defender 110 county

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Misha

defender 110 county

Bericht door Misha »

ff een vraagje...

Ik heb een 110 (county) op het oog uit '85. Aangezien ik bezig ben met de aanschaf van mijn eerste LARO (sowieso mijn eerste 4 wieler), vroeg ik me af of er bepaalde dingen zijn waar ik op moet letten als ik naar deze auto ga kijken.

Ik weet dat ik het chassis kan controleren met een rubberen hammertje, maar vraag me eingenlijk meer af hoe ik kan checken of hij motorisch nog in orde is. (2,5D)
Zijn er bijvoorbeeld bepaalde 'tikjes' of andere geluidjes waar ik op bedacht moet zijn tijdens het rijen?

Al vast vriendelijk bedankt en hopelijk kan ik binnenkort melden dat er weer een trotse LARO rijder bij is!

Misha
Misha

oh ja..

Bericht door Misha »

en heeft 180000 km op de teller staan.
Chris Visser

Re: defender 110 county

Bericht door Chris Visser »

Er zijn een heleboel dingen waar je op zou moeten letten. controleer voor onderdruk/overdruk, dit hebben de 2,5 blokken al snel, maar is wel slijtage. is het luchtfilter vet? komt er rook uit de karter-ontluchting (als je die eraf hebt)?of nog erger: sputtert hij olie uit de peilstok-opening?
Door te veel overdruk kunnen de keeringen gaan lekken, ook nieuwe...

Vraag anders of er een LaRo-'kenner' met je mee gaat om de auto te bekijken. Doe die oproep evt ook op de mailinglist van de LRCH.

gr. Chris
www.opwielen.nl

ps: let ook op het schutbord he!!
110

Bericht door 110 »

Kijk eens op:

[www.british4x4.nl]

en zoek eens (bijvoorbeeld met Google) op woorden als Land Rover, Buying Second Hand.
etcetera.

Succes
andre

Bericht door andre »

Ik neem aan dat je niet veel kennis hebt van Land Rovers. Via de LRCH is een handig boekje te bestellen: Het kopen van een tweedehands Land Rover. Rij zo veel mogelijk Land Rovers als je overweegt een te kopen. Er zijn genoeg te koop. Vergeet niet dat er voor een 110 county een hoop wegenbelasting betaald moet worden. En, zoals Chris al zei, neem iemand mee die er wat van af weet.
Succes,
Andre
driver 110, Marco

Bericht door driver 110, Marco »

De gulden regel: wees je enthousiasme de baas!
Weet wat je wilt kopen. Is het een totale hobby-auto, die toch geheel uit elkaar gaat, dan is een hard chassis erg belangrijk en de rest een bijzaak. Wil je gelijk wegrijden dan moet je de volgende punten in acht nemen.
Algemeen
• Neem de tijd / neem een dag vrij;
• Maak een afspraak en plan deze overdag, met de verkoper en check na of hij / zij ook echt de tijd heeft (haastige spoed.......);
• Controlleer eerst de papieren voordat je uitgebreid de auto gaat bekijken;
• Bekijk de auto lekker op je gemak / loop er om heen / staat zij recht?;
• Neem het APK-formulier in de hand en beoordeel de auto op de APK-punten;
• Nog niet de motor gelijk starten, zolang mogelijk uitlaten en pas na de uitgebreide controle de motor koud starten en dan pas testrijden. Zo komen toch eventuele (ernstige) olie- en/of koelvloeistoflekkages aan het licht en je weet gelijk hoe de auto koud start.
• Olie lekkage is bij een Land Rover relatief. Er zijn geen olie- en waterdichte Land Rovers gemaakt!
Chassis & carosserie
• Controlleer de balken op roest en doorroesten;
• Zwakke plekken zijn: achterbalk / balk boven wielassen (bij de stootrubbers) / bevestigingspunten van de bladveren;
• Controlleer de hoek-lasnaden van de balken;
• Controlleer het schutboard en bevestigingspunten op doorroesten;
• Controlleer de deurscharnierpunten aan het schutboard op doorroesten;
• Controlleer de grille en de bevestiging van de radiateur.
Motor & aandrijving
• Controlleer motorblok op de olie inhoud en overtollige lekkage. Enige lekkage mag, dat houdt in dat er olie in het blok zit. Controlleer op leksporen van boven naar beneden dus vanaf kleppendeksel, koppakking, carterpakking;
• Bekijk voorzijde van de motor op leksporen van koelwater (waterpomp);
• Controlleer de versnellingsbak op overtollige olieleksporen;
• Is de olie redelijk schoon, dus honing kleurig, bevat het metaal schilfers?
• Controlleer de reservoirs en cilinders van de rem- en koppelingsvloeistof op inhoud, oliesporen en de carroserie eronder op invreten van eventuele lekkende rem-olie;
• Controlleer het stuurhuis op olielekkage en bekijk de carosserie / balk eronder op vettigheid / oliesporen;
• Controlleer de keerringen op olielekkage (achterzijde versnellingsbak / voorzijde achterdiff. / voorzijde versnellingsbak / achterzijde voordiff.)
• Controlleer de voorwielswiffels op olie lekkage, zijn deze nog geheel mooi chroomkleurig?
• Bekijk gelijk de binnenkant van de wielen & banden op olie lekkage, dit kan zijn door lekkende remcylinders (achter) en voor op lekkende swiffels en / of remcylinders.
• Bekijk de buitenzijde van de wielen, zijn de naven droog of erg nat door ollielekkage (pakking is droog / kapot / verpulverd);
• Bekijk voor en achter diff's op olielekkage.
• Controlleer alle stuurstangen en fuseekogels op speling en scheuren in het rubber;
• Controlleer het hulpstuurhuis in de voorste dwarsbalk (onder de radiator) op roest, speling of olielekkage.
• Controlleer de wielen op wielspeling.
Overige zaken
• Hoe is de bedrading van de verlichting e.d. Is alles (nog) goed gezekerd;
• Hoe zijn de bougie kabels c.q. de dieselinspuiters;
• Hoe is de staat van de accu;
• Test de electrische onderdelen / verlichting / kachel / ruitenwissers (nog niet de motor starten, dan weet je gelijk of de accu nog krachtig is, bij een zwakke accu zullen bijvoorbeeld de ruitenwissers traag werken);
• Wat is je indruk van de auto? uitgeleefd of normaal / uitstekend onderhouden;
Testrit
• Nog niet starten!!!
• Voel eerst even alles aan, koppel / schakel even droog (bijgeluiden?);
• STARTEN, in een keer? veel rook? hoe is het geluid - rustig / onrustig;
• Ga rijden en neem ook weer de tijd (uurtje);
• Luister naar bijgeluiden, kloppen, tikken, bonken;
• Rook bij accelereren en decelereren?
• Hoe gaat het schakelen, blijft zij goed in de 3e versnelling bij flink accelereren?
• Ga stil staan en probeer weg te rijden in 3e versnelling. Slaat normaal gesproken af of wil afslaan = goede koppeling / platen. Rijdt de auto toch heel gemakkelijk weg dan zijn de koppelingsplaten versleten = vervangen!;
• Controlleer ook de hoge en lage giering ( 4x4), bijgeluiden?
• Controlleer de achteruit versnelling, bijgeluiden?
• Trekt de auto een kant op (let op de weg, is deze wel recht);
• Remproef, stevig remmen. Trekt de auto weg?
• Rijdt in diverse snelheden en beoordeel of er trillingen ontstaan;
• Tank even voor de eigenaar en bekijk de auto dan even in een oogopslag, rook, geurtjes?
• Terug bij huis. Auto even laten lopen en onder de motorkap kijken. Alles nog droog, geen lekkage's, geen vieze geuren, rook?
• Hoe functioneert de elektra bij draaiende motor? Gaan de ruitenwissers plots sneller werken, of de lichten feller branden tijdens het gasgeven? Dan is er iets mis met de dynamo of aansluitingen.
• Zet de auto uit en loop de onderzijde en de binnenzijde van de wielen nog een keer na, oliesporen?
Jou indruk?
• Als er uit het bovenstaande niets naar voren is gekomen, dan kan je wel spreken van een hele goede auto. Ongetwijfeld kom je wel wat tegen, maar onthoudt, het is gemakkelijk sleutelen aan een Land Rover en onderdelen zijn ruim te verkrijgen. Denk je de eventuele probleem aan te kunnen, dan is de koop de moeite waard.
• De prijs. Er zijn mensen die astronomische bedragen vragen voor een auto, laat ze dat maar eventueel bewijzen (bonnen e.d.). Beledig de eigenaar nooit met een te lage prijs, want vergeet niet dat het hoge hobby en knutselgehalte ook zijn prijs heeft.
Veel succes.
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Als je al die punten in je achterhoofd houd zal je nooit een laro kunnen kopen.
Ja misschien als je een nieuwe koopt lol

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Ernst-jan & moose"130

Bericht door Ernst-jan & moose"130 »

vergeet ook niet bij het optrekken en doorschakelen of er "te veel"speling in de tussen bak zit.
dit hoor je snel genoeg d.m.v. gebonk tijdens optrekken en door schakelen.
controleer ook alle ophangrubbers van trekstangen.
vraag naar de leeftijd/kilometerstand van de distrubutie-riem(max 50/60.000km.)
succes met de aanschaf.

Ernst-jan & moose"130"
Misha

Bericht door Misha »

Iedereen heel erg bedankt voor de goede tips en adviezen!

Misha schreef:
>
> ff een vraagje...
>
> Ik heb een 110 (county) op het oog uit '85. Aangezien ik
> bezig ben met de aanschaf van mijn eerste LARO (sowieso mijn
> eerste 4 wieler), vroeg ik me af of er bepaalde dingen zijn
> waar ik op moet letten als ik naar deze auto ga kijken.
>
> Ik weet dat ik het chassis kan controleren met een rubberen
> hammertje, maar vraag me eingenlijk meer af hoe ik kan
> checken of hij motorisch nog in orde is. (2,5D)
> Zijn er bijvoorbeeld bepaalde 'tikjes' of andere geluidjes
> waar ik op bedacht moet zijn tijdens het rijen?
>
> Al vast vriendelijk bedankt en hopelijk kan ik binnenkort
> melden dat er weer een trotse LARO rijder bij is!
>
> Misha
Plaats reactie