen een zwaardere dynamo plaatsen.
succes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
bekabeling: 12V waterdichte connector?
Jorrit,
Ik ga ze ook in tweeen schakelen denk ik, maar ik zit 's zomers met de softtop, als de hardtop eraf gaat moeten dus ook de lampen eraf. Ik wil dus eigenlijk een constructie dat ik de dakdrager met de lampen eraf kan pakken door een 12v waterdichte connector los te schroeven of iets dergelijks. Ik denk eraan om een gaatje te maken in de hardtop, en dan de kabel naar beneden voeren, nog een gaatje in de achterbak en dan de bekabeling onderlangs naar de motorruimte laten lopen. De series zit zo spartaans in mekaar dat je nergens een kabeltje kunt verstoppen in 't interieur.
stroomverbruik is inderdaad iets om in de gaten te houden, ik heb wel een mooie zware accu, 100aH, maar mijn dynamo levert vast niet genoeg. Ik zal de lampen dus gedoseerd moeten gebruiken. Wellicht is een andere dynamo ook nog iets voor m'n series IIa benzine, zijn er nog types die hier redelijk gemakkelijk op passen?
Durk
Ik ga ze ook in tweeen schakelen denk ik, maar ik zit 's zomers met de softtop, als de hardtop eraf gaat moeten dus ook de lampen eraf. Ik wil dus eigenlijk een constructie dat ik de dakdrager met de lampen eraf kan pakken door een 12v waterdichte connector los te schroeven of iets dergelijks. Ik denk eraan om een gaatje te maken in de hardtop, en dan de kabel naar beneden voeren, nog een gaatje in de achterbak en dan de bekabeling onderlangs naar de motorruimte laten lopen. De series zit zo spartaans in mekaar dat je nergens een kabeltje kunt verstoppen in 't interieur.
stroomverbruik is inderdaad iets om in de gaten te houden, ik heb wel een mooie zware accu, 100aH, maar mijn dynamo levert vast niet genoeg. Ik zal de lampen dus gedoseerd moeten gebruiken. Wellicht is een andere dynamo ook nog iets voor m'n series IIa benzine, zijn er nog types die hier redelijk gemakkelijk op passen?
Durk
Re: bekabeling: 12V waterdichte connector?
Heb ook extra lampen op hardtop/roofrack en wil ook wel eens met softtop rijden.
Lampen zijn nog niet aangesloten maar het idee is om de kabels via roofrack naar achterkant auto te leiden en daar een extra aanhangerstekker met doos te plaatsen.
Stekker mag dacht ik 16A per draad hebben, eventueel 2 voor de aarding en 1 per lamp.
Henk
Lampen zijn nog niet aangesloten maar het idee is om de kabels via roofrack naar achterkant auto te leiden en daar een extra aanhangerstekker met doos te plaatsen.
Stekker mag dacht ik 16A per draad hebben, eventueel 2 voor de aarding en 1 per lamp.
Henk
Re: bekabeling: 12V waterdichte connector?
Ik heb alles via een waterdichte stekker aan gesloten.
Bij een botenzaak( assesiores) heb ik een stekker en contra stekker gehaald.
Heb het gedeelte waar de pennetjes inmmoeten vast inmijn dak gezet( hier zit standaard en waterdicht kapje overheen) en aan de licht balk zit de stekker.
De relais zitten in een waterdichte elektriciteits doos(obo) en de kabels komen middels waterdichte wartels erin.
veel succes ermee
gilco
still trilling blue ranger
Bij een botenzaak( assesiores) heb ik een stekker en contra stekker gehaald.
Heb het gedeelte waar de pennetjes inmmoeten vast inmijn dak gezet( hier zit standaard en waterdicht kapje overheen) en aan de licht balk zit de stekker.
De relais zitten in een waterdichte elektriciteits doos(obo) en de kabels komen middels waterdichte wartels erin.
veel succes ermee
gilco
still trilling blue ranger
relais waterdicht verpakken
Gilco,
hier had ik inderdaad ook iets over gehoord, volgens mij bedoel jij een zg. 'dek-doorvoer' uit de boten wereld. Die kan je inderdaad met een dopje afsluiten als de kabel niet aangesloten zit. Ik zou dan inderdaad bovenop het dak een doorvoer kunnen maken.
In de motorruimte moet ik inderdaad ervoor zorgen dat het relais waterdicht wordt verpakt. Ik heb er ooknog andere zekeringen zitten die niet goed zijn beschermt, deze kan ik dus beter ook maar inpakken tegen vocht. Maar kijken of hier handige oplossingen voor zijn.
Durk
hier had ik inderdaad ook iets over gehoord, volgens mij bedoel jij een zg. 'dek-doorvoer' uit de boten wereld. Die kan je inderdaad met een dopje afsluiten als de kabel niet aangesloten zit. Ik zou dan inderdaad bovenop het dak een doorvoer kunnen maken.
In de motorruimte moet ik inderdaad ervoor zorgen dat het relais waterdicht wordt verpakt. Ik heb er ooknog andere zekeringen zitten die niet goed zijn beschermt, deze kan ik dus beter ook maar inpakken tegen vocht. Maar kijken of hier handige oplossingen voor zijn.
Durk
Re: relais waterdicht verpakken
Durk,
Zijn dit 'zwevende'zekeringen of een aantal op een printplaat?
Voor zwevende zekeringen zijn er waterdichte zekeringhouders en voor een aantal op een plaat kun je evt ook een waterdichte doos gebruiken.
Hier moet je uiteraard wel ruimte voor hebben.
Die stekker verbinding die ik heb gebruikt was geloof ik nog geen 15 euro.
Ik heb een 4 polige stekker gebruikt omdat ik 4 lampen schakel over 2 relais, dus 2 maal + en -.
De relais bedien ik met 1 schakelaar.
suc6
gilco
Zijn dit 'zwevende'zekeringen of een aantal op een printplaat?
Voor zwevende zekeringen zijn er waterdichte zekeringhouders en voor een aantal op een plaat kun je evt ook een waterdichte doos gebruiken.
Hier moet je uiteraard wel ruimte voor hebben.
Die stekker verbinding die ik heb gebruikt was geloof ik nog geen 15 euro.
Ik heb een 4 polige stekker gebruikt omdat ik 4 lampen schakel over 2 relais, dus 2 maal + en -.
De relais bedien ik met 1 schakelaar.
suc6
gilco