gesmolten massakabel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jan aart

gesmolten massakabel

Bericht door jan aart »

beste prikkers,

Afgelopen vrijdagmiddag ben ik op de terugreis van m'n vakantie op de A27 in de buurt van Almere stil komen te staan ten gevolge van een smeltende massakabel. Dit ging als volgt - haperende motor - rook onder de bestuurdersstoel vandaan - en een tenslotte afslaande motor. Ik ben zo snel mogelijk op de vluchtstrook gaan staan contact af en de accu losgekoppeld. Wegenwacht gebeld en deze heeft besloten dat ik middels een bergingsauto thuis gebracht zou worden. Vandaag heb ik even de tijd genomen om te kijken wat er nu precies gebeurt is, het omhulsel van de massakabel van de accu naar de hulpbak is volledig weggesmolten en verder is er geen zichtbare schade. Mijn vraag is weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn ?, ik heb zelf al even geken of er op andere plaatsen ook massakabels lopen van de motor naar het chassis ik kon ze niet vinden weet iemand of deze er ook op horen en zo ja waar ze dan normaliter zitten.

alle tips zijn welkom want ik wil graag weer zo snel mogelijk rijden.

groeten,

Jan Aart Bos

land rover 110 stwg 3.5 liter V8 (1987)
harry

Re: gesmolten massakabel

Bericht door harry »

Zelf heb ik iets dergelijks met 230v stekker gehad, dat wil zeggen een pool geheel weggebrand. Oorzaak, slecht kontakt. Dit kan bij jou dus ook het geval zijn geweest.Waarschijnlijk geen goed kontakt gehad, waardoor er veel warmte ontstaat met de voor jou bekende gevolgen.
Groet Harry.
janaart

Bericht door janaart »

probleem is opgelost

de massakabel van het motorblok naar het chassis was gebroken, nadat ik deze en de massa kabel van de versnellingsbak naar de accu vervangen heb was het probleem over.

groeten jan aart
Danny van Leeuwen

Bericht door Danny van Leeuwen »

Alle massa van de hele auto over één kabeltje wordt ook inderdaad wel erg warm, en dat met deze hitte Blij voor je dat het opgelost is.

Groeten,
Danny.
Plaats reactie