Gevolgen oliekoeler verwijderen
Re: Gevolgen oliekoeler verwijderen
Hier de eerdere discussie:
Auteur: James (---.quicknet.nl)
Datum: 24-03-03 20:58
Ik heb besloten om mijn olie koeler weg te nemen.
Kan iemand mij vertellen of ik nog een soort van by-pass aan moet leggen i.p.v. de olie koeler, of kun je de slangen gewoon afdoppen?
Ik begrijp uit jullie verhalen dat de motor met een oliekoeler nooit goed op temperatuur kan komen maar mijn temperatuur meters staan altijd mooi in het midden. Hoe zit dat dan.
Groeten van
James en Morgaine
Auteur: Aad Koene (---.cable.wanadoo.nl)
Datum: 24-03-03 21:07
James,
Dat jou olietemp meter altijd goed staat kan kloppen, in de oliekoeler zit ook een thermostaat.
Het verwijderen van het geheel geeft geen problemen, er hoeft geen by-pass aangelegd te worden.
Gewoon afdoppen (zorg wel voor een afdichtbout met de goede draar of anders de slang afdoppen) en klaar is Kees, eh .....James.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Auteur: Dennis101 (---.dial.planet.nl)
Datum: 24-03-03 22:23
Kijk wel eerst of er in de oliepomp een drukregelklep is geplaatst, vaak is er alleen een dop in gedraaid (dus zonder veer en kogel).
De regelklep is bij toepassing van een koeler normaal gesproken in de lijn naar de koeler opgenomen, door de koeler met leidingen weg te nemen, zal de oliedruk niet meer geregeld worden, en zal de volle pompdruk in het systeem komen.
De oplossing is een civiele oliepomp inbouwen, of alleen de regelklep daarvan. Helaas is dit bij weinigen bekend, waardoor ten onrechte de kortere levensduur, en voortdurende lekkages van de motor worden geweten aan de oliekoeler, terwijl het onjuist verwijderen ervan de werkelijke oorzaak is.
Als de olietemperatuur bij jou niet te laag is en er zit inderdaad een thermostaat in, dan zie ik eigelijk geen redenen deze te verwijderen.
Bij mijn S2a FFR, zat er inderdaad geen regelklep in de pomp, en was de koeler niet thermostaat geregeld dus na het verwijderen van de koeler heb ik de pomp aangepast. De oliekoeler van de 101 fc is thermostaat geregeld, deze blijft er dan ook gewoon inzitten.
Dennis B.
Auteur: john dekkers (---.maast1.lb.home.nl)
Datum: 24-03-03 23:22
Als alle metertjes in het middel of goed staan waarom dan die oliekoeler
verwijderen zit er toch niet voor niets op denk ik zo
Datum: 24-03-03 23:29
John,
de uitvoeringen die gemaakt zijn voor het Nederlandse leger zijn allemaal overdreven beveiligd.
Hierdoor is ook de oliekoeler ten tonele verschenen.
Onervaren soldaten met een terreinwagen van een ander onder hun kont willen nog wel eens dingen doen die een ervaren terreinrijder met zijn eigen wagen niet doet.
Zoals bijvoorbeeld zeer grote afstanden in 1e versnelling, lage gearing, en vol gas door het terrein.
John, we hebben je gemist zondag en volgens mij heb jij ook wat gemist of je hebt zaterdag een heeel erg leuk feestje gehad.
Auteur: Dennis101 (145.8.242.---)
Datum: 25-03-03 07:48
Ik heb begrepen, dat die van jou niet lekt, hoewel ik na het bekijken van de video echt geen enkel rookwolkje heb kunnen ontdekken, en dat is toch wel vreemd met zo'n olieverbruik.
Ondanks het (eventueel) ontbreken van de regelklep zou je verwachten dat alle olie er gewoon in blijft, tenzij het via keerringen etc. naar buiten lekt.
In eerdere postings over jou probleem, zag ik ervaringen met hoog olieverbruik, zonder blauwe rook of lekkage. Het zou geen kwaad kunnen om dan toch de oliepomp te controleren op de aanwezigheid van de regelklep, je hebt toch nog het civiele blok liggen, mocht je de regelklep nodig hebben. Maar als eerste kun je proberen toch goed te zoeken of het echt nergens lekt, dus motor goed schoon/droog (hihi), en ook met draaiende motor controleren. Let bv ook op het achterste dekseltje van de nokkenas.
Dennis B
Auteur: ron bolleboom (---.tnt28.rtm1.nld.da.uu.net)
Datum: 25-03-03 02:15
ik draai gewoon in het tussen stuk van het filter huis een standaard carter plug van een 2.25 blok (eerst kopere adaptor verwijderen) en een speciaal plugje in de carter pan en alles is afgesloten . dit verlengt de levensduur van je motor in de winter word je blok nooit echt warm ook niet als de klok het aangeeft.
als je pluggen nodig hebt ik heb ze op voorraad !
Auteur: PH (---.cable.wanadoo.nl)
Datum: 25-03-03 14:42
Heb zelf light weight nog steeds met koeler.
Recentelijk met buitentemp rond de 0 graden gereden tot hij op bedrijfstemp
was ( volgens de meters) daarna met infraroodthermometer diverse punten
"gepakt " Het olie gebeuren komt niet hoger dan zo'n 74 C.
Rond de 80 zou mooier zijn, ben ook zeer benieuwd als koeler verwijderd zou zijn.
Water gedeelte 84 C
Peter
Auteur: Noud109 (---.spijkenisse.nl)
Datum: 25-03-03 16:46
Er zitten dus (thermostatische?) kleppen in de oliekoelinstallatie. Zijn die kleppen dan niet op een iets hogere temperatuur af te stellen? Bijv. rond de 80 graden?
Zou de tempertatuur ook hoger worden als een electrische ventilator wordt gemonteerd?
Misschien wel DE oplossing?
Noud109
Datum: 26-03-03 10:54
Weet nog niet de juiste uitvoering van de thermostaat, meestal zit er een was element in dat bepalend is voor de actie. maw, ander element geeft andere temp.
groet ,
Peter
Auteur: James (---.quicknet.nl)
Datum: 24-03-03 20:58
Ik heb besloten om mijn olie koeler weg te nemen.
Kan iemand mij vertellen of ik nog een soort van by-pass aan moet leggen i.p.v. de olie koeler, of kun je de slangen gewoon afdoppen?
Ik begrijp uit jullie verhalen dat de motor met een oliekoeler nooit goed op temperatuur kan komen maar mijn temperatuur meters staan altijd mooi in het midden. Hoe zit dat dan.
Groeten van
James en Morgaine
Datum: 24-03-03 21:07
James,
Dat jou olietemp meter altijd goed staat kan kloppen, in de oliekoeler zit ook een thermostaat.
Het verwijderen van het geheel geeft geen problemen, er hoeft geen by-pass aangelegd te worden.
Gewoon afdoppen (zorg wel voor een afdichtbout met de goede draar of anders de slang afdoppen) en klaar is Kees, eh .....James.
Auteur: Dennis101 (---.dial.planet.nl)
Datum: 24-03-03 22:23
Kijk wel eerst of er in de oliepomp een drukregelklep is geplaatst, vaak is er alleen een dop in gedraaid (dus zonder veer en kogel).
De regelklep is bij toepassing van een koeler normaal gesproken in de lijn naar de koeler opgenomen, door de koeler met leidingen weg te nemen, zal de oliedruk niet meer geregeld worden, en zal de volle pompdruk in het systeem komen.
De oplossing is een civiele oliepomp inbouwen, of alleen de regelklep daarvan. Helaas is dit bij weinigen bekend, waardoor ten onrechte de kortere levensduur, en voortdurende lekkages van de motor worden geweten aan de oliekoeler, terwijl het onjuist verwijderen ervan de werkelijke oorzaak is.
Als de olietemperatuur bij jou niet te laag is en er zit inderdaad een thermostaat in, dan zie ik eigelijk geen redenen deze te verwijderen.
Bij mijn S2a FFR, zat er inderdaad geen regelklep in de pomp, en was de koeler niet thermostaat geregeld dus na het verwijderen van de koeler heb ik de pomp aangepast. De oliekoeler van de 101 fc is thermostaat geregeld, deze blijft er dan ook gewoon inzitten.
Dennis B.
Auteur: john dekkers (---.maast1.lb.home.nl)
Datum: 24-03-03 23:22
Als alle metertjes in het middel of goed staan waarom dan die oliekoeler
verwijderen zit er toch niet voor niets op denk ik zo
Datum: 24-03-03 23:29
John,
de uitvoeringen die gemaakt zijn voor het Nederlandse leger zijn allemaal overdreven beveiligd.
Hierdoor is ook de oliekoeler ten tonele verschenen.
Onervaren soldaten met een terreinwagen van een ander onder hun kont willen nog wel eens dingen doen die een ervaren terreinrijder met zijn eigen wagen niet doet.
Zoals bijvoorbeeld zeer grote afstanden in 1e versnelling, lage gearing, en vol gas door het terrein.
John, we hebben je gemist zondag en volgens mij heb jij ook wat gemist of je hebt zaterdag een heeel erg leuk feestje gehad.
Auteur: Dennis101 (145.8.242.---)
Datum: 25-03-03 07:48
Ik heb begrepen, dat die van jou niet lekt, hoewel ik na het bekijken van de video echt geen enkel rookwolkje heb kunnen ontdekken, en dat is toch wel vreemd met zo'n olieverbruik.
Ondanks het (eventueel) ontbreken van de regelklep zou je verwachten dat alle olie er gewoon in blijft, tenzij het via keerringen etc. naar buiten lekt.
In eerdere postings over jou probleem, zag ik ervaringen met hoog olieverbruik, zonder blauwe rook of lekkage. Het zou geen kwaad kunnen om dan toch de oliepomp te controleren op de aanwezigheid van de regelklep, je hebt toch nog het civiele blok liggen, mocht je de regelklep nodig hebben. Maar als eerste kun je proberen toch goed te zoeken of het echt nergens lekt, dus motor goed schoon/droog (hihi), en ook met draaiende motor controleren. Let bv ook op het achterste dekseltje van de nokkenas.
Dennis B
Auteur: ron bolleboom (---.tnt28.rtm1.nld.da.uu.net)
Datum: 25-03-03 02:15
ik draai gewoon in het tussen stuk van het filter huis een standaard carter plug van een 2.25 blok (eerst kopere adaptor verwijderen) en een speciaal plugje in de carter pan en alles is afgesloten . dit verlengt de levensduur van je motor in de winter word je blok nooit echt warm ook niet als de klok het aangeeft.
als je pluggen nodig hebt ik heb ze op voorraad !
Datum: 25-03-03 14:42
Heb zelf light weight nog steeds met koeler.
Recentelijk met buitentemp rond de 0 graden gereden tot hij op bedrijfstemp
was ( volgens de meters) daarna met infraroodthermometer diverse punten
"gepakt " Het olie gebeuren komt niet hoger dan zo'n 74 C.
Rond de 80 zou mooier zijn, ben ook zeer benieuwd als koeler verwijderd zou zijn.
Water gedeelte 84 C
Peter
Auteur: Noud109 (---.spijkenisse.nl)
Datum: 25-03-03 16:46
Er zitten dus (thermostatische?) kleppen in de oliekoelinstallatie. Zijn die kleppen dan niet op een iets hogere temperatuur af te stellen? Bijv. rond de 80 graden?
Zou de tempertatuur ook hoger worden als een electrische ventilator wordt gemonteerd?
Misschien wel DE oplossing?
Noud109
Datum: 26-03-03 10:54
Weet nog niet de juiste uitvoering van de thermostaat, meestal zit er een was element in dat bepalend is voor de actie. maw, ander element geeft andere temp.
groet ,
Peter
Gevolgen oliekoeler verwijderen
Wat zijn de gevolgen als ik me oliekoeler verwijder van me lightweight?
De gaten die ik overhoud na de verwijdering kan ik die gewoon opvullen met een moer-dop(oliefilter) en een bout(carter)
Of denk ik te simpel en vergeet ik iets?
Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Website nu nog beter bereikbaar :+
De gaten die ik overhoud na de verwijdering kan ik die gewoon opvullen met een moer-dop(oliefilter) en een bout(carter)
Of denk ik te simpel en vergeet ik iets?
Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Website nu nog beter bereikbaar :+
Zijn speciale afsluit pluggen voor te krijgen. Zal wel weer iets alternatiefs op te vinden zijn.....maar ik speel niet graag risico met mijn oliesysteem!
sukses,
Peter
SIII 109
sukses,
Peter
SIII 109
En waar zijn die pluggen te koop?
Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Martijn,
Het oliekoelsysteem kan je met een gerust hart verwijderen.
Carterpan en aansluiting bij het oliefilter afdoppen en klaar is Kees, .....ehhh, Martijn.
Ron heeft de pluggen standaard op voorraad.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Het oliekoelsysteem kan je met een gerust hart verwijderen.
Carterpan en aansluiting bij het oliefilter afdoppen en klaar is Kees, .....ehhh, Martijn.
Ron heeft de pluggen standaard op voorraad.
Aad Koene,
Maar Ron is nog een weekje weg toch?
Zijn er nog andere aanbieders?
Groet,
Martijn
Zijn er nog andere aanbieders?
Groet,
Martijn
Waarom oliekoeler verwijderen
Hoi allemaal,
Heb ook een vraagje over de oliekoeler: Waarom zou/kan je de oliekoeler verwijderen?
Groeten Edward.
Heb ook een vraagje over de oliekoeler: Waarom zou/kan je de oliekoeler verwijderen?
Groeten Edward.
Re: Waarom oliekoeler verwijderen
Edward,
De discussie rondom "wel of geen oliekoeler" is tweeslachtig, er zijn voors en tegens.
Oliekoelers zijn in leger LaRo`s gebouwd om onder zeer extreme omstandigheden terrein te kunnen rijden.
De oorsprong van de oliekoelers vinden we in de Series I diesel, daar men toen in de veronderstelling was dat de hogere verbrandingstemperatuur van een diesel tot oliekoelproblemen zou lijden.
In de praktijk echter bleek dat de olie ook op de normale manier voldoende koeling kreeg en is de oliekoeler is de Series IIa weggelaten, met uitzondering van de Militaire versies.
Veel oliekoelsystemen zijn voorzien van een thermostaat waardoor de olie de juiste bedrijfstemperatuur krijgt.
Echter vaak is de themostaat kapot of niet (meer) aanwezig waardoor de olie te laag van temperatuur blijft.
Redenen om de oliekoeler te behouden:
- grotere olie capaciteit (ruim 1 ltr meer)
- snellere oliekoeling
Redenen om de oliekoeler te verwijderen:
- storingsgevoeligheid (slangbreuk, thermostaat)
- mogelijk te lage olietemperatuur
Aad Koene,
De discussie rondom "wel of geen oliekoeler" is tweeslachtig, er zijn voors en tegens.
Oliekoelers zijn in leger LaRo`s gebouwd om onder zeer extreme omstandigheden terrein te kunnen rijden.
De oorsprong van de oliekoelers vinden we in de Series I diesel, daar men toen in de veronderstelling was dat de hogere verbrandingstemperatuur van een diesel tot oliekoelproblemen zou lijden.
In de praktijk echter bleek dat de olie ook op de normale manier voldoende koeling kreeg en is de oliekoeler is de Series IIa weggelaten, met uitzondering van de Militaire versies.
Veel oliekoelsystemen zijn voorzien van een thermostaat waardoor de olie de juiste bedrijfstemperatuur krijgt.
Echter vaak is de themostaat kapot of niet (meer) aanwezig waardoor de olie te laag van temperatuur blijft.
Redenen om de oliekoeler te behouden:
- grotere olie capaciteit (ruim 1 ltr meer)
- snellere oliekoeling
Redenen om de oliekoeler te verwijderen:
- storingsgevoeligheid (slangbreuk, thermostaat)
- mogelijk te lage olietemperatuur
Aad Koene,
De oliekoeler is in ons klimaat niet noodzakelijk, en wordt standaard ook niet geleverd op de civiele LR's.
Vaak worden de koelers verwijdert om het (te) langzaam op temperatuur komen van de olie te voorkomen.
Helaas is bij velen onbekend dat als er een oliekoeler is gemonteerd, dat bij verwijdering ervan, de (aangepaste) drukregelklep in de oliepomp weer volgens de standaard specificaties moet worden teruggebouwd.
Deze aanpassing is toegepast om de drukverliezen als gevolg van de koeler + leidingen te compenseren.
Dennis B.
Vaak worden de koelers verwijdert om het (te) langzaam op temperatuur komen van de olie te voorkomen.
Helaas is bij velen onbekend dat als er een oliekoeler is gemonteerd, dat bij verwijdering ervan, de (aangepaste) drukregelklep in de oliepomp weer volgens de standaard specificaties moet worden teruggebouwd.
Deze aanpassing is toegepast om de drukverliezen als gevolg van de koeler + leidingen te compenseren.
Dennis B.
Dus ik kan de gaten niet gewoon dichtbouten?
Wat zijn de gevolgens als ik me oliepomp niet aanpas?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Wat zijn de gevolgens als ik me oliepomp niet aanpas?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Omzeilen probleem
Hoi Martijn,
om het door Dennis genoemde probleem te omzeilen, heb ik de leidingen met elkaar verbonden. Ik heb er een stalen leidinkje tussen gezet met twee kniekoppelingen en het werkt perfect. Ik moet nu alleen nog een fijnmazig spatrooster maken, want je radiateur zit nu minder bescherm en daar komen veel vliegjes en zo in. Met een soort horschermpje ervoor, verwijder je die makkelijker. Olietemp is goed, koeling is goed, alles prima!
Groetjes Sue
om het door Dennis genoemde probleem te omzeilen, heb ik de leidingen met elkaar verbonden. Ik heb er een stalen leidinkje tussen gezet met twee kniekoppelingen en het werkt perfect. Ik moet nu alleen nog een fijnmazig spatrooster maken, want je radiateur zit nu minder bescherm en daar komen veel vliegjes en zo in. Met een soort horschermpje ervoor, verwijder je die makkelijker. Olietemp is goed, koeling is goed, alles prima!
Groetjes Sue
Re: Omzeilen probleem
Ff nog wat meer info gezocht.
Volgens Ron kan je ze gewoon "afdoppen"
[beta.prikpagina.nl]
Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Volgens Ron kan je ze gewoon "afdoppen"
[beta.prikpagina.nl]
Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Ron heeft pluggen. Het verwijderen van de olie koeler is een eeuwigdurende discussie van voor en tegens..... Ron zegt dat de olie nooit op temperatuur komt of je moet heel lang rijden en dus de motor onder de temperatuur draait en dus extra slijtage. De temperatuur meter op het dashboard is niet echt nauwkeurig met het aangeven van de goede bedrijfstemperatuur. Bij mij zit de koeler er nog op, als ik rij zijn het ook meestal geen korte stukjes. Ik heb thuis een hele discussie van de prikpagina in word staan. die kan ik later wel even aan je vraag plakken hier.
Groet,
Martin
Groet,
Martin
Helaas is ron nog op vakantie en kan ik het daar niet kopen.
Iemand anders nog suggesties waar ik ze kan bestellen via de post?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Iemand anders nog suggesties waar ik ze kan bestellen via de post?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Ja ron is op vakantie... ik dacht tot half augustus. Als je de draadsoort weet kan je dan niet naar de lokale ijzerboer? Of kan je niet iets verzinnen voor tijdelijk met wat je nu hebt?
Martin
Martin
Re: Omzeilen probleem
In de workshop manual uitgegeven door "autobooks" staat het monteren, en demonteren van een oliekoeler beschreven (hoofdstuk optional equipment), inclusief de aanpassing van de oliepomp.
Het verschil tussen de regelkleppen is terug te vinden in het parts manual, en het optional parts manual.
Ron weet dit (helaas) niet.
Dennis B.
Het verschil tussen de regelkleppen is terug te vinden in het parts manual, en het optional parts manual.
Ron weet dit (helaas) niet.
Dennis B.
Budget verkoopt de setjes ook.
Daarom daar maar besteld geen zin om tot half augustus te wachten.
Nu maar hopen dat het morgen in huis is anders baal ik.
Als het binnenkomt is er kans tot starten anders moet ik weer een weekje wachten.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Daarom daar maar besteld geen zin om tot half augustus te wachten.
Nu maar hopen dat het morgen in huis is anders baal ik.
Als het binnenkomt is er kans tot starten anders moet ik weer een weekje wachten.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Een doorverbinding met stukjes leiding en koppelingen kost je alles bij elkaar nog geen 10 euro en haal je gewoon bij de ijzerwarenwinkel.
Groetjes Sue
Groetjes Sue